Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

reparatie rotor Red Dragon

HansV

Senior Forumlid
Ik heb al zo'n 10 jaar een Red Dragon opvoerpomp van 7,5 kuub draaien. Begon de laatste tijd wat herrie te maken. De keramische as van de rotor bleek ter plaatse van de lagers behoorlijk versleten. Dan centreert hij niet meer zo mooi, gaat trillen en dat hoor je duidelijk.
Voor mijn afschuimerpomp had ik bij Royal Exclusiv al eens een nieuwe rotor besteld. Kreeg toen een exemplaar waar i.p.v. een keramische nu een stalen as in zat. Net zo goed, zei R.E. Dus nu dacht ik: ach wat, je kan het altijd proberen. De volgende stappen uitgevoerd:
1. de waaier losdraaien van de as. Linkse draad, je schroeft hem van de bevestiging aan de as af (zwart kunststof deel met die linkse schroefdraad er op)
2. rotor (voorzichtig) in de bankschroef gezet, waaierhouder verwarmd met verfstripper (zit verlijmd, die bond moet je verbreken. Voorzichtig verwarmen, uiteraard kunststof deel niet laten vervormen.
3. na enige tijd merk je dat het zwarte deel waar de waaier op zat geschroefd al draaiend los komt van de as. Deeltje opzij leggen.
4. meet de doorsteek van de as aan beide uiteinden
5. ronde voorste lagerplaat verwijderen, daarna rubber ring op voorzijde rotormagneet verwijderen
6. nu het achterdeel van de keramische as voorzichtig in de bankschroef, en de rotor verhitten. Dit tijdje volhouden, dan merk je dat ook die bond loskomt
7. keramische as rustig uit de rotor trekken
8. stalen as 6mm aanbrengen, juiste doorsteek aan beide uiteinden controleren, alles monteren in omgekeerde volgorde, borgen met Locktite of dunnen secondenlijm. Even laten uitharden
Het geheel weer in mijn pomp gemonteerd, en die staat nu weer zachtjes zoemend zijn werk te doen. Het lijkt een hele klus, maar valt reuze mee. Wel checken of de lagers (denk teflon?) nog goed zijn. Bij mij zat de slijtage overduidelijk in de as, niet in de lagers.
Waarschijnlijk gaat nu binnenkort het motorblok kapot, maar goed, dit was een leuk klusje. Heb nog overwogen om de keramische as in het midden door te slijpen en omgekeerd in de rotor te bevestigen. Heb nog wat spullen liggen, misschien komt het er nog van.
Je kan de rotor natuurlijk ook gewoon bij R.E. bestellen, maar dit gaf een tevreden gevoel.

Bovenaan