Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Regelmatige waterverversingen zin/onzin????

P

PaulMarine

Guest
Graag wil ik ervaringen delen betreffende waterverversingen.
Ik ken mensen die wekelijks verversen :'(, maar ook die al meer dan een jaar de bak ongemoeid laten :p (dit handeld dan wel om grote volumes)
Wie durft (wel eerlijk graag)

groet Paul
 
Paul,

Ik heb ongeveer een zeeaquarium van 1000 liter (zoals jij dat gezien hebt) en ververs 30 liter per week
Als ik een week overslaat merk ik niets het is denkelijk een gewoonte
Langer heb ik nog niet geprobeerd.

Groetjes Maarten
 
Hoi,

Ik heb een bak van 750 liter.
Ververs iedere week 20 liter.
Zin of onzin ik weet het niet.

groet,

Jan
 
Maarten,

Inderdaad ik heb je bak gezien en deze staat er prachtig bij.
30 liter is op zo'n volume natuurlijk niets.

Nu geef ik je mijn ervaring:
Mijn bak bevat 1500 liter en ik ververs al een jaar niet meer, zonder zichtbaar/meetbaar verval.
Ook bij de firma Brouwers draait de showbak (+/_ 1000 liter)al meer dan een jaar zonder verversingen.

groet Paul

ps. dit heeft overigens niets met luiigheid te maken, maar mijn mening is dat als iets goed draait moet je er afblijven.
ook breng ik nog regelmatig 'nieuwe' lagere dieren en vissen in, en deze doen het ook perfect, dus verhalen van een langzame gewenning gaan niet op.
Wel moet ik er misschien bij vermelden dat ik tweewekelijks easy life toevoeg (ik ga overigens niet weer de discussie over dit medium aan)
 
Ben trouwens erg benieuwd naar Tanne's mening en ervaringen.

Paul
 
Ik ververs elke week ongeveer 30 tot 40 liter water, op een bak van ongeveer 550 liter. Dit is puur het water wat meekomt, als ik tussen de levende steen met een slang eventueel detritus en zand heb weggezogen. Ik meet regelmatig mijn waterwaarden. Mijn eiwitafschuimer reinig ik met spons en heet water om de 2 dagen, voor een optimale werking.
 
Volgens mij is die waterverversing eerder om weer de verbruikte sporenelementen aan te vullen. De ene bak is de andere niet, koralen?
Er wordt te weing onderscheid gemaakt tussen de verschillende vormen van zeeaquarium houden. Bij een pure vissenbak liggen de eisen anders als bij een steenkoralenbak.

Wat heeft het voor zin om te melden dat je een jaar je water niet ververst als je werkt met een kalkreactor, elke dag je strontium en jodium toevoegt, 50 liter verdampt water aanvult met vers aangemaakt osmosewater en misschien ook nog een de-nitrificator ????

Kijk naar je levende have en wat ze nodig hebben. In de ene bak is dat jodium in de andere kalk en in de derde vers zeewater.

Als je alle gegevens niet hebt is dit een zinloze 'discussie'.
Willem.
 
Stoxx ,

Ben het met je eens er zijn mensen de verversen voor de spoorelementen, de andere ververs niet maar voegt wel spoorelementen toe.

In alle twee de gevallen zien we het aquarium er beter bij staan.
bij waterververse is dat heel duidelijk omdat daar misschien armoe geleden is bij toevoegen van spoorelemente is dat minder omdat je dat elke week doet.

Laten we eerlijk zijn we ververse niet omdat het water troebel is.

groetjes Maarten
 
"in a nutshell" is het precies dat wat ik zei, Maarten.
Ik vervang ook eens per maand 10% puur omdat er elementen verbruikt zijn, maar ik heb geen steenkoralen, meer een caulerpa-bak met wat oren, en 7 visjes(<7 cm). 240 literbakkie.
 
;D Als op je bak net zo zuinig bent als op je auto, dan komt alles goed.
Natuurlijk heeft een auto een kilometerteller, dan weet je waarneer je moet!!! verversen.
Moet je met je aquarium er maar een gewoonte van maken.
Of het beter is, in ieder geval niet minder.
 
[quote author=Stoxx link=board=1;threadid=1707;start=0#11928 date=1033673554]
Wat heeft het voor zin om te melden dat je een jaar je water niet ververst als je werkt met een kalkreactor, elke dag je strontium en jodium toevoegt, 50 liter verdampt water aanvult met vers aangemaakt osmosewater en misschien ook nog een de-nitrificator ????

