Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Koralen in 4K

Ik heb afgelopen weekend 5.000 koraalfoto's met 24 Megapixel resolutie elk gemaakt.

Deze 50 Gigabyte aan data heb ik tot een 4K filmpje compileerd. Hieronder kun je het resultaat bekijken:


echt mooi om tezien geweldig
 
Mooi gemaakt Tim.

Zo zie je het niet vaak.

gr
twan
 
Schitterend! (Zag ik daar nu een poepende Tubastraea?).
Kan je iets meer zeggen over de techniek die je hebt gebruikt?


Groet,
Frode
 
Geweldig mooi. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dit gepresteerd hebt. Dit kan zo in een docu op national geographic 👍

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Daar zal wat tijd in gezeten hebben om te maken.
Echt ontzettend gaaf dit!!!!
 
Daar word je stil van, als je dit ziet, erg mooi
 
Super mooi om te zien, echt top!
 
Wat blijven t buitenaardse wezens om te zien.
Je ziet trouwens op 54sec van t filmpje hele kleine luchtbelletjes van de koralen afkomen.
Wat gebeurd hier?
Gr


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gaaf

vraag, ik zie bij sommige beelden dat wanneer de poliepen open gaan er gasbelletjes vrijkomen.
Wat is dat ?
 
Mooi gemaakt Tim.

Zo zie je het niet vaak.

gr
twan

Dank je Twan!

echt mooi om tezien geweldig

Idem Dio!

Schitterend! (Zag ik daar nu een poepende Tubastraea?).
Kan je iets meer zeggen over de techniek die je hebt gebruikt?
Groet,
Frode

Hoi Frode, het lijkt erop dat deze poliep (mogelijk genus Dendrophyllia, anders Tubastraea) wat voedselresten uitspuugde. Omdat koralen geen anus hebben moeten we het maar braaksel noemen :eek:.

De techniek: Nikon D610 + 60 mm Nikkor, alle instellingen op manual inclusief witbalans. Elke drie seconden werd een foto met statief genomen. Per koraal maakte ik dan 400 tot 600 foto's. Het duurt meestal 10-20 minuten voordat een koraal zijn poliepen volledig opent, na verstoring. Ik pestte mijn koralen net voor het fotograferen door ze kort met een zachte borstel aan te tikken. In totaal maakte ik ongeveer 5.000 foto's van 24 Megapixel. Met Adobe Premiere CC is vervolgens een time lapse gemaakt. Doordat 4K "slechts" een resolutie van 8 Megapixel heeft, kun je dus ook pannen (verschuiven) in het 4K frame. Ook krijg je een cropfactor van drie, dus zoom je digitaal flink in. Ook dat heb ik gedaan met Premiere. Output op maximale kwaliteit, al heb ik de bandbreedte op 75 Mbit/s gehouden. Dit is al erg hoog.


Geweldig mooi. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dit gepresteerd hebt. Dit kan zo in een docu op national geographic ��

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Bedankt voor je compliment Dennis, zie mijn reactie hierboven voor details.

Wauw, mooi zeg. Ik zou er bijna een 4k tv voor kopen :)

Ik zou dit filmpje ook graag op zo'n zien. Ik heb dit filmpje gemaakt op een eenvoudige full HD monitor :rolleyes:.

Kan je niet zo filmpje maken van een paar uur tjeee wat mooi zeg. Mijn complimenten..

Er komt zeker nog een extended edition Edwin! Dat gaat nog wel even duren.

Daar zal wat tijd in gezeten hebben om te maken.
Echt ontzettend gaaf dit!!!!

Dank je, dit kostte inderdaad veel tijd.

Daar word je stil van, als je dit ziet, erg mooi

Dank je wel!

Super mooi om te zien, echt top!

Ook bedankt!

Wat blijven t buitenaardse wezens om te zien.
Je ziet trouwens op 54sec van t filmpje hele kleine luchtbelletjes van de koralen afkomen.
Wat gebeurd hier?
Gr

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De luchtbelletjes hebben twee mogelijke oorzaken: luchtbelletjes uit het water die vast blijven hangen in het koraalslijm, of ophoping van zuurstof door fotosynthese van de zoox in de koralen. Die ophoping komt dan weer doordat ik tijdelijk de stroming in mijn aquarium had uitgezet, om goed te kunnen fotograferen. Zolang dit niet te lang duurt is dit geen probleem.

Gaaf

vraag, ik zie bij sommige beelden dat wanneer de poliepen open gaan er gasbelletjes vrijkomen.
Wat is dat ?

Dank je Jan, zie hierboven.
 
Dank nog voor de uitleg! Echt knap gedaan, daar zit veel werk in!


Groet,
Frode