Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Philips LED lamp!!

Men vergist zich vaak in de hoeveelheid licht een schone ruit kan terugkaatsen.
Bij de aanname dat de ruiten vrij schoon blijven zijn de relatieve posities tussen de lampen niet extreem bepalend.
Ik adviseer ze tussen de 30 en 40cm uit elkaar te hangen.
Als je de mogelijkheid hebt de lampen hoog te hangen (~35cm) is 30cm ideaal.
Ga je de lampen lager hangen (om bij een open bak de inkijk te beperken) dan adviseer ik ze 40cm uit elkaar te hangen.
 
De bovenkant moet nog volledig opnieuw opgebouwd worden voor deze lampen vandaar nu de vraag voordat ik aan de slag ga

Er komt een dichte bovenkant op waarbij de lampen meestwaarschijnlijk bovenop de kap komen liggen uiterraard openingen voor het licht door de kap. De warmte van de lampen kan zo ruim weg zonder noodzakelijke ventilatie en de bovenkant van de lampen blijft ook nog droog ook. Bedankt voor de info hiermee kan ik weer verder borduren

Maar eigenlijk zou op een 180 2 stuks al minimaal zijn en is een 3e op termijn misschien een goede optie om open te houden
 
De bovenkant moet nog volledig opnieuw opgebouwd worden voor deze lampen vandaar nu de vraag voordat ik aan de slag ga

Er komt een dichte bovenkant op waarbij de lampen meestwaarschijnlijk bovenop de kap komen liggen uiterraard openingen voor het licht door de kap. De warmte van de lampen kan zo ruim weg zonder noodzakelijke ventilatie en de bovenkant van de lampen blijft ook nog droog ook. Bedankt voor de info hiermee kan ik weer verder borduren

Maar eigenlijk zou op een 180 2 stuks al minimaal zijn en is een 3e op termijn misschien een goede optie om open te houden
Dit ligt een beetje aan je bezetting. Bij een volle SPS bak adviseer ik inderdaad 3 stuks. Bij een startende bak is 2 nog voldoende.
Als je op termijn wilt uitbreiden dan zou ik daar zeker rekening mee houden (een kader wat je laterna kan uitwisselen).
 
Zoiets verwachte ik al ga er met het plannen en bouwen rekening mee houden dat er nog 1 bij kan liggen
Bak staat al weer een paar jaar maar is nog niet zo heel dicht bevolkt dus voorlopig kan ik wel vooruit met 2 stuks daarrbij zal dit najaar de bak waarschijnlijk leeg moeten om hem weg te kunnen halen, willen een stuk aanbouwen en meteen de hele vloer vervangen incl de vloerverwarming dus dst wordt nog een klusje voorlopig komt er dus ook niet veel bij
 
Vandaag mijn nieuwe CoralCares geïnstalleerd en zeer tevreden, maar toch nog een vraagje:
Is het normaal dat de controller steeds terugvalt op een hardcoded programma wanneer hij afgekoppeld wordt van de USB voedingsadapter?
Ik zou verwachten dat wanneer je een custom programma oplaadt naar de controller, dat deze settings de default worden, maar dat is blijkbaar niet geval.
Volgens de manual zou wanneer de controller afgekoppeld wordt van de USB voedingsadapter het opgelaadde programma (mijn settings dus) actief blijven voor minstens 48h. Doe ik iets verkeerd?
 
Vandaag mijn nieuwe CoralCares geïnstalleerd en zeer tevreden, maar toch nog een vraagje:
Is het normaal dat de controller steeds terugvalt op een hardcoded programma wanneer hij afgekoppeld wordt van de USB voedingsadapter?
Ik zou verwachten dat wanneer je een custom programma oplaadt naar de controller, dat deze settings de default worden, maar dat is blijkbaar niet geval.
Volgens de manual zou wanneer de controller afgekoppeld wordt van de USB voedingsadapter het opgelaadde programma (mijn settings dus) actief blijven voor minstens 48h. Doe ik iets verkeerd?

Kun je eens precies uitleggen wat je doet?
Je behoort eerst via je pc een schema te maken. Deze dan naar de controller te sturen en dan niet vergeten de tijd ook in te stellen. Als je deze stappen hebt doorlopen en je de controller op je pc aangesloten hebt gehad (de backup batterij heeft 2 uur nodig om volledig op te laden), dan moeten de tijd instellingen bewaard blijven voor 48 uur. Vergeet niet dat het wel de bedoeling is de controller te voeden met de USB adapter wil hij functioneren ( de batterij zorgt er alleen voor de tijd instellingen te onthouden).
 
Op het moment dat ik het programma doorstuur naar de controller (dus USB kabel zit nog in de computer) zie ik het lichtschema live.
Als ik dan de USB kabel uittrek valt het licht terug naar de default settings (wat veel geler is dus het is zeer merkbaar)
Als ik dan de USB in de poweradapter steek, wordt het licht weer weergegeven met mijn settings.
Dus elke keer ik de controller uit de USB adapter trek, verschijnt het standaard licht programma. Ik wou deze ochtend iets aanpassen toen alles nog donker was (in mijn programma) maar toen ik de controller loskoppelde knalde alle licht aan omdat het standaard programma reeds om 10am vol licht geeft. Dat is supervervelend en zeer stresserend voor de vissen. Ik verwacht eigenlijk dat mijn programma de standaard wordt zodra dit ingeladen is in de controller.
 
Op het moment dat ik het programma doorstuur naar de controller (dus USB kabel zit nog in de computer) zie ik het lichtschema live.
Als ik dan de USB kabel uittrek valt het licht terug naar de default settings (wat veel geler is dus het is zeer merkbaar)
Als ik dan de USB in de poweradapter steek, wordt het licht weer weergegeven met mijn settings.
Dus elke keer ik de controller uit de USB adapter trek, verschijnt het standaard licht programma. Ik wou deze ochtend iets aanpassen toen alles nog donker was (in mijn programma) maar toen ik de controller loskoppelde knalde alle licht aan omdat het standaard programma reeds om 10am vol licht geeft. Dat is supervervelend en zeer stresserend voor de vissen. Ik verwacht eigenlijk dat mijn programma de standaard wordt zodra dit ingeladen is in de controller.
Ik begrijp je punt nu!
De controller heeft een voeding nodig om te functioneren.
Die voeding kan vanuit de PC komen (tijdens het programmeren) of op het moment dat je de USB kabel in de adapter steekt.
In het moment daartussen heeft de controller geen spanning en zal hij ook geen signaal uitsturen.
De lampen gaan op dat moment naar hun default toestand, dit is 100% licht voor beide kanalen.
De batterij in de controller is ervoor bedoeld om de instellingen te bewaren, niet om operatief te blijven.
Hopelijk is het zo duidelijker.

Wil je het geschetste probleem voorkomen (het willen programmeren van de controller en het voorkomen dat ze op 100% gaan) adviseer ik je een USB hub te gebruiken. De USB hub kun je met behulp van een voeding altijd van spanning voorzien. Als je de USB interface dan via je PC benaderd zal het systeem nooit naar 100% gaan.
 
Dag Luc,

Wil je misschien nog een keer opsommen wat de exacte verschillen zijn tussen de CoralCare 2016 en CoralCare 2018 m.b.t. spectrum / leds etc. en vanwaar de aanpassing?
 
Dag Luc,

Wil je misschien nog een keer opsommen wat de exacte verschillen zijn tussen de CoralCare 2016 en CoralCare 2018 m.b.t. spectrum / leds etc. en vanwaar de aanpassing?

De 2018 versie bevat twee grote verschillen ten opzichte van de orginele versie.
Dit is het spectrum (LED configuratie) en de optiek.

Spectrum
Op grond van marktfeedback hebben wij besloten een aanpassing aan het spectrum te maken.

Wij hebben van de gebruikers geleerd dat het gros van de markt een voorkeur heeft voor een relatief blauw kleurpunt ( Voor coralcare een ratio wit/blauw 80/100).
Dit betekend dat de effectieve capaciteit van de lamp niet 100% wordt benut. Daarnaast hebben we ook van de winkeliers feedback verkregen dat sommige fluo kleuren (met name in opstellingen waar weinig omgeving/natuurlijk licht aanwezig is) beter tot hun recht kunnen komen.

Hierdoor hebben we het gemiddelde kleurpunt (waarbij beide kanalen 100% uitgestuurd zijn) verder richting het blauw geschoven.
Daarnaast hebben wij ook een nieuw type blauwe LED geïntroduceerd om de fluoriserende kleuren beter naar voren te laten komen.