Als je alle gegevens niet hebt is dit een zinloze 'discussie'.
Willem.
[/quote]
Bovengenoemde is inderdaad allemaal van toepassing in mijn bak, maar ook in de tijd dat ik tweewekelijks waterwisselingen hanteerde.
Verder bestaan er mijn inziens geen zinloze discussies, en men is vrij om mee te doen of niet.
Paul
 
hoi een vraagje erbij, als je bak aan het rijpen is moet er dan water ververst worden?? of moet je wachten tot hij een maand gedraaid heeft? misschien een domme vraag maar het kwam mij te binnen

groetjes
sietse ::)
 
Hoi, Paul.
Zo is dat niet bedoeld, maar als niet alles bekend is over je waterhuishouding, kan niemand zeggen of het zin heeft je water te verversen.
Door de gegevens die je in het begin niet vermeld hebt, kan iemand de indruk krijgen dat je water in je bak doet en er vervolgens niet meer naar om hoef te kijken.

Sietse, ik heb ook tijdens het rijpingsproces water ververst.
Naar mijn idee zijn er juist dan veel afvalstoffen.
Waarom zou je het niet doen?
 
Hoi Paul,

ik heb een piepklein (225L) bakje met leders, oren anemoontjes, poliepen en natuurlijk vissen.

Na een poosje lezen op dit forum en op diverse sites heb ik geleerd mijn waterwaarden te controleren en stabiliseren.

Nu ik een fosfaat van nul heb, een nitraat van 0,2,een calcium van 420 en zie hoe ik magnesium op 1350 kan instellen en eigenlijk veel voor de amateur meetbare waarden op de gewenste niveau's kan instellen en daarnaast regelmatig sporenlementen toevoeg, vraag ook ik mij af hoe nuttig waterverversing nog is.

Ik blijf het doen (25 liter per week) omdat ik het ( heel irrationeel) niet vertrouw het na te laten. Het gaat mij evenwel aan het hart te zien hoe ik schoon en duur water wegkieper om het te vervangen voor even schoon water?

Het is wel zo dat het toevoegen van sporenelementen aan het water een gevoelskwestie is en eigenlijk weet je totaal niet wat je PRECIES doet. Ik sus mijn knagende geweten over deze "verspilling"dus maar met de gedachte dat ik met het periodiek verversen eventuele fouten tav de niet of moeilijk meetbare stoffen weer (gedeeltelijk?) teniet doe.

Ik blijf het dus vooralsnog volhouden tenzij iemand mij hier een heel ander inzicht kan verschaffen.

Henri
 
Eens in het jaar ververs ik 25% van het water totaal het ruto totaal van 2500 liter.
Ik gebruik een kalkreactor met magnesium pro en calciumhydocaronaat.
Verder voeg ik spoorelementen toe, nu nog met de hand met flessen van de firma klumpers, als deze op zijn stop ik de stekker erin van het grotech setje wat reeds klaar staat.
Ik ben zelf van mening dat een klein aquarium wat een volle bezetting heeft vaker zou moeten verversen dan een een groot aquarium met een lagere bezetting.
Of te wel, verversen is een questie van de mate van vervuiling.
Om de vergelijking ook maar door te trekken naar een auto (andre ;) )
Op de kaartjes van de garage welke na een servicebeurt aan je versnellingpook hangt staat b.v. " volgende olieverversing na 10 000 km of voor d.d. (6 maanden later).
Zo kan je naar mijn mening ook omgaan met je aquarium bij een volle bezetting/belasting dus eerder verversen, anders pas een een of meerdere maanden later.
 
Eigenlijk had ik niet op dit onderwerp willen reageren om de eenvoudige reden dat het onmogelijk is om alle bakken EN aquarianen over 1 kam te scheren.
Het is leuk om je ervaringen te delen, maar niemand kan voor een ander stellen of het "zin of onzin" is.

Een minder ervaren aquariaan is beslist beter af met een regelmatige maandelijkse verversing van minimaal 10%, voorop gesteld dat dit gebeurd met osmosewater en een (liefts verrijkt) kwaliteitszout, of dit per maand of per week gedaan word maakt niet zoveel uit.
Vergeet niet dat ook starters en minder ervaren aquarianen dit forum lezen en wellicht op een verkeerd been gezet worden door een aantal van bovenstaande reacties.

