Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ph history uitlezen

jbweb

Senior Forumlid
Misschien lees ik er overheen, maar ik kan nergens vinden hoe ik het log/history van mijn Profilux 2 sensoren uit kan lezen.
Ik ben benieuwd hoe mijn temp. en Ph verlopen in de nacht, maar dan slaap ik helaas [emoji12]

Ik had begrepen dat je deze logs kon bekijken?
 
Misschien lees ik er overheen, maar ik kan nergens vinden hoe ik het log/history van mijn Profilux 2 sensoren uit kan lezen.
Ik ben benieuwd hoe mijn temp. en Ph verlopen in de nacht, maar dan slaap ik helaas [emoji12]

Ik had begrepen dat je deze logs kon bekijken?

Je kan op je pc de profilux software installeren en dan met behulp van de speciale bijgeleverde kabel (RS 232) je profilux uitlezen, dus ook je logs. Je moet dan wel een seriële aansluiting hebben op je pc.

Ik zelf heb de profilux 3 en die hangt in mijn netwerk, dus die kan ik zonder kabel direct uitlezen op de pc en alle zaken (verlichting, doseerstation et cetera) die ik wil aansturen configureren. Jij zal daar die rs232 kabel voor moeten gebruiken.
 
Je kan op je pc de profilux software installeren en dan met behulp van de speciale bijgeleverde kabel (RS 232) je profilux uitlezen, dus ook je logs. Je moet dan wel een seriële aansluiting hebben op je pc.

Ik zelf heb de profilux 3 en die hangt in mijn netwerk, dus die kan ik zonder kabel direct uitlezen op de pc en alle zaken (verlichting, doseerstation et cetera) die ik wil aansturen configureren. Jij zal daar die rs232 kabel voor moeten gebruiken.

Ik had de software al op mijn laptop geinstalleerd ja, maar heb (natuurlijk) geen com poort meer. Laatste computer die dat wel had is al jaren de deur uit en de oude lapotop van mijn vriendin (5+ jaar) heeft zelfs al geen COM poort meer...
Waarschijnlijk heb ik nog wel ergens boven een losse kaart liggen, maar dan moet ik met mijn profilux naar boven om achter een mijn pc te gaan zitten. Liever dus gewoon beneden naast de bak :eek:

Maar dat betekend dus dat ik een serial => USB connector moet zien te vinden.
Ik had gehoopt dat ik evt. een USB of LAN add-on kaart kon installeren, maar ik begrijp inmiddels dat de Profilux 2 Ex geen ruimte meer heeft voor een extra kaartje :(

Maar helaas geen "analoge" manier om er voorlopig achter te komen dus...
 
Hi Jordy,

verloopjes van rs232 naar USB zijn gewoon te krijgen, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Google maar op rs232 naar USB. Of kijk hier http://www.allekabels.nl/computer_kabels/RS232_Kabels.html

Succes

groet
Adri

Hey Adri,

Bedankt voor de tip. Ik had zelf ook al even gezocht en heb al een verloop besteld bij de grote elektronica webwinkel. Echter zie ik nu dat jij het over een RS232 hebt en ik een RS485 9-polige D-sub heb besteld. Vraag me af of dit inter verschil oplevert.

Uiteindelijk fake ik hiermee een Com poort.
 
Hey Adri,

Bedankt voor de tip. Ik had zelf ook al even gezocht en heb al een verloop besteld bij de grote elektronica webwinkel. Echter zie ik nu dat jij het over een RS232 hebt en ik een RS485 9-polige D-sub heb besteld. Vraag me af of dit inter verschil oplevert.

Uiteindelijk fake ik hiermee een Com poort.
 
...
 
Hi Jordy,

ik durf niet te zeggen dat het goed gaat.

Als het goed is staat er ook op de achterkant van de profilux dat het een rs232 is.

Ik zou voor de zekerheid morgen even contact opnemen met de winkelier en het recht zetten.

groet
Adri
 
Hi Jordy,

ik durf niet te zeggen dat het goed gaat.

Als het goed is staat er ook op de achterkant van de profilux dat het een rs232 is.

Ik zou voor de zekerheid morgen even contact opnemen met de winkelier en het recht zetten.

groet
Adri

Hey Adri,

Klopt, de Profilux heeft een RS232. Heb wat nagekeken, en de RS485 is een nieuwe versie van de RS232, volgens diverse bronnen in veel gevallen compatible.
Het zal even proberen zijn, uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een seriele poort, en in alle oude PC's met een seriele COM poort is dit onderwater ook een RS485 volgens mij.
We zullen zien, anders ruil ik hem gewoon om.
 
De RS232 poort achter op de Profilux is niet standaard.
Voor het gebruik van b.v. de view staat er spanning op een paar aansluitingen.
Het is daarom noodzakelijk altijd de GHL RS232 kabel te gebruiken, dus ook bij gebruik van een RS232 naar USB verloop.
Er is ook een RS485 uitbreidingskaart die gebruikt word om meerdere Profilux computers onderling te koppelen.

Even terzijde.
98-99 % van alle PC moederborden hebben wel een RS232 (COMPOORT) aansluiting op het bord zitten, met een relatief goedkoop kabeltje heb je dan weer een externe RS232 poort.

Groet
Piet
 
De RS232 poort achter op de Profilux is niet standaard.
Voor het gebruik van b.v. de view staat er spanning op een paar aansluitingen.
Het is daarom noodzakelijk altijd de GHL RS232 kabel te gebruiken, dus ook bij gebruik van een RS232 naar USB verloop.
Er is ook een RS485 uitbreidingskaart die gebruikt word om meerdere Profilux computers onderling te koppelen.

Even terzijde.
98-99 % van alle PC moederborden hebben wel een RS232 (COMPOORT) aansluiting op het bord zitten, met een relatief goedkoop kabeltje heb je dan weer een externe RS232 poort.

Groet
Piet

Ik ben ook zeker van plan om de profilux RS232 kabel te gebruiken, ik kan immers toch niet de profilux hard aan mijn laptop aansluiten met een kleine connector. Dat gaat nooit passen.

Maar daarna, lijkt het mij niet onlogisch dat ik een RS485 => usb heb i.p.v. een RS232 => usb.
De poort waar hij anders (in het geval van een compoort) op aangeloten zou worden is immers ook een RS485, toch?
Misschien dat dit op het moederbord niet uitmaakt door de beabeling tussen de fysieke poort en de MB aansluitingen, maar de oude, meegeleverde poorten wren volgens mij ook RS485.

Zoals ik eerder al aangaf, heb ik vast nog wel ergens een COM kaart liggen die ik in mijn PC kan proppen, maar... dan moet ik wel een com kabel van boven naar beneden leggen, á 18 meter. Mocht dit al kunnen met een COM kabel, wordt het alsnog een dure kabel :rolleyes:

Maargoed, ik hoop begin volgende week de connector binnen te krijgen. Werkt het niet, is het redelijk makkelijk ruilen volgens mij :cool:
 
Vandaag de RS485 => USB connector binnen gekregen.
Op de verpakking staat al dat hij compatible is met RS232, en inderdaad....

Simpel en snel installeren, GHL kabel aansluiten en alles werkt direct.

Nu vraag ik mij nog steeds af waar ik de logs kan downloaden. Want dat kan ik niet op de Profilux software vinden.

Op de site van GHL kan je firmware downloaden, maar de laatste versie is 5.14.
Via mijn profilux software staat dat ik versie 5.17 heb. Raar...
 
Vandaag de RS485 => USB connector binnen gekregen.
Op de verpakking staat al dat hij compatible is met RS232, en inderdaad....

Simpel en snel installeren, GHL kabel aansluiten en alles werkt direct.

Nu vraag ik mij nog steeds af waar ik de logs kan downloaden. Want dat kan ik niet op de Profilux software vinden.

Op de site van GHL kan je firmware downloaden, maar de laatste versie is 5.14.
Via mijn profilux software staat dat ik versie 5.17 heb. Raar...

De laatste firmware is idd 5.17 (dus ook het bijbehorende ProfiluxControl V_5172.zip gebruiken)
Ze staan bij GHL onder de downloads.

uitlezen log bij MEASURMENT DATA onder PROBE/SENSOR CONTROLS
Daar wel aanvinken wat je wilt opslaan en om de hoeveel tijd.

succes
 
Bovenaan