Dit zijn de technische details:
31899962_170113907032709_9144837786753302528_n.png

Naast het spectrum hebben we ook een update van de optiek doorgevoerd.
Door een speciaal co-extrusie process hebben wij de effectiviteit (reflectance is 15% hoger) van de optiek kunnen verbeteren.
31444883_168428420534591_1505665175762501632_n.jpg

Hierdoor mengen de kleuren nog beter en is de lichtopbrengst verhoogt.

Alle details staan beschreven in onze technische brochure:
http://images.philips.com/is/conten...-en_GB-Technical-datasheet-CoralCare-2018.pdf

Ook kun je verdere details en applicatie foto's vinden via onze facebook (wat we nu net aan het opstarten zijn): https://www.facebook.com/PhilipsCoralCareLED/
 
heeft er iemand direct vergelijk met de twee modellen?
hoeveel beter zijn de fluo kleuren bij het nieuwe model?
 
Hoi Luc, ik heb een vraag over de Philips lamp. Ik heb 2 glasstroken van 12 mm dik boven mijn aquarium voor versteviging. De platen zijn 15 cm breed en de lichtinval gaat dan door die platen heen. Heeft dit effect op het licht in de bak? Het glas is wel optic white.
 

Bijlagen

  • D7D69BFF-20B1-4AD2-A9E8-903597F94FB5.jpeg
    D7D69BFF-20B1-4AD2-A9E8-903597F94FB5.jpeg
    105,1 KB · Weergaven: 51
Hoi Luc, ik heb een vraag over de Philips lamp. Ik heb 2 glasstroken van 12 mm dik boven mijn aquarium voor versteviging. De platen zijn 15 cm breed en de lichtinval gaat dan door die platen heen. Heeft dit effect op het licht in de bak? Het glas is wel optic white.

Hallo Maikel,

In praktijk zal het glas (als het schoon is) onder deze hoek weinig licht terugkaatsen. Ofwel dit mag geen probleem veroorzaken. Praktisch gezien (zie dat de bak nog moet starten) is het wel een karwij om de strips netjes schoon te houden. Elke vorm van aanslag (kalk/zout) zal wel impact gaan hebben op de doorlaatbaarheid en effectief dus een deel van het licht tegenhouden. Ideaal gezien is een trekstrip een obstakel voor het licht, in praktijk hebben veel mensen een glasstrip en nemen het verlies in licht voor lief.
 
Hoi Luc,

Even een kleine vraag m.b.t. de ophanghoogte. Ik lees dat jij de lampen op 20cm hoogte heb hangen. Hoe zijn de resultaten daarmee. Ik zit over deze lamp na te denken namelijk. Daarnaast een vraagt m.b.t. de bevestiging. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om deze op te te hangen. Wat zijn dan de mogelijkheden, zijn daar tips voor?
 
Hoi Luc,

ook ik ben me aan het verdiepen in licht, en de coralcare vind ik meer dan interessant.

wat mij erg opvalt is dat veel mensen meerdere armaturen boven hun bak hangen en deze tegelijkertijd (lang) niet op vol vermogen laten draaien. soms is dit natuurlijk gewoon nodig vanwege de spreiding van het licht... 1 armatuur boven een 160 lange bak geeft duidelijk donkere zijkanten. maar in sommige gevallen kan het misschien ook wel anders...?

stel er is een bak van 110x80x60(diep)cm. hierboven kun je 2 armaturen "dwars" hangen op bijvoorbeeld 15 cm van het oppervlak en deze op zeg 50% laten branden. is het in een dergelijk geval ook een optie om 1 armatuur in de "lengte" te hangen op bijvoorbeeld 30 cm van het oppervlak en deze op 100% te laten branden?

en dan terug naar mijn praktijk: ik ben een bak van 100x100 en 60 waterhoogte aan t plannen. hoeveel coralcares zou jij adviseren en hoe zou je die ophangen (zowel hoogte als richting en plaats)? ik snap dat dit voor een bak met lederkoralen anders is dan high-end SPS, maar ga eens uit van een gemiddeld mixxed reef, waarbij ook fatsoenlijk sps gehouden moet kunnen worden wat hoger in de bak.

