Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lampolie parafine gespettert in aquarium

Mario40

ZeewaterForum gebruiker
Beste,
hier is een lampje met parafine olie achter een tas blijven hangen, bij het pakken van de tas werd met een slinger
beweging het lampje van de tafel getrokken.

resultaat alles onder de parafine olie ook het aquarium en de lamp unit er boven.
alles direct met water schoongemaakt, verwacht dat er wel wat in het aquarium gespettert moet zijn gezien de lamp unit spetters vertoonde.

bak is ruim 750 liter dus op het geheel een klein percentage, toch hier geen lekker gevoel bij, wat te doen.
weet wel dat olie drijft, maar een behoorlijke stroming mixt het geheel wel.

over kool wordt constant gefiltert.
iemand een idee of deze stof afbreekt op den duur.

gr
 
Mijn eerste ingeving is. Controleer of er echt olie in je bak is gekomen. Dit kan je gemakkelijk controleren door alle pompen e.d. uit te zetten. De olie zou dan op het water moeten drijven.

Ik zou nu water verversen van bovenaf, kan je makkelijk je afvoer verlengen zodat je dit kan opvangen?

Ik zou als dit niet mogelijk is al je pompen uit zetten en met papieren doekjes zoveel mogelijk proberen te verwijderen (ja dit kost je zeker een hele rol, papier niet uitwringen en direct weggooien) daarna alles weer aan zetten.

Ik heb wel eens iets gelezen over ozon icm het scheiden van olie en water, kan je hier helaas niks meer over vertellen maar als je ozon heb wellicht een goed moment om even aan te zetten.

Kool is zeker nooit verkeerd. In zo'n situatie.

Ik hoop dat t allemaal meevalt
Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Een voordeel is wel dat parafine 100% niet mixt met water. Denk zelf dat t verder geen kwaad kan. Check voor de zekerheid je ph als er per ongeluk andere vetten zijn toegevoegd. veel succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Parafine is onoplosbaar in water dus de tip om alles even stil/uit te zetten lijkt mij een oplossing.
Vrij snel zou het dan aan de oppervlakte moeten drijven.
Kijk allereerst in je sump of het daar niet al aan de oppervlakte drijft.

Ik zou me daar verder niet al teveel zorgen over maken daar het ook gebruikt wordt als omhulsel/korst bij kaas.

Je draait continu over kool maar kool is na 24 - 48 uur uit gewerkt.
Wellicht is het beter deze te vervangen.
Ik filter/draai iedere maand 48 uur over kool en verwijder deze dan. Alleen bij calamiteiten zou ik het eerder inzetten.
 
Allen mijn dank voor de reacties

er zal waarschijnlijk niet veel in het aquarium gekomen zijn daar het een klein lampje is en het enkel gespetterde olie is.
dat het er in zit is zeker, druppels onder de lamp unit, hoop overigens niet dat deze olie zaken kan aantasten zoals rubber delen.

zal eens gaan verversen en het water aan de oppervlakte afzuigen.

ook heb ik ozon, zal deze nu ook inschakelen, verder nog niets vreemds gezien in het aquarium, wel dat van een koraal de witte groeitoppen eraf zijn, eerst een en nu allemaal, denk hierbin aan een crab.

gr
 
Bovenaan