Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mini elphinstone

jdk

Senior Forumlid
verhaal kort maken, zeewateraquarium in de woonkamer was gewoon een kwestie van tijd...
Als fervente duikerts zijn mijn vrouw en ik al vele malen in de rode zee geweest en dan met name de regio Marsa alam hebben wij al 15 keer bezocht.
Uiteraard wordt dan ook het mooiste rif van Egypte bedoken...elphinstone.

Het aquarium werd dan ook een red sea en gezien mijn ervaring met grote visjes in de vijver weet ik hoe meer water hoe beter en sneller een evenwicht wordt bereikt.
RSM 650 S in de kleur wit.
Maar deze wordt pas as zaterdag opgehaald, dus tot die tijd allerlei winkels in de regio bezocht en dan met name in Duitsland.
Hier kan ik ook kort zijn, er zijn er twee in aken...A die echt TOP was en B van een voerbak die eigenlijk gesloten moet worden.
Het begon al bij binnenkomst, een dikke sigaar achter de kassa, eromheen drie klanten vrolijk meerokend.
Dan naar de aquaria, smerig en al een poos niet onderhouden, dode vissen, vissen die het nog net niet zijn, en koraal dat aan een absolute overlevingstocht bezig was.
Kortom, hier gaan wij nooit meer naar toe.
Bij de TOP zaak werd ik uitstekend voorgelicht door een jonge duitser Kai, hij nam ruimschoots de moeite om mij kennis te laten maken met balling.
Tja als je 35 jaar werkzaam bent binnen de chemie, en meten is weten mijn spreuk is dan spreekt Balling je enorm aan.
Bij thuiskomst nog meer gelezen, en nog meer overtuigd geworden....de quatro van aqua medic incl alles wat nodig is werd aangeschaft.
Osmose draait nu al 2 dagen om verse 550 ltr te maken, waaraan as zaterdag nog "ingedraaid" water en levende steen wordt toegevoegd.

Zout...keuze was gevallen op red sea Coral Pro, in feite heeft de marketing afdeling van red sea een pluim verdiend....heb eigenlijk bijna alles van hen gekocht nadat ik de testkit van ze had bekeken, die ik dus alleraardigst vond. Geen idee hoe betrouwbaar ze zijn, maar de afwerking en kleurtabelen zagen goed uit.

Tot zaterdag gaan we door met lezen lezen en nog meer lezen, tussendoor rij ik nog Atol Riffe met een tekening voor custom made zuilen en grot.

Alvast dank voor diegene die mij "bijstaan" en straks feedback geven, stel ik zeer op prijs.
Nu het begin is gemaakt drop ik alvast de eerste vraag.....
Wie maakt gebruik van een of ander kunstof filtermedium om hierop bacterien te vestigen?

mvrgr

jan
 
Hey Jan
Welkom hier. Leuk weer iemand erbij met een chemische achtergrond. Elphinstone idd indrukwekkend. Ga je ook tijgerhaaien houden [emoji6]
groeten Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Hoi Dennis, thanks...en die heb ik op elphinstone nog niet gezien :)
 
In antwoord op je vraag: bioballen e.d. Worden al jaren niet meer geadviseerd. Levend steen (of zéér goed ingedraaid dood steen) is de beste bacterie 'behuizing'.
 
Welkom, leuk, weer iemand in het zuiden erbij.
Je hebt gelijk de zaken in de buurt verkend en daar moet je het dan voor dichtbij mee doen. Als je iets wil zit je al snel een uurtje in de auto.

Veel succes in ieder geval met de opstart.
 
Kunstof....de juiste dan wel is de beste bacteriedrager di er is. Voor liefhebbers ...google eens op kaldnes nitrification en anamox. Dan zie je zelf nitrificatie en denitrificatie in een zeer zuurstof RIJK milieu. Of.....ik maak hier eens een draadje van. Ben hiermee ooit eens zeer intensief mee bezig geweest.
 
Vandaag het osmose water eens getest, zo te zien werkt dit systeem prima.
Nu nog op zoek gaan naar een betrouwbare ph meter.

Nog het eea aan artikelen hier doorgelezen, zie vaak wisselende kritieken rondom de RSM serie.
Met name lees ik dat deze aquaria te warm worden, en dat gebruikte pompen veel stroom opnemen tov andere merken.
Vind dit nogal vreemd, zijn immers geen drukpompen....as zaterdag dan maar eens doormeten, als deze inderdaad zoveel energie omzetten in warmte vliegen ze eruit.
Wie kan hierover iets zeggen ???
 
