Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mandooow gaat weer beginnen ;-)

Mandooow

Mandooow
Hoi, ik ben Mandooow. In september 2019 na vele jaren gestopt met mijn zeeaquarium vanwege een lekkage. Ik had nog wel een zoetwaterbak en deze heeft de laatste jaren naar tevredenheid gedraaid. Maar ik heb NIEUWS. Ik ga weer beginnen, maar wel veel kleiner. De zoetwaterbak 190 liter ben ik aan het ombouwen voor een simpel zeeaquarium. Geen eiwitafschuimer en ook geen sump. Het betreft een Juwel Trigon 190. Ik zei simpel, dus soft koralen, een anemoontje en een paar visjes en garnalen. Als verlichting gebruik ik 2 led buizen van Juwel, de Marine en de Bleu. Tevens laat ik voor de kleur en extra licht de Juwel led Helialux liggen omdat deze ook volledig dimbaar af te stellen is. De bedoeling is om wekelijks behoorlijk te verversen omdat ik geen eiwitafschuimer ga gebruiken. In het verleden heb ik dat ook gedaan en dat ging op zich prima. De achterwanden uit het zoetwateraquarium laat ik zitten. Dit wordt wel afgeraden, maar op bijv. YouTube zijn er mensen die al jaren tevreden draaien met zo'n achterwand. De wand vindt ik persoonlijk mooier dan zo'n blauw geverfde wand die ik vroeger had. Ik zal wel veel goed bedoelde commentaar krijgen, maar dat gaat mij er niet van weerhouden haha. We gaan het zien.
De bak is inmiddels helemaal schoongemaakt en staat leeg en alle techniek is weer geïnstalleerd incl. een circulatiepomp. een. Nu nog levend steen en zout kopen en beginnen met de opstartfase . Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen op mijn oude dagboek.
 
Je zou een powerfilter kunnen gebruiken.
Ga het eerst gewoon proberen met filterwatten in het filtercompartiment van Juwel zelf. Die sponzen die r normaal inzitten laat ik eruit. Alleen watten en misschien later actieve kool. De watten wel 2x per week vervangen.
 
Bovenaan