Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Silicaat uit osmose water verwijderen

ozon

Senior Forumlid
Bij de laatste vervanging van het silicaat filterpatroon achter het osmose apparaat, is er iets mis gegaan en heeft voor zeer lange tijd het water langs ipv door het filterpatroon gestroomd.
Hierdoor heb ik dus bijna 1000 liter osmose water staan met een silicaatwaarde van rond de 150 µg/l (ATI ICP test) en ook de silicaat waarde in het aquarium water is met een waarde van 325 µg/l verhoogd.

In het verleden heb ik wel eens SiliCarbon van AquaConnect ingezet om het silicaat in het aquariumwater te binden.
Werkte wel goed, maar mij staat bij dat ik nadien een verhoogde waarde aan aluminium in het water had.

Nu zag ik dat Aqua Nature ook Silicate Stop M heeft.


Wie heeft recentelijk ervaring met deze producten en kan ik hiermee ook het silicaat uit het osmose water verwijderen?
 
Ter aanvulling:

Van SiliCaron weet ik dat deze ook fosfaten bindt.
Gezien ik al dagelijks fosfaat moet toevoegen, is dit misschien niet de beste keuze.
Ben dan ook benieuwd naar de eigenschappen van Silicate Stop M
Helaas is hierover niks in de handleiding of op de website van Aquatic Nature terug te vinden.
Ik heb ze al een email (zowel in Nederlandse als Franse taal) gestuurd, maar nu een week later nog geen reactie mogen ontvangen.
 
Is Sera silicate clear ook geen optie? Toch al meermaals gelezen dat mensen dit gebruikten om silicaat te verwijderen.

Grtz,
Matthijs
 
Mijn osmosewater bevat tussen de 400 en 600 ug/l silicaat.

Het aquarium iets tussen de 100 ~ 300 ug/l.
Primair vanuit de top-off. En deels afhankelijk van hoevaak en hoeveel water ik wissel.

Ik doe niks tegen silicaat😉
 
Bij de laatste vervanging van het silicaat filterpatroon achter het osmose apparaat, is er iets mis gegaan en heeft voor zeer lange tijd het water langs ipv door het filterpatroon gestroomd.
Hierdoor heb ik dus bijna 1000 liter osmose water staan met een silicaatwaarde van rond de 150 µg/l (ATI ICP test) en ook de silicaat waarde in het aquarium water is met een waarde van 325 µg/l verhoogd.

In het verleden heb ik wel eens SiliCarbon van AquaConnect ingezet om het silicaat in het aquariumwater te binden.
Werkte wel goed, maar mij staat bij dat ik nadien een verhoogde waarde aan aluminium in het water had.

Nu zag ik dat Aqua Nature ook Silicate Stop M heeft.


Wie heeft recentelijk ervaring met deze producten en kan ik hiermee ook het silicaat uit het osmose water verwijderen?
1000 liter water kost 2,50 ? Lekker gebruiken voor de planten, en nw water maken stuk goedkoper en makkelijker 😎
 
Ik heb net Silicarbon gebruikt daar mijn mixbed ionenwisselaar vat silicaat doorliet ( ondanks TDS meter 0 aangaf) . Ik wist niet dat dit een verhoogde waarde van aluminium geeft . Fosfaat heb ik inderdaad extra moeten doseren om deze stabiel te houden. Maandag verzend ik een nieuwe icp test , ik ben benieuwd naar het resultaat.
 
Laatst bewerkt:
1000 liter water kost 2,50 ? Lekker gebruiken voor de planten, en nw water maken stuk goedkoper en makkelijker 😎
Inderdaad niet de grootste kosten, maar ik heb ook al 2000 liter aan osmose afvalwater voor de wc en planten staan.
Zou nu in totaal dan even 3000 liter extra moeten opslaan.


Ik doe niks tegen silicaat😉
Op zich / tot nu toe geen negatieve effecten kunnen waarnemen, maar wil dit proberen voor zijn.

Daarnaast nauwelijks waterwissel (draai Ati essentials), dus bijna geen afvoer van silicaat uit het aquarium.


Ik wist niet dat dit een verhoogde waarde van aluminium geeft
Durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar staat mij wel bij.
Benieuwd naar je icp uitslag.
 
Laatst bewerkt:
@Jo73

Heb je ondertussen al de ICP test uitslag binnen?
Ben wel nieuwsgierig of er bij jou ook een verhoogde aluminium is waargenomen na het inzetten van Silicarbon?
 
Is vandaag opgestuurd . Mijn bestelde icp test was niet op tijd geleverd en wou niet dat er een weekend tussen zat . Ik laat je de resultaten zeker weten.
 
Laatst bewerkt:
@Jo73

Heb je ondertussen al de ICP test uitslag binnen?
Ben wel nieuwsgierig of er bij jou ook een verhoogde aluminium is waargenomen na het inzetten van Silicarbon?
Net de resultaten ontvangen van Fauna Marin . Aluminium is 10,5 ųg , vorige icp test van ATI was het 8,44 . Dus niet echt een grote stijging door het gebruik van silicarbon. Voor Fauna Marin mag de waarde tussen 5 en 30 liggen . Normaal doe ik een icp test van ATI maar aangezien ik alle produkten gebruik van Fauna Marin wou ik deze icp test ook eens proberen . Er is wel een groot verschil in streefwaarde tussen beide firma's. In de toekomst terug een ATI icp test denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Net de resultaten ontvangen van Fauna Marin . Aluminium is 10,5 ųg , vorige icp test van ATI was het 8,44 . Dus niet echt een grote stijging door het gebruik van silicarbon. Voor Fauna Marin mag de waarde tussen 5 en 30 liggen . Normaal doe ik een icp test van ATI maar aangezien ik alle produkten gebruik van Fauna Marin wou ik deze icp test ook eens proberen . Er is wel een groot verschil in streefwaarde tussen beide firma's. In de toekomst terug een ATI icp test denk ik.
Fijn om te horen.
Was bij mij in het Triton tijdperk en al weer minimaal 2 jaar geleden.
Bedenk mij net dat de grotere stijging bij mij mogelijk ook het gevolg was en de toepassing van AL-99 (Triton eigen fosfaat binder)

Maar is het silicaat ook gedaald, zoals je dat in gedachten had?
Theoretisch kun je namelijk met Silicarbon uitrekenen hoeveel gram je moet inzetten om het silicaat op een gewenst niveau te krijgen.
 
Ik heb iets hoger gedoseerd dan de aangegeven dosis . Ik ben van 0,909 mg/l naar 0,149 mg/l gegaan . Ik heb deze in een wervelbedfilter gebruikt met zeer lage doorstroming . Voor Fauna Marin is deze waarde goed , voor ATI zou ik onder 100 mg/l moeten gaan . Dit laatste zal ik wel met waterwissels oplossen ( 10% elke week).
 
Bovenaan