Vandaag het osmose water eens getest, zo te zien werkt dit systeem prima.
Nu nog op zoek gaan naar een betrouwbare ph meter.

Nog het eea aan artikelen hier doorgelezen, zie vaak wisselende kritieken rondom de RSM serie.
Met name lees ik dat deze aquaria te warm worden, en dat gebruikte pompen veel stroom opnemen tov andere merken.
Vind dit nogal vreemd, zijn immers geen drukpompen....as zaterdag dan maar eens doormeten, als deze inderdaad zoveel energie omzetten in warmte vliegen ze eruit.
Wie kan hierover iets zeggen ???

Welkom Jan ben zeer benieuwd hoe je "bakkie" gaat worden!
Betreffende de kritiken omtrent de RSM serie ik vermoedt dat het hier met name de gesloten RSM bakken betreft RSM130 en RSM250 waar de meeste klachten over zijn. Of jou RSM650 ook zo temperatuursgevoelig is durf ik eigenlijk niet te zeggen.

Affin hoe het ook zij veel plezier met de opstart en "keep us posted" ;-)

Groet Nicole & Ger
 
Gisteren de verwarming in de osmose tonnen aangezet, vanmorgen een vreemde geur waargenomen....tonnen zijn van PE bewust opgelet om geen pvc te gebruiken. Vertrouw het niet...250 ltr osmose water opgewarmd, luchtbollen erin, natriumbicarbonaat erbij om de ph om te schroeven en alles weggespoeld en nagespoeld. Opnieuw aanmaken gestart.

Stond op het punt om alvast een koeler te gaan kopen, besloten om het anders aan te pakken.
Als de buizen aan vervanging toe zijn dan stap ik over op hydra 52 HD temeer daar deze binnenkort ook voor de 650 toegepast worden "af fabriek"

245617963.jpg

Als ik echter goed kijk zie ik hier 4 led lampen, zou impliceren dat het 2 x hydra 52 HD zijn die iets verder uit elkaar staan.
Nou vraag ik mij af of dat wel voldoende zou zijn. Bij de specs van hydra staat dat ik in feite 3 stuks nodig zou hebben. Of zou dat komen omdat deze kleiner zijn qua bouw?

Jan
 
Gisteren de verwarming in de osmose tonnen aangezet, vanmorgen een vreemde geur waargenomen....tonnen zijn van PE bewust opgelet om geen pvc te gebruiken. Vertrouw het niet...250 ltr osmose water opgewarmd, luchtbollen erin, natriumbicarbonaat erbij om de ph om te schroeven en alles weggespoeld en nagespoeld. Opnieuw aanmaken gestart.

Stond op het punt om alvast een koeler te gaan kopen, besloten om het anders aan te pakken.
Als de buizen aan vervanging toe zijn dan stap ik over op hydra 52 HD temeer daar deze binnenkort ook voor de 650 toegepast worden "af fabriek"

Bekijk bijlage 446685

Als ik echter goed kijk zie ik hier 4 led lampen, zou impliceren dat het 2 x hydra 52 HD zijn die iets verder uit elkaar staan.
Nou vraag ik mij af of dat wel voldoende zou zijn. Bij de specs van hydra staat dat ik in feite 3 stuks nodig zou hebben. Of zou dat komen omdat deze kleiner zijn qua bouw?

Jan
Voor led licht is de vuistregel zo'n 0,5 tot 0,75 watt per liter water. Je kan de modules ook dimmen dus iets teveel licht is niet zo erg, gewoon dimmen. Hou er ook rekening mee dat als 1 module veel watt heeft en je er bijvoorbeeld twee modules boven hangt niet zo'n mooie lichtverdeling hebt. De Lani led is een mooi voorbeeld voor verdeling, veel leds op een groot oppervlak maar dan met minder vermogen.
 
Waarom heb je bewust niet gekozen voor PVC ?

En ben je er inmiddels al achter waar de luchtbellen en stank vandaan is gekomen ?



Gisteren de verwarming in de osmose tonnen aangezet, vanmorgen een vreemde geur waargenomen....tonnen zijn van PE bewust opgelet om geen pvc te gebruiken. Vertrouw het niet...250 ltr osmose water opgewarmd, luchtbollen erin, natriumbicarbonaat erbij om de ph om te schroeven en alles weggespoeld en nagespoeld. Opnieuw aanmaken gestart.

