Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rot ei geur in sump koralen aan het afsterven

Ik zou beginnen met het document van lbakker zoals gepost goed te doorlezen. Daarin staat niet 1 soort dino beschreven, niet 1 oorzaak en ook niet 1 oplossing maar meerdere mogelijke oorzaken, verschillende soorten dino en verschillende oplossingen.
Het is zeker het proberen waard maar bedenk dat het gepaard kan gaan met tegenslagen, terugvallen, verlies van koralen en dat het een hele tijd kan duren voordat je echt kan zeggen dat je er vanaf bent.

Als ik zelf moest kiezen in jou situatie (uitbraak is al ver gevorderd en koralen zijn al dood), zou ik het overwegen om de bak leeghalen en opnieuw opstarten. Vergeet niet niet je bak en leidingen te spoelen en je stenen te logen. Zand kan je beste vervangen door nieuw zand. Ik denk dat dit uiteindelijk minder frustratie/teleurstellingen zal opleveren, minder kosten en uiteindelijk ook sneller dan het behandelen ervan.

Ik ben zeker geen voorstander er van om bij een probleempje de boel leeg te halen en opnieuw op te starten maar in jou geval zou ik het wel overwegen.
Dank je voor de advies
 
Dank je voor de advies
Een vraag hoe moet ik stenen logen voor zee water ? En leidingen spoelen kan tot een bepaalde hoogte maar ik heb mijn sump in de garage . Pvc leidingen onder de grond door mijn tuin(12m) naar de schuur omdat ik de sump niet in huis wou hebben. Heb het ook niet makkelijk gemaakt voor mijnzelf 🙄
 
Pvc leidingen onder de grond door mijn tuin(12m) naar de schuur omdat ik de sump niet in huis wou hebben.
Hmm ja, ik heb ook een gelijke constructie voor mijn koivijver met een 8 meter leiding ( DN 125 ) naar mijn filter en die moet ik toch wel 4 maal per jaar met de HD reiniger schoonspoelen wegens achtergebleven bezinksel.
Mischien in die richting zoeken naar een bron van vervuiling?
 
  • Like
Reactions: Izz
Ik denk dat je even een paar stappen terug moet gaan :

- 100% vaststellen of je inderdaad met dino's te maken hebt
- Indien je dino's hebt, dan je goed inlezen en keuze maken tussen opnieuw opstarten of bestrijden

Als je kiest voor opnieuw opstarten moet je ervoor gaan zorgen dat je alle sporen van dino's verwijderd of dood. Dit kun je doen door alles te spoelen met bijvoorbeeld azijn of natronloog. Dus alles eruit , bak en sump schoonmaken. Vullen met kraanwater en azijn of natronloog toevoegen en een dagje laten draaien. Alles weer leegmaken en nog een paar keer goed naspoelen met kraanwater, dus weer vullen met kraanwater en weer leegmaken.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Izz
Ik denk dat je even een paar stappen terug moet gaan :

- 100% vaststellen of je inderdaad met dino's te maken hebt
- Indien je dino's hebt, dan je goed inlezen en keuze maken tussen opnieuw opstarten of bestrijden

Als je kiest voor opnieuw opstarten moet je ervoor gaan zorgen dat je alle sporen van dino's verwijderd of dood. Dit kun je doen door alles te spoelen met bijvoorbeeld azijn of natronloog. Dus alles eruit , bak en sump schoonmaken. Vullen met kraanwater en azijn of natronloog toevoegen en een dagje laten draaien. Alles weer leegmaken en nog een paar keer goed naspoelen met kraanwater, dus weer vullen met kraanwater en weer leegmaken.
Dus als het geen dino's zijn hoef je niet eens goed te reinigen?
Dan is die eierlucht normaal?
 
Dus als het geen dino's zijn hoef je niet eens goed te reinigen?
Dan is die eierlucht normaal?
Nee die rotte eierlucht is niet normaal :ROFLMAO:

Maar ik heb toch helemaal met geen woord iets gezegd over wat hij wel of niet moet doen als het geen dino's zijn, heb alleen advies gegeven wat hij kan doen als het wel dino's zijn.
 
Lijkt me dat er ergens toch stilstaand water is met rottend materiaal
Misschien de leidingen inderdaad eens afsoppen bij je aquarium en dan de HD kruiper er een keer doorheen halen dan zijn de leidingen schoon van binnen
 
  • Like
Reactions: Izz
Bovenaan