Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Philips LED lamp!!

Klopt het dat de lampen af en toe tikken!(geluid)? Doen ze als ze uit en aan staan. Is dit het werken van het metaal?
 
Klopt het dat de lampen af en toe tikken!(geluid)? Doen ze als ze uit en aan staan. Is dit het werken van het metaal?

Dat gebeurt inderdaad wel is , zeker als je de USB uit het stekker haalt en jet op 100% gaat. Puur uitzetting , is een normaal verschijnsel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kopie uit onze FAQ:

Waarom maakt de CoralCare-armatuur een tikkend geluid als hij afkoelt of opwarmt?
De CoralCare-armatuur gebruikt lichtgeleidingstechnologie voor het leveren van een unieke lichtverdeling. De lichtgeleider (gepositioneerd boven op de doorgemetalliseerde printplaat van de LED) is samen met de printplaat bevestigd aan het koelblok. Door het verschil in thermische
uitzettingscoëfficiënten zet de optiek meer uit dan de printplaat. Het tikkende geluid ontstaat als de optiek uitzet en daardoor een beetje beweegt onder de montageschroeven. De optiek is ontworpen om bestand te zijn tegen deze uitzetting en de prestaties worden er dus niet door beïnvloed.

http://images.philips.com/is/conten...LI20170616_001-UPD-nl_NL-CoralCare-FAQ-NL.pdf

Klopt het dat de lampen af en toe tikken!(geluid)? Doen ze als ze uit en aan staan. Is dit het werken van het metaal?
 
Even een vraag, je ziet vaak full sps tanks met op de bodem of in ieder geval laag met Acropora tafels en nog meer veel eisende(licht) sps koralen.
Mijn laagste stenen zitten tussen de 40 en 50 cm van het armatuur af. Is dit dan bij mij ook haalbaar met de coral care? Deze tanks hebben vaak full t5 en dan kan het. Hier een voorbeeld van wat ik ermee bedoel.
33c6886a4c431c6dd0284616a54f839a.jpg

2e3d7548afc5c198ffdc47a70091961b.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Even een vraag, je ziet vaak full sps tanks met op de bodem of in ieder geval laag met Acropora tafels en nog meer veel eisende(licht) sps koralen.
Mijn laagste stenen zitten tussen de 40 en 50 cm van het armatuur af. Is dit dan bij mij ook haalbaar met de coral care? Deze tanks hebben vaak full t5 en dan kan het. Hier een voorbeeld van wat ik ermee bedoel.
33c6886a4c431c6dd0284616a54f839a.jpg

2e3d7548afc5c198ffdc47a70091961b.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoeveel armaturen wil je boven welke bakgrootte hangen?
 
Hoeveel armaturen wil je boven welke bakgrootte hangen?

Tanne, ik heb 2 coralcare's boven mijn bak hangen. Bak is 100x50x50 . Waarom 2 zou je zeggen , omdat 1 stuk net niet een ideale spreiding heeft dus daarom voor 2 stuks gegaan(met oog op een grotere bak hoef ik ook maar 1 bij te kopen).
Gaat mij er meer om of dit soort scape's kunnen met deze lampen waarbij jet met t5 wel makkelijk kan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
LED verlichting is juist ietswat scherper gebundeld waardoor er op de bodem eenvoudiger een hogere PAR waarde bereikt kan worden. Zo zie je bijvoorbeeld dat T5 verlichting niet meer geadviseerd wordt bij dieptes >80cm.

Voor je huidige bakmaat (diepte 50cm) zal zowel T5 als LED/CoralCare voldoende hoge PAR waarden leveren om SPS op de bodem te houden.

ps. Staar je vooral niet blind op dit soort (prachtige) aquaria.
Deze aquaria blijken vaak aquascapes te zijn die maar enkele dagen oud zijn en binnen 1-2 maanden alweer worden afgebroken.
Vaak zijn het aquaria van bekende scapers of zijn het teaser aquaria ter promotie van bijvoorbeeld middeltjes of verlichting.

Het is zeer lastig zo'n kleuren op lange termijn te hanteren. Vaak blijken dit dan Zeo bakken te zijn (van eigenaren met een ijzeren discipline).

Tanne, ik heb 2 coralcare's boven mijn bak hangen. Bak is 100x50x50 . Waarom 2 zou je zeggen , omdat 1 stuk net niet een ideale spreiding heeft dus daarom voor 2 stuks gegaan(met oog op een grotere bak hoef ik ook maar 1 bij te kopen).
Gaat mij er meer om of dit soort scape's kunnen met deze lampen waarbij jet met t5 wel makkelijk kan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
6 maanden onder coralcare, waarvan deze op de bodem staat. 60 cm diepte.
Er komt blijkbaar voldoende licht.
Coralcaree hangt 25 cm boven wateroppervlakte.
groenklein.jpgaug2017-2.jpg

Caliendrum staat hoger, maar groei is goed....bedenk wel dat deze vrij kort tegen voorruit staat, de onderkant wordt minder belicht.

jan2017.jpga26.jpg
 

Bijlagen

  • 20170814_141845 (2).jpg
    20170814_141845 (2).jpg
    74,2 KB · Weergaven: 51
6 maanden onder coralcare, waarvan deze op de bodem staat. 60 cm diepte.
Er komt blijkbaar voldoende licht.
Coralcaree hangt 25 cm boven wateroppervlakte.
Bekijk bijlage 480653Bekijk bijlage 480654

Caliendrum staat hoger, maar groei is goed....bedenk wel dat deze vrij kort tegen voorruit staat, de onderkant wordt minder belicht.