Houd men slechts "juffers met leders en oren" dan kan men met zowel minder techniek als minder waterverversen uit de voeten.
Houd men gevoelige vissen en gevoelige steenkoralen dan ligt de zaak toch wel anders.
Ook is van belang hoe er gefilterd word:
Word er gebruik gemaakt van een royale afschuimer en/of kool in combinatie met sterke hqi verlichting dan zullen veel meer stoffen veel sneller aan het water worden onttrokken dan wanneer er gebruik word gemaakt van een klein afschuimertje met een paar TL buizen.

Dan is als volgende van belang of de bak kwa vraag & aanbod van voedingsstoffen in belans is, hopen zich geen stoffen op dan zal om deze stoffen niet tot vergiftigende nivo's te laten oplopen niet ververst hoeven worden.
Is deze balans (nog) niet gevonden dan doet men er verstandig aan juist wel regelmatig te verversen.

Van belang is ook de (te verwachten) ionenbalansverschuiving.
Dit is moeilijk waar te nemen of te bepalen maar er mag rustig vanuit worden gegaan dat dit bij het gebruik van toevoegingen om alle benodigde stoffen in het water te behouden eerder zal optreden dan met verversen van water.

Als laatste en waarschijnlijk meest omstreden moet dan nog rekening worden gehouden met toevoegingen al zou dit gemakkelijk een onderwerp op zich kunnen zijn...en niet zo'n kleintje ook.

Allereerst:
Indien men WEL regelmatig ververst met verrijkt kwaliteitszout zoals reef crystals of tropic marin dan vervalt daarmee de noodzaak toevoegingen te gebruiken, deze zitten immers in het zout.
Zou men ze toch gebruiken dan worden benodigde elementen dubbelop ingebracht.
Alleen bij een sterk bezette bak met de meer gevoeliger dieren zou men stoffen als jodium en calcium extra kunnen toevoegen, echter het is meestal beslist niet nodig een "hele lijn" van produkten toe te voegen.

Ververst men niet of nauwlijks dan zal men totaal afhankelijk zijn van het gebruik van toevoegingen om alle benodigde stoffen in het water te behouden.
In dit geval moet er dus gekeken worden naar het totale systeem, de verbruikers en de wijze van filteren.
Vaak word dan gekozen voor een complete lijn van toevoegingen maar zelfs dan zullen een aantal stoffen sneller verbruikt worden dan anderen, met als gevolg dat de minder snel gebruikte stoffen (te) hoge nivo's kunnen bereiken.
Het voordeel van een waterwissel is dat men ook een deel van deze stoffen wegneemt en vervangt voor water met een juiste (ionen)balans.
Het overgrote deel van de in zeewater aanwezige stoffen is niet te meten doordat er eenvoudigweg geen testsetjes voor op de markt zijn, het is dus erg moeilijk te bepalen welke stoffen er nu voldoende inzitten en welke niet.

Dan is er nog de wijze van toedienen van toevoegingen.
Als er op een fles "goed schudden" staat zijn deze produkten niet geschikt om met doceerpompen te worden toegevoegt.
Bij een aantal produkten kunnen bepaalde ingredienten bezinken.

Verder is het van belang dat -of men nu kiest voor waterverversen of toevoegingen- dit met regelmaat gebeurd.
1x per maand een waterwissel geeft een stabielere bak dan 1x per jaar.
Toevoegingen wekelijks en bij voorkeur 2x per week maar zeker niet eenmaal per jaar :)
 
De aanzet van dit onderwerp is niet om mensen te bewegen om hun waterverversingen te staken, en zeker niet bij beginnende aquarianen.
Ik ben mij er bewust van dat we hier met levende have te maken hebben, en dit niet in verhouding staat met een paar kilo's zout.
Verder begrijp ik zeer goed dat de ene bak de andere niet is, en dus vaste regels hiervoor niet bestaan.

Paul

 
Eigenlijk had ik niet op dit onderwerp willen reageren om de eenvoudige reden dat het onmogelijk is om alle bakken EN aquarianen over 1 kam te scheren.
Het is leuk om je ervaringen te delen, maar niemand kan voor een ander stellen of het "zin of onzin" is.

Een minder ervaren aquariaan is beslist beter af met een regelmatige maandelijkse verversing van minimaal 10%, voorop gesteld dat dit gebeurd met osmosewater en een (liefts verrijkt) kwaliteitszout, of dit per maand of per week gedaan word maakt niet zoveel uit.
Vergeet niet dat ook starters en minder ervaren aquarianen dit forum lezen en wellicht op een verkeerd been gezet worden door een aantal van bovenstaande reacties.

Houd men slechts "juffers met leders en oren" dan kan men met zowel minder techniek als minder waterverversen uit de voeten.
Houd men gevoelige vissen en gevoelige steenkoralen dan ligt de zaak toch wel anders.
Ook is van belang hoe er gefilterd word:
Word er gebruik gemaakt van een royale afschuimer en/of kool in combinatie met sterke hqi verlichting dan zullen veel meer stoffen veel sneller aan het water worden onttrokken dan wanneer er gebruik word gemaakt van een klein afschuimertje met een paar TL buizen.

Dan is als volgende van belang of de bak kwa vraag & aanbod van voedingsstoffen in belans is, hopen zich geen stoffen op dan zal om deze stoffen niet tot vergiftigende nivo's te laten oplopen niet ververst hoeven worden.
Is deze balans (nog) niet gevonden dan doet men er verstandig aan juist wel regelmatig te verversen.

Van belang is ook de (te verwachten) ionenbalansverschuiving.
Dit is moeilijk waar te nemen of te bepalen maar er mag rustig vanuit worden gegaan dat dit bij het gebruik van toevoegingen om alle benodigde stoffen in het water te behouden eerder zal optreden dan met verversen van water.

Als laatste en waarschijnlijk meest omstreden moet dan nog rekening worden gehouden met toevoegingen al zou dit gemakkelijk een onderwerp op zich kunnen zijn...en niet zo'n kleintje ook.

Allereerst:
Indien men WEL regelmatig ververst met verrijkt kwaliteitszout zoals reef crystals of tropic marin dan vervalt daarmee de noodzaak toevoegingen te gebruiken, deze zitten immers in het zout.
Zou men ze toch gebruiken dan worden benodigde elementen dubbelop ingebracht.
Alleen bij een sterk bezette bak met de meer gevoeliger dieren zou men stoffen als jodium en calcium extra kunnen toevoegen, echter het is meestal beslist niet nodig een "hele lijn" van produkten toe te voegen.

Ververst men niet of nauwlijks dan zal men totaal afhankelijk zijn van het gebruik van toevoegingen om alle benodigde stoffen in het water te behouden.
In dit geval moet er dus gekeken worden naar het totale systeem, de verbruikers en de wijze van filteren.
Vaak word dan gekozen voor een complete lijn van toevoegingen maar zelfs dan zullen een aantal stoffen sneller verbruikt worden dan anderen, met als gevolg dat de minder snel gebruikte stoffen (te) hoge nivo's kunnen bereiken.
Het voordeel van een waterwissel is dat men ook een deel van deze stoffen wegneemt en vervangt voor water met een juiste (ionen)balans.
Het overgrote deel van de in zeewater aanwezige stoffen is niet te meten doordat er eenvoudigweg geen testsetjes voor op de markt zijn, het is dus erg moeilijk te bepalen welke stoffen er nu voldoende inzitten en welke niet.

Dan is er nog de wijze van toedienen van toevoegingen.
Als er op een fles "goed schudden" staat zijn deze produkten niet geschikt om met doceerpompen te worden toegevoegt.
Bij een aantal produkten kunnen bepaalde ingredienten bezinken.

Verder is het van belang dat -of men nu kiest voor waterverversen of toevoegingen- dit met regelmaat gebeurd.
1x per maand een waterwissel geeft een stabielere bak dan 1x per jaar.
Toevoegingen wekelijks en bij voorkeur 2x per week maar zeker niet eenmaal per jaar :)
 
Hallo,
Ik heb vier jaar lang mijn water niet ververst in een 130 liter bak. Ik had daarin o.a. een grote anemoon, twee drieband anemoonvissen, twee andere gevoelige vissen, 10 kilo levend steen en wat koralen. Alles, behalve sommige koraaltjes, deden het heel goed. De (steen) koraaltjes die het minder deden hadden te weinig licht en ik verplaatste deze te vaak wat ook niet bevordelijk was en daarnaast kreeg ik de temperatuur niet onder de 27 graden, totdat ik een cooler aanschafte...). De waardes waren en bleven perfect; alles op nul, ook nitraat en terwijl een heel klein beetje ook weer goed kan zijn voor koralen, weet ik nu... Ik voegde wekelijks sporenelementen, vitamines, calcium, e.d. toe en ook nitraat/fosfaat killer. Op het levend steen zag ik steeds meer leven ontstaan en ik had veel kalklagen vorming...
 
Bovenaan