Stond op het punt om alvast een koeler te gaan kopen, besloten om het anders aan te pakken.
Als de buizen aan vervanging toe zijn dan stap ik over op hydra 52 HD temeer daar deze binnenkort ook voor de 650 toegepast worden "af fabriek"

Bekijk bijlage 446685

Als ik echter goed kijk zie ik hier 4 led lampen, zou impliceren dat het 2 x hydra 52 HD zijn die iets verder uit elkaar staan.
Nou vraag ik mij af of dat wel voldoende zou zijn. Bij de specs van hydra staat dat ik in feite 3 stuks nodig zou hebben. Of zou dat komen omdat deze kleiner zijn qua bouw?

Jan
 
twee keer de ton gedeeltelijk gevuld en wederom "stank" waargenomen.
Die tonnen zijn dus naar bleek gemaakt te zijn van recycle PE.

@ Erik PVC vanwege de weekmakers die eruit kunnen komen.

Vandaag de ton gevuld met PE folie zak, wederom gestart met vullen....hehe nu geen geur meer.
Dadelijk zout erbij en luchtbollen en verwarming erin.
Morgen pompsysteem klaar maken om mbv vijverpomp het zoutwater over te pompen naar het aquarium as zaterdag.
Osmose loopt nu dag en nacht ...tussendoor terug spoelen.
 
Zitten er altijd weekmakers in PVC ?

Ik gebruik heel veel PVC in en rondom het aquarium o.a. leidingen en kranen, zoutaanmaak bak, houder voor vlotter, plaat op bodem ter bescherming van glas enz. Ik heb nooit geen negatieve ervaring gevonden m.b.t. PVC.



twee keer de ton gedeeltelijk gevuld en wederom "stank" waargenomen.
Die tonnen zijn dus naar bleek gemaakt te zijn van recycle PE.

@ Erik PVC vanwege de weekmakers die eruit kunnen komen.

Vandaag de ton gevuld met PE folie zak, wederom gestart met vullen....hehe nu geen geur meer.
Dadelijk zout erbij en luchtbollen en verwarming erin.
Morgen pompsysteem klaar maken om mbv vijverpomp het zoutwater over te pompen naar het aquarium as zaterdag.
Osmose loopt nu dag en nacht ...tussendoor terug spoelen.
 
ik probeer gewoon pvc te vermijden vanwege de weekmakers, in hoeverre ze eruit komen en onder welke condities ....UV licht hard uit / laat weekmakers verdwijnen dat weet ik zeker.
Als het ff kan neem ik liever PE.

Just in case.......

maar er is verschil tussen hard pvc en zacht pvc
 
twee keer de ton gedeeltelijk gevuld en wederom "stank" waargenomen.
Die tonnen zijn dus naar bleek gemaakt te zijn van recycle PE.

@ Erik PVC vanwege de weekmakers die eruit kunnen komen.

Vandaag de ton gevuld met PE folie zak, wederom gestart met vullen....hehe nu geen geur meer.
Dadelijk zout erbij en luchtbollen en verwarming erin.
Morgen pompsysteem klaar maken om mbv vijverpomp het zoutwater over te pompen naar het aquarium as zaterdag.
Osmose loopt nu dag en nacht ...tussendoor terug spoelen.

Let wel op dat de vijverpomp misschien niet zoutwaterbestendig is en er geen koperen delen aan zitten. Want koper in zeewater is einde oefening voor koralen.
 
twee keer de ton gedeeltelijk gevuld en wederom "stank" waargenomen.
Die tonnen zijn dus naar bleek gemaakt te zijn van recycle PE.

@ Erik PVC vanwege de weekmakers die eruit kunnen komen.

Vandaag de ton gevuld met PE folie zak, wederom gestart met vullen....hehe nu geen geur meer.
Dadelijk zout erbij en luchtbollen en verwarming erin.
Morgen pompsysteem klaar maken om mbv vijverpomp het zoutwater over te pompen naar het aquarium as zaterdag.
Osmose loopt nu dag en nacht ...tussendoor terug spoelen.
Vind dat wel heftig. Denk je een mooie PE ton te hebben is die van gerecycled PE gemaakt. Zou normaal niet mogen uitmaken dat het recycled is maar in blijkbaar heeft het behoorlijk invloed als je het zelfs kan ruiken.
 
