Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Pentagon

Zojuist eens rustig je dagboek herlezen.
Ik heb. Ik heb veel respect voor je beheersing, geduld en toewijding waarmee je deze bak laat evolueren.
Mijn huidige doorstart is inmiddels 1,5 jaar onderweg, begint inmiddels ook weer iets te worden.
Bedankt Michel. Ik ben van mening dat je dieren een zo optimaal mogelijke verzorging moet geven of er anders niet moet aan beginnen. Bij een zee-aquarium is de stelregel volgens alle literatuur en ervaring van de meeste betere aquarianen nu eenmaal geduld.
Dat weet je uiteraard ook goed genoeg. Ik heb alle edities van je voormalig blad ;-) (wat ik nog altijd heel jammer vind dat het gestopt is). Ik heb net je bak ook eens bekeken. Hij is in ieder geval al goed doorgroeid. Nog een beetje last van algen zie ik, maar dat zal wel los komen...
groeten, Yoeri
 
... Ik heb net je bak ook eens bekeken. Hij is in ieder geval al goed doorgroeid. Nog een beetje last van algen zie ik, maar dat zal wel los komen...
groeten, Yoeri

Ha ja, die bak, die is leeggeruimd. Er draait inmiddels een nieuwe😎. Ik moet dringend achterstallig onderhoud in mijn dagboek wegwerken😔.
 
Slecht nieuws... vrijdag is mijn Achilles 2 jaar geworden, maar hij begon wat minder te eten. Op zich niet erg, want hij stond lekker dik, oogde gezond, zwom normaal, enz. Zaterdag heb ik hem echter dood terug gevonden. 😥
 
Mooie vis die Achilles, triest dat je deze bent verloren. Ps Jammer dat jou foto's niet zichtbaar zijn in je dagboek, Ik zie deze als zwartje kruisjes.
 
Jammer, zonde van het verlies ook. Wel knap dat je em zo lang levend hebt gehouden.
 
De anthiasjes hebben het jammergenoeg niet gehaald...
Wat zonde. Waar schrijf je dit aan toe? Vermagerden ze, om zich daarna terug te trekken?
 
Wat zonde. Waar schrijf je dit aan toe? Vermagerden ze, om zich daarna terug te trekken?
De eerste drie maanden in quarantaine ging het eigenlijk vrij goed. Ze aten, werden dikker en groeiden zelfs. Eens in de bak verdween er wel iedere dag eentje. De andere vissen lieten ze met rust. Ze aten ook in de bak. Ze moesten wel snel zijn met de snelle eters in mijn bak.
 
Mooie vis die Achilles, triest dat je deze bent verloren. Ps Jammer dat jou foto's niet zichtbaar zijn in je dagboek, Ik zie deze als zwartje kruisjes.

Denk dat het bij u ligt. Anderen zien de foto’s wel
 
Jammer, zonde van het verlies ook. Wel knap dat je em zo lang levend hebt gehouden.

Ja, inderdaad heel jammer. De eerste maanden dat hij er in zat was ik wat terughoudend. Mits wat geluk en goede verzorging heb ik hem mooi vet gekregen en werd hij de baas van de bak. Na een jaar was ik er van overtuigd dat hij gesetteld was. Ik heb er in die twee jaar eigenlijk nooit problemen mee gehad. Het was prachtig om te zien als hij ergens kwaad van werd. Dan kleurden zijn ogen donkerblauw en werden zijn buik- en rugvinnen bloedrood. Maar echt bloedrood als een ondergaande zon, niet als de oranje vlek aan de staart. Dat duurde slechts enkele seconden. Nooit een foto van kunnen nemen. Hij had per cyclus wel eens een paar stipjes, maar daar kon hij mee om. Nu had hij niets zichtbaars. Hij wou enkel minder eten. Ik had gehoopt hem jaren te houden. Ik ging net uitbreiden met wat keizers. Die zullen na het verlof misschien wat sneller komen nu...
 
Wel heel mooi dat je dat mee hebt mogen maken allemaal. Lijkt me echt een super gezicht. Zelf durf ik het vanwege de stipgevoeligheid niet aan (heb zelf momenteel o.a. een Japonicus), dus nog meer stipgevoelige vissen wil ik niet.

Het is wel iets om trots op te zijn dat je em toch 2 jaar gezond hebt gehad. Wie weet komt er ooit weer 1? 😃
 
Wel heel mooi dat je dat mee hebt mogen maken allemaal. Lijkt me echt een super gezicht. Zelf durf ik het vanwege de stipgevoeligheid niet aan (heb zelf momenteel o.a. een Japonicus), dus nog meer stipgevoelige vissen wil ik niet.

Het is wel iets om trots op te zijn dat je em toch 2 jaar gezond hebt gehad. Wie weet komt er ooit weer 1? 😃
Ik sta niet weigerachtig om er ooit nog 1 in te steken. Ik weet hoe ze te behandelen. Maar een beestje wat je graag zag kan je niet zo maar veranderen door een andere. Ik zal nu eerst wat de toer van keizers opgaan en eventueel later plaats ik opnieuw een Achilles.
 
De beste wensen voor iedereen.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog iets heb geplaatst op dit forum.

Na de Achilles heb ik in de week nadien nog een heel aantal vissen verloren (de anthiassen, een gele dokter, twee gobies, twee gramma's en een linkvia). De waterwaardes waren normaal en de koralen hadden ook nergens last van. Dit leek me dus abnormaal en ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak.
Het enigste wat ik had aangepast was het aansluiten van de kalkreactor. Nu had ik in het begin wel wat moeite met de juiste balans te vinden qua afstelling. Ofwel ging de KH en Ca te hoog, ofwel moest ik het regelventiel te veel dichtdraaien waardoor er geen druppel meer uit kwam. De reactor werkt in feite te goed.
Hierbij merkte ik dat er best veel CO2 werd verbruikt. Als instelling voor de PH controller gebruikte ik de voorziene 6.1. Uiteindelijk heb ik besloten de PH waarde in de reactor terug te brengen naar 6.4, waardoor ik toch voldoende debiet kon laten doordruppelen zonder een te hoge KH te krijgen. Hierdoor werd er ook opmerkelijk minder CO2 verbruikt.

Ik vermoed dus dat er heel wat restgassen CO2 in de bak zijn geraakt bij de eerste instellingen en dit tot een zuurstoftekort heeft geleid voor de vissen.
Sindsdien heb ik ook geen probleem meer ondervonden met de andere vissen en is mijn redoxwaarde ook weer de goede richting uit.

Nu kan ik stilaan weer denken aan het bijplaatsen van nieuwe visjes...
 
Ruk dat je deze tegenslag hebt gekregen. Hopelijk gaat en blijft het nu de goede kant op gaan. Succes!!!
 
Het is even wat stilletjes geweest in mijn dagboek. We hebben thuis namelijk grote verbouwingen gedaan beneden. Door corona lagen de werken dan ook nog eens een aantal weken stil. Gelukkig zitten we nu in de laatste fase met de schilders.
Daarna zal ik mijn bak eens weer onder handen nemen, wat nieuwe koraaltjes en vissen plaatsen. Momenteel draait hij op 'onderhoudsmodus'.
 
Blijkbaar al een jaar geleden dat ik nog eens iets geplaatst heb. De bak draait goed. Heb het gewoon druk waardoor ik de tijd niet kon vinden nog eens op het forum te komen. Bij deze de laatste aanwinsten:

catalaphyllia.JPG
catalaphyllia

IMG_3756.jpg
Halichoeres timorensis (koppeltje)

lobo.jpg
Lobophyllia

groeten, Yoeri
 
Bovenaan