Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mangaan experiment onder DSR gebruikers

Overigens ben ik sinds 3 maand of zo ook weer een 2 wekelijkse water wissel van 5% gaan doorvoeren. Dit met het Prociotica zout van Aquaforest. Vanaf de eerste wissel stonden de lps er voor mij weer wat voller bij.

Gebruik nu dis 3 systemen doorelkaar.

Met wissels vul je al je elementen weer aan, daarom zie je ook een opleving en na tijd kleur verbetering. Kleine wissels zijn beter als een maandelijkse grote wissel (stabieler, minder grote schommelingen, elementen zijn constanter beschikbaar). Ik voer bijvoorbeeld wekelijkse wissels van 2% door :).
 
ik voer nog steeds geen wissels uit en corrigeert alles naar behoefte en alles staat er nog steeds prima bij.[emoji43]

zolang je weet wat je doet en er tevreden mee bent, vooral doen!

DSR is het gereedschap en de richtlijnen voor mensen die advies kunnen gebruiken. Weet je het beter of heb je een beter alternatief, dan let niemand jou om dat ook te gebruiken.

m.b.t. mangaan is mijn mening dat het goed te gebruiken is, maar er moet goed opgelet worden waarvoor/wanneer men het toepast, daarbij moet men oppassen dat fosfaat niet te wordt.
 
Laatst bewerkt:
ik voer nog steeds geen wissels uit en corrigeert alles naar behoefte en alles staat er nog steeds prima bij.[emoji43]

zolang je weet wat je doet en er tevreden mee bent, vooral doen!

DSR is het gereedschap en de richtlijnen voor mensen die advies kunnen gebruiken. Weet je het beter of heb je een beter alternatief, dan let niemand jou om dat ook te gebruiken.

m.b.t. mangaan is mijn mening dat het goed te gebruiken is, maar er moet goed opgelet worden waarvoor/wanneer men het toepast, daarbij moet men oppassen dat fosfaat niet te wordt.

Je voelt je wel snel aangevallen Glenn, anders gezegd je hoeft niet gelijk in de verdediging te schieten....
 
Je voelt je wel snel aangevallen Glenn, anders gezegd je hoeft niet gelijk in de verdediging te schieten....
nee hoor frank, ik maak alleen duidelijk.
dat een andere benadering nog steeds prima werkt voor mij.
ik hoop dat ik die ruimte om te posten wel krijgt van jouw.

ik weet inmiddels je standpunt m.b.t. wissels, dat maak je meer dan vaak genoeg duidelijk in de door mij gevoerde en DSR gerelateerde topics.
ik geef je ook vollop de ruimte en het stoort mij absoluut niet. Tenslotte is dat jou mening en iedereen heeft recht op en eigen mening toch?

Het is uit beleefdheid dat ik reageert op jouw inbreng, want elke actie verdient een waardige reactie.
 
Laatst bewerkt:
nee hoor frank, ik maak alleen duidelijk.
dat een andere benadering nog steeds prima werkt voor mij.
ik hoop dat ik die ruimte om te posten wel krijgt van je jouw.

ik weet inmiddels je standpunt m.b.t. wissels, dat maak je meer dan vaak genoeg duidelijk in de door mij gevoerde en DSR gerelateerde topics.
ik geef je ook vollop de ruimte en het stoort mij absoluut niet. Tenslotte is dat jou mening en iedereen heeft recht op en eigen mening toch?

Het is uit beleefdheid dat ik reageert op jouw inbreng, want elke actie verdient een waardige reactie.

Iedereen heeft recht op een mening. Gelukkig ook maar!! Ik geef jou hier ook alle ruimte in, ik win er immers niets mee om jou iets in de weg te leggen :). Misschien heb ik er ooit nog wel baat bij als je bryopsis experiment wat oplevert.
 
Frank... zo lees je het .....:p

ik voer nog steeds geen wissels uit en corrigeert alles naar behoefte en alles staat er nog steeds prima bij.[emoji43]
smily was om de humor ervan te benadrukken

zolang je weet wat je doet en er tevreden mee bent, vooral doen!
ik moedig mensen aan om vooral te doen waar ze in geloven... DSR of wissels prima met mij... tenslotte ben je baas in eigen bak...