PFFFFFFFFF het zit erop, het aquarium staat.
Heeft heel wat zweetdruppels gekost en sta verbaasd van mijn eigen kracht....er is een moment geweest dat ik aan een kant de gehele aquarium alleen in mijn handjes had. Geen idee wat een RSmax 650 weegt maar mijn spieren in de armen trilden een uur daarna nog.
Dit doe ik dus nooit meer.......

Fotos....komen eraan.

Zondag ff naar atoll riff deko gereden, tis maar een uurtje van mij vandaan.
Klantvriendelijkheid ten top, hetw as immers zondag en toch wilde hij voor mij wel openen.
3 mooie deko stukken uitgezocht, twee zuilen van 60 cm hoog en 50 breed met aan de onderkant een open grottenstuk van drie poten en een stuk speciaal op mijn verzoek gemaakt.
Tevens levend steen meegenomen voor te enten.

Het aquarium is momenteel alleen niet helder, lijkt wel alsof er een mistlaag in zit, maar wordt met het uur beter.
Alles draait nu, heeft proef gedraaid.
Apart koolfilter dat straks vervangen wordt door een fosfaat of nitraat filet.
Ozon aangesloten op de C skimmer, belletjes dat het een lust is...schuim maar minimaal.
UV licht ook meteen aangezet.

Alleen die orginele pomp van red sea.....jezus dat ding maakt een herrie.
Zal eerst een de slang gaan vervangen, deze is stug en geeft alle resonanties door aan het pvc leiding werk.
Zoek dus een soepele siliconenslang....wie weet waar te bestellen ??

Blijft die pomp die herrie maken, komt er een andere....
Wat is jouw voorkeur ? debiet rond de 7000 ltr per uur.

mvrgr

jan
 
PFFFFFFFFF het zit erop, het aquarium staat.
Heeft heel wat zweetdruppels gekost en sta verbaasd van mijn eigen kracht....er is een moment geweest dat ik aan een kant de gehele aquarium alleen in mijn handjes had. Geen idee wat een RSmax 650 weegt maar mijn spieren in de armen trilden een uur daarna nog.
Dit doe ik dus nooit meer.......

Fotos....komen eraan.

Zondag ff naar atoll riff deko gereden, tis maar een uurtje van mij vandaan.
Klantvriendelijkheid ten top, hetw as immers zondag en toch wilde hij voor mij wel openen.
3 mooie deko stukken uitgezocht, twee zuilen van 60 cm hoog en 50 breed met aan de onderkant een open grottenstuk van drie poten en een stuk speciaal op mijn verzoek gemaakt.
Tevens levend steen meegenomen voor te enten.

Het aquarium is momenteel alleen niet helder, lijkt wel alsof er een mistlaag in zit, maar wordt met het uur beter.
Alles draait nu, heeft proef gedraaid.
Apart koolfilter dat straks vervangen wordt door een fosfaat of nitraat filet.
Ozon aangesloten op de C skimmer, belletjes dat het een lust is...schuim maar minimaal.
UV licht ook meteen aangezet.

Alleen die orginele pomp van red sea.....jezus dat ding maakt een herrie.
Zal eerst een de slang gaan vervangen, deze is stug en geeft alle resonanties door aan het pvc leiding werk.
Zoek dus een soepele siliconenslang....wie weet waar te bestellen ??

Blijft die pomp die herrie maken, komt er een andere....
Wat is jouw voorkeur ? debiet rond de 7000 ltr per uur.

mvrgr

jan

Kijk, er is weer hard gewerkt.
Uiteraard benieuwd naar de foto's.

Ik lees trouwens dat je ozon toepast en straks kool gaat vervangen door fosfaat/nitraat filter.
Je weet toch wel dat de vrijgekomen ozon in de lucht die uit de afschuimer komt en het water wat uit de afschuimer komt door een koolfilter moet met actieve kool om te voorkomen dat er vrije ozon in het aquarium of in de lucht komt?

Vrije ozon is gevaarlijk en kan van alles aantasten, je vissen, koralen en is zelfs gevaarlijk voor je eigen longen.
En ook niet onbelangrijk is de lucht toevoer naar de ozon apparaat droog te houden om (dus geen vochtige lucht) want dan kan er salpeterzuur ontstaan wat je zeker niet wil.
 
Pompen moeten effe indraaien. Geef het een paar dagen voordat je gaat denken aan een nieuwe :) siliconen ertussen is altijd een goed idee.
 
Bovenaan