alvast bedankt
groet
Jelle
 
Hoi Luc,

Even een kleine vraag m.b.t. de ophanghoogte. Ik lees dat jij de lampen op 20cm hoogte heb hangen. Hoe zijn de resultaten daarmee. Ik zit over deze lamp na te denken namelijk. Daarnaast een vraagt m.b.t. de bevestiging. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om deze op te te hangen. Wat zijn dan de mogelijkheden, zijn daar tips voor?
De ophanghoogte heeft geen directe correlatie met de lichtkwaliteit; dit beïnvloed alleen de lichtverdeling. Voor een bak met een breedte van 70cm is een hoogte van 20cm ideaal. Voor een bak van bijvoorbeeld een meter diep adviseren we een ophanghoogte van minimaal 35cm. Dit om ervoor te zorgen dat de lichtverdeling zo uniform als mogelijk is. De lamp heeft een stralingshoek van ongeveer 60 graden waardoor je dit ook kunt berekenen.

De plaatjes onderin deze technische sheet geven ook duidelijk weer wat de invloed is van de ophang hoogte:
http://images.philips.com/is/conten...-en_GB-Technical-datasheet-CoralCare-2018.pdf

We zijn ondertussen al veel alternatieve mogelijkheden tegen gekomen.
Een simpel L profiel (2 stuks) dat op de bak rand steunt waar de lampen in liggen; ophangingen vanuit de muur (boekenplank steunen) etc. etc.
Kijk anders eens rond op de CoralCare facebook groep(niet de pagina maar de gesloten groep); hier staan veel voorbeelden.

Hoi Luc,

ook ik ben me aan het verdiepen in licht, en de coralcare vind ik meer dan interessant.

wat mij erg opvalt is dat veel mensen meerdere armaturen boven hun bak hangen en deze tegelijkertijd (lang) niet op vol vermogen laten draaien. soms is dit natuurlijk gewoon nodig vanwege de spreiding van het licht... 1 armatuur boven een 160 lange bak geeft duidelijk donkere zijkanten. maar in sommige gevallen kan het misschien ook wel anders...?

stel er is een bak van 110x80x60(diep)cm. hierboven kun je 2 armaturen "dwars" hangen op bijvoorbeeld 15 cm van het oppervlak en deze op zeg 50% laten branden. is het in een dergelijk geval ook een optie om 1 armatuur in de "lengte" te hangen op bijvoorbeeld 30 cm van het oppervlak en deze op 100% te laten branden?

en dan terug naar mijn praktijk: ik ben een bak van 100x100 en 60 waterhoogte aan t plannen. hoeveel coralcares zou jij adviseren en hoe zou je die ophangen (zowel hoogte als richting en plaats)? ik snap dat dit voor een bak met lederkoralen anders is dan high-end SPS, maar ga eens uit van een gemiddeld mixxed reef, waarbij ook fatsoenlijk sps gehouden moet kunnen worden wat hoger in de bak.

alvast bedankt
groet
Jelle
Dit armatuur heeft een vaste maat; en voor de ene bakmaat komt dit net gunstiger uit dan voor de andere bak maat.
Hoe hoger je de lamp kunt hangen; hoe groter het oppervlak is wat je kunt uitlichten. De lichtbron is enigsinds rechthoekig maar deze verhouding is 1-1.25. Dat wil zeggen dat als ik een breedte van 1.25cm met 1 lamp wil uitlichten; de breedte voor 1 meter wordt uitgelicht. Is je bak maar 70cm breed, dan heb je effectief meer last van strooilicht. Zo blijft het voor elke bak afwegen wat de beste configuratie is. een bak van 100x100x60 kan met een enkele lamp; maar voor een mixed sps reef adviseren we 2 lampen. De richting is niet zeer relevant aangezien het om een vierkante bak gaat. Mij lijkt het praktischer de lampen achter elkaar te hangen.
 
D295A928-DDE2-40DD-AB07-2EA4FC50F1A6.jpeg

Ik heb jullie hulp nodig mensen. Ik had geen dimming cable in huis dus gaf Bas aan dat ik ook een netwerkkabel kan gebruiken. Heb even gegoogled hoe ik dat moet doen maar de uitwerking is iets minder. Ik krijg 1 kanaal op de apex maar de andere krijg k niet voor elkaar.

Ik heb alle mogelijke combi’s van draden geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar. Wie kan me helpen??
 
Bovenaan