DSR is het gereedschap en de richtlijnen voor mensen die advies kunnen gebruiken. Weet je het beter of heb je een beter alternatief, dan let niemand jou om dat ook te gebruiken.
je heb ditjes en je heb datjes.. keus genoeg...maak een keus.... of juist niet en eet van alle wallen. Het gaat om jou eigen beleving van de hobby.. ze werken allemaal ... de een beter voor jantje en de andere beter voor pietje.

m.b.t. mangaan is mijn mening dat het goed te gebruiken is, maar er moet goed opgelet worden waarvoor/wanneer men het toepast, daarbij moet men oppassen dat fosfaat niet te wordt.
dit was on topic

---- update ----

Iedereen heeft recht op een mening. Gelukkig ook maar!! Ik geef jou hier ook alle ruimte in, ik win er immers niets mee om jou iets in de weg te leggen :). Misschien heb ik er ooit nog wel baat bij als je bryopsis experiment wat oplevert.

gelukkig..

het is Bryopsis verhaal is een experiment, dus de uitkomst is nog onbekend.
 
het langdurig en dagelijk "ineens" doseren van mangaan >1ppb is uit den boze!
Veiliger is dagelijks 0,2-0,4ppb te doseren bij deze acropora soorten.
de LPS'en hadden geen last van deze mangaan dosering.

sommige acropora's reageren hierop door spontaan weefsel af te stoten.
deze is er eentje van.
na 3 dagen stoppen met Mn doseren en daarna dagelijks 0,4ppb herstelde het koraaltje zich.

spontaan loslatend weefsel
a227ca09fd183cdfd7a19d439dad47de.jpg


stabilisatie herstel weefsel. nu veralgde toppen.
187592f43668d2c58359bbb734c31dfd.jpg



Happy Reefing, GlennF.


Happy Reefing, GlennF.
 
het langdurig en dagelijk "ineens" doseren van mangaan >1ppb is uit den boze!
Veiliger is dagelijks 0,2-0,4ppb te doseren bij deze acropora soorten.
de LPS'en hadden geen last van deze mangaan dosering.

sommige acropora's reageren hierop door spontaan weefsel af te stoten.
deze is er eentje van.
na 3 dagen stoppen met Mn doseren en daarna dagelijks 0,4ppb herstelde het koraaltje zich.

spontaan loslatend weefsel
a227ca09fd183cdfd7a19d439dad47de.jpg


stabilisatie herstel weefsel. nu veralgde toppen.
187592f43668d2c58359bbb734c31dfd.jpg



Happy Reefing, GlennF.


Happy Reefing, GlennF.
Ok nuttig Glenn
Wat mij opvalt: ik ben nu een maand of 2 bezig met mangaan dosering op 0.2 ppb/dag. Blauwe en paarse punten op de acroporas zijn wat intenser geworden. Groeien niet sneller maar iets meer kleur. K weet niet of het hieraan ligt, maar ik heb verder niets verandert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Ok nuttig Glenn
Wat mij opvalt: ik ben nu een maand of 2 bezig met mangaan dosering op 0.2 ppb/dag. Blauwe en paarse punten op de acroporas zijn wat intenser geworden. Groeien niet sneller maar iets meer kleur. K weet niet of het hieraan ligt, maar ik heb verder niets verandert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

je ATI HYBRIDE armatuur misschien?

De neiging dat PO4 omlaag gaat kan ook van invloed zijn oo je kleuring.

het versneld herstel van beschadigingen van afgebroken koraal is ook iets dat gesignaleerd is.


Happy Reefing, GlennF.
 
je ATI HYBRIDE armatuur misschien?

De neiging dat PO4 omlaag gaat kan ook van invloed zijn oo je kleuring.

het versneld herstel van beschadigingen van afgebroken koraal is ook iets dat gesignaleerd is.


Happy Reefing, GlennF.
Kan kloppen maar die hangt al 7 maand nu. Deze verandering is echt iets van de laatste anderhalve maand.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Bovenaan