Bekijk bijlage 480655Bekijk bijlage 480656

Ziet er goed uit!!!
Denk dat alle full t5 lovers straks full led lovers zijn [emoji6][emoji14]
Wat zijn jou instellingen? Misschien Heb je een screenshot eventueel.
Ik draai mag op 60 procent voor een uur 7. En dan 60%blauw en rond de 36 % wit. Vind dat 'wit' wel snel overheerst met het schuiven van de balk. Ik zal vanavond mijn instellingen plaatsen. Wellicht leren we van elkaars instellingen.

Daarbij speelt stabiliteit ook een zeer grote rol natuurlijk!! Wat voor methode en waardes draai jij ?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kan 't niet laten om toch ook maar even een reactie te geven.... :p , groei is dus van 4 maanden.

027.jpg 15 April 2017

002.jpg 14 augustus 2017

010.jpg

Grtz Jack
 
20170814_204032.jpg
12 uur blauw op 100%
Wit wRm gaat langzaam Op tot 50% en van 14.00 uur tot 17.00 is dat 70%
Vanaf 21.00 is alles het dimmen.
 
Mooi jack. De hysterix bij mij vertoond dezelfde groei, stylo ook.
Maar die staan ook hoger.
De groene acro staat echter al vanaf begin dit jaar op de bodem.

Remi, eerste indruk....verhoog een beetje
 
Bekijk bijlage 480675
12 uur blauw op 100%
Wit wRm gaat langzaam Op tot 50% en van 14.00 uur tot 17.00 is dat 70%
Vanaf 21.00 is alles het dimmen.
 
LED verlichting is juist ietswat scherper gebundeld waardoor er op de bodem eenvoudiger een hogere PAR waarde bereikt kan worden. Zo zie je bijvoorbeeld dat T5 verlichting niet meer geadviseerd wordt bij dieptes >80cm.

Voor je huidige bakmaat (diepte 50cm) zal zowel T5 als LED/CoralCare voldoende hoge PAR waarden leveren om SPS op de bodem te houden.

ps. Staar je vooral niet blind op dit soort (prachtige) aquaria.
Deze aquaria blijken vaak aquascapes te zijn die maar enkele dagen oud zijn en binnen 1-2 maanden alweer worden afgebroken.
Vaak zijn het aquaria van bekende scapers of zijn het teaser aquaria ter promotie van bijvoorbeeld middeltjes of verlichting.

Het is zeer lastig zo'n kleuren op lange termijn te hanteren. Vaak blijken dit dan Zeo bakken te zijn (van eigenaren met een ijzeren discipline).


Fijn om te horen dat het geen enkel probleem hoef te zijn om sps laag en op de bodem te houden. Verlichting samen met stabiliteit is het belangrijkste om een mooie bak te draaien. En inderdaad is het erg lastig om zulke bakken op kleur te houden!!

Hierbij mijn schema , misschien heb je verbeterpunten voor mij
setting remi.jpg
 
Is 100% niet te veel? Volgens mij las ik ergens dat Tanne terug ging naar 70% na een parmetingomdat het Te was. Zijn bak is dacht ik 80 of 90 diep.

Tanne heeft ook meerdere armaturen boven zijn bak.

Ik mijn lamp op 100% wit/blauw staan gedurende 4 uur per dag. Deze ene lamp verlicht een bak van 90x50x40. Waterhoogte is 34cm. Afstand lamp tot waterlijn is 23cm.

20170813_185841.jpg

Op 100% draai ik nu al enkele dagen en er is in de tussentijd nog geen een koraal verbrand. Moet er wel bij vermelden dat ik hiervoor een ATI hybrid erboven had hangen van 4x39w T5 en 2x75w led. Waarbij de leds op 65% draaide. Dus wat dat betreft zou het "theoretisch" bijna om het even zijn.

Groet frank
 
Laatst bewerkt:
Fijn om te horen dat het geen enkel probleem hoef te zijn om sps laag en op de bodem te houden. Verlichting samen met stabiliteit is het belangrijkste om een mooie bak te draaien. En inderdaad is het erg lastig om zulke bakken op kleur te houden!!

Hierbij mijn schema , misschien heb je verbeterpunten voor mij
Bekijk bijlage 480680

Ik heb er trouwens 2 boven me bak van 100x50x50 [emoji85] overcapaciteit maar perfecte spreiding ( 15cm boven het water)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan