Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Navarchus

Zeemonster

Senior Forumlid
Wie heeft ervaring met deze keizersvis?

Er zwemt er eentje bij mij in het aquarium. Eet eigenlijk alles, van droogvoer,korreltjes tot diepvries.

Hoe groot wordt hij/zij
Hoelang blift deze in leven natuurlijk bij goede aqua condities

Zeemonster
 
Dat hij langzaam zou groeien is volgens mij relatief. Ik heb een jaar geleden een exemplaar van iemand over genomen. Deze had de vis al twee jaar en hij was niet gegroeid. Inmiddels is hij bij mij in een grote bak met keizers waar hij vijf keer per dag wordt gevoerd bijna twee keer zo groot Vr. Gr.
Jochem T. zei:
Hoi,

Ik heb deze keizer sinds ca 1 jaar rondzwemmen, het is een makkelijke, rustige vis die niet meer aandacht vraagt als een gele dokter ofzo. Bij mij is hij nu tegen de 10 cm aan maar heb al exemplaren van 20cm gezien. Persoonlijk vind ik hem een langzame groeier, heb geen idee hoe oud deze vissen kunnen worden.

gr,
Jochem
 
De Navarchus is echt gewoon een GROTE keizersvis. Dus reefsafe, nee!

OK, als je hem heel klein koopt en meteen in een aquarium zet met lagere dieren maar meteen goed en afwisseld voert, kan het een héle tijd goed gaan maar... zoals gezegd het is echt een GROTE keizer.

Als je deze ooit echt volwassen hebt gezien, zou het zomaar denkbaar zijn om deze vis niet onder de twee meter bakken te houden.

Voor de goede orde, ook ik heb er eentje gehad en opgevoed zoals hiervoor beschreven. Aangezien hij te groot werd voor mijn bak is deze verhuisd naar JAN C en ook bij hem is er nu wel wat ongewenst gedrag aan het optreden.

Maar het is wél een heel mooie vis!!!

VG Jan

PS: Jaren ervaring met keizers. Mijn ervaring? Eigenlijk elke groot wordende soort geeft uiteindelijk problemen bij lagere dieren en/of formaat. Ik heb o.a de volgende gehad: Asfur, Xanthametapon, Navarchus, Pygo, Imperator (maar dat wist ik al dat dat maar tijdelijk zou lukken) en de Ciliaris. Per soort was er altijd wel iets wat gewoon op de voerlijst stond.

Toch zie ook ik diverse prachtige keizers bij NASO Openhaardcentrum Vlaardingen. Wellicht dat ruimte en gezelschap én de hoeveelheid koraal dat zodoende niet continu worden lastig gevallen toch een grote rol speelt in het "samen kunnen met" Het is NASO gegunt in ieder geval. Het is een prachtige collectie
 
Laatst bewerkt:
Jan de Groot zei:
De Navarchus is echt gewoon een GROTE keizersvis. Dus reefsafe, nee!

OK, als je hem heel klein koopt en meteen in een aquarium zet met lagere dieren maar meteen goed en afwisseld voert, kan het een héle tijd goed gaan maar... zoals gezegd het is echt een GROTE keizer.

Als je deze ooit echt volwassen hebt gezien, zou het zomaar denkbaar zijn om deze vis niet onder de twee meter bakken te houden.

Voor de goede orde, ook ik heb er eentje gehad en opgevoed zoals hiervoor beschreven. Aangezien hij te groot werd voor mijn bak is deze verhuisd naar JAN C en ook bij hem is er nu wel wat ongewenst gedrag aan het optreden.

Maar het is wél een heel mooie vis!!!

VG Jan

PS: Jaren ervaring met keizers. Mijn ervaring? Eigenlijk elke groot wordende soort geeft uiteindelijk problemen bij lagere dieren en/of formaat. Ik heb o.a de volgende gehad: Asfor, Xanthemetapon, navarchus, Pygo, Imperator (maar dat wist ik al dat dat maar tijdelijk zou lukken) en de Ciliaris. Per soort was er altijd wel iets wat gewoon op de voerlijst stond.

Toch zie ook ik diverse prachtige keizers bij NASO Openhaardcentrum Vlaardingen. Wellicht dat ruimte en gezelschap én de hoeveelheid koraal dat zodoende niet continu worden lastig gevallen toch een grote rol speelt in het "samen kunnen met" Het is NASO gegunt in ieder geval. Het is een prachtige collectie
Dank je Jan,,jou ervaring met keizers is ook hier bekend,maar wij hebben hier de 6 mtr als ware de koraleninhoud aangepast aan de hoeveelheid keizers dwz.je moet een hoop koralen vermijden,oa grof poliepige,buttons,heel veel LPS soorten zoals acanthastrea's en derg.trachphyllia's,lobophyllias,cinarina's,kortom bijna alles met zacht weefsel met uitzondering van een aantal ledersoorten.Dat is de reden dat de inhoud hier voor 90 % SPS koralen bevat,daar wordt wel eens regelmatig aan genipt maar zonder schade.Jemoet er wat voor over hebben om deze beauty's een onderdak te bieden..:)
 
Hallo Naso,


Leuk dat je reageert. Je onderschrijft mijn ervaring(en) inderdaad. Met name de zachte koralen zijn doelwit. Maar de Xanthemetapon kreeg het zelfs voor elkaar om hele stukken uit een Paddestoelleder en "takken" uit een spaghettileder te slopen.

Ik zie prachtige keizers bij je en heb je bak nog niet gezien. Vlaardingen en Almere liggen niet bij elkaar om de hoek. Maar... het gaat wél gebeuren want mooie foto's zijn één ding, in het echt is het ongetwijfeld mooier. En zoals ik al wel eens eerder heb aangegeven ben ik feitelijk teveel "vissenmens" om dit te missen. Zal je koralen daaraantegen ongetwijfeld ook prachtig vinden!

Groet jan
 
Wie heeft ervaring met deze keizersvis?

Er zwemt er eentje bij mij in het aquarium. Eet eigenlijk alles, van droogvoer,korreltjes tot diepvries.

Hoe groot wordt hij/zij
Hoelang blift deze in leven natuurlijk bij goede aqua condities

Zeemonster

Een van de mooiste (keizer) vissen dat je in je bak kunt hebben zwemmen ( vind ik).
De naam zegt het al, droomkeizer. Zat bij mij graag aan mn sterpoliepen. Als je waterwaterdes goed zijn en je een grote bak heb waar deze zich kan uitleven, gaat ie lang mee.​

attachment.php

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan