Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

te weinig nitraat ?

lucst

Senior Forumlid
hoi,
ik heb dus een bak "vol" met softs, leders, ...
Sedert geruime tijd merk ik dat de sarcophytons "zonder voet" (3stuks verspreid over aqua) vaker dicht staan en vervellen. De sarco's met voet, buttoms, apenhaar, sterpoliepen, kroepoek, oren, doen het daarentegen uitstekend. De stroming en licht zijn niet veranderd, de afschuimers wel daarentegen van Multi 1000 naar MTT1 naar BBK180.
Waardes zijn : 1024sg - no2 0 - n03 2 - ca 420 - mg 1400 - p04 0 - ph 8 - Kh 8,5
Om dit probleem op te lossen heb ik geprobeerd met : kalkwater toevoegingen, verschillende soorten zout : Tropic M, Reef Cr, Red Sea pro, natuurlijk zeewater, meer stroming ... na osmose werden de harsen geplaatst van "den karl" niets hielp ...
waterverversingen : 10% per 7 à 10 dagen

Kan het zijn dat het water te "arm" wordt ... te weinig nitraat voor de softs, leders,
Wie weet meer ?
Gr
Lucst
 
Hoi,
Heb dus besloten om de "harsen H600" te verwijderen na m'n osmosetoestel. Hierdoor krijg ik osmosewater met 5mg/l nitraat, de kh bedraagt 0.5. (leidingwater bedraagt +50). Dit osmosewater wordt nu gebruikt ter aanvulling van het verdampte water en tevens voor de waterwissels ...
ben benieuwd :rolleyes: ...
Gr
Lucst
 
Er wordt wel vaker beweerd dat soften nitraat nodig hebben.

Het klopt wel dat ze bij hogere nitraatwaarden (bijv. 10) het goed doen, maar realiseer je eens, dat in de natuur nitraat niet meetbaar is. Waarom zou je dan voor je soften in je bak bewust hogere nitraatwaarden nastreven.

Mogelijk reageerden de Sarcophytons gezamenlijk op 'iets'. Mogelijk gingen ze gedrieën in vervelling, dit kan soms 2 weken duren (o.a. stromingsafhankelijk).

Het overige gerommel met diverse zouten/vers zeewater/stroming komt de rust natuurlijk niet ten goede.

Ik zou het de tijd geven.
 
@ Mefisto

De desbetreffende koralen staan ruim 2jaar in de bak. Ze zijn gegroeid van klein stekje tot "volwassen" koraal. De afgelopen 6 maand doen ze het minder goed; ze vervellen meer en blijven langer dicht. In den beginne vervelden ze maandelijks, bleven een 2tal dagen dicht. Die frequentie is momenteel totaal anders 4dagen open - 3 dagen dicht. DIT wil ik oplossen.
Alles is quasi gelijk gebleven; enkel de afschuimer (zoals hierboven) EN de harsen (No3:0 - Microsiemens : 0)
Alle andere koralen doen het goed...
Gr
Luc
 
Over stroming valt lastig te oordelen op afstand.

Over je licht kun je wel meer vertellen.
Welk licht (T8, T5, HQI)?
Ouderdom van de lampen?
Posities en hoogtes van de bovenzijde dieren ten opzichte van wateroppervlakte?
 
Mefisto,
De lampen waren initiëel 2x 150W - 12000K
Zijn vervangen geweest door 2x 150W - 10000K
Lampen zijn 5maand oud
Er staan dus 3 desbetreffende sarco's in de bak, verspreid van boven, midden en onderste gedeelte.
Volgens mij ( :eek: ) wordt dit niet veroorzaakt door licht (sterkte, hoeveelheid)
De HQI zijn tevens een tijdje aangevuld met een T5 blauw 58W.
Aangezien ik geen verandering zag, branden nu enkel de HQI''s, 8u/dag
Gr en dank voor het meedenken :goed:
Luc
 
Ik denk toch dat je de membraan van het osmosetoestel zal moeten vervangen. , of een nieuw toestelletje

Osmosewater met een meetbare kh en 5mg nitraat klopt niet ,ongeacht het leidingwater
 
Pete,

Los van het feit dat ik momenteel de nitraten nodig heb, klopt je redenering niet; een osmose toestel haalt +-95% van de stoffen eruit.
Bij ons leidingwater is de N03 > 50mg/l - Kh is met moeite meetbaar; de kleuromslag gebeurt na 1 of 2 druppeltjes.
Gr,
Luc

pete zei:
Ik denk toch dat je de membraan van het osmosetoestel zal moeten vervangen. , of een nieuw toestelletje

Osmosewater met een meetbare kh en 5mg nitraat klopt niet ,ongeacht het leidingwater
 
je zegt niets veranderd in de aqua buiten de afschuimer. Houd er rekening mee dat wanneer je koralen van stekje tot volwaasen exemplaar een andere ruimte verdeling in de aqua gekomen is. Hierdoor kan de stroming wijzigen, spreek van ervaring. Een sarcophytum MOET een goede stroming hebben anders gaat hij het minder goed. Ik kan natuurlijk van hieruit niet zien of dit bij jouw werkelijk zo is.

groetjes Marc
 
misschien nog dit, mijn sarco zit ook op nitraat onmeetbaar.
 

Bijlagen

  • Herschaalde kopie van IMG_0542.jpg
    Herschaalde kopie van IMG_0542.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 8
Marc,
Hiermee heb je zeker gelijk, maar de sarco's (zonder voet) staan verspreid; boven, midden en onder. Alle 3 hebben er last van. Zou me zeer verwonderen moest de stroming op alle plaatsen verslechterd zou zijn.
Bakje is 130x60x65 en stroming (excl.opvoer) is 2x 6000L.
Bedankt om mee te denken :goed:
gr
luc







marc plyson zei:
je zegt niets veranderd in de aqua buiten de afschuimer. Houd er rekening mee dat wanneer je koralen van stekje tot volwaasen exemplaar een andere ruimte verdeling in de aqua gekomen is. Hierdoor kan de stroming wijzigen, spreek van ervaring. Een sarcophytum MOET een goede stroming hebben anders gaat hij het minder goed. Ik kan natuurlijk van hieruit niet zien of dit bij jouw werkelijk zo is.

groetjes Marc
 
Marc,
Heb je No3 al eens gemeten in je osmosewater ?
Is dit effectief 0 ?
Dank zij de "harsen", die ik reeds maanden gebruikte om osmosewater aan te maken, was m'n n03 effectief 0 - Microsiemens 0.
Ik denk dat dit nefast is, was voor softs.
Welke lagere dieren heb jij ?..?
Wat voor toevoegingen gebruik jij ?
Gr
Luc
 
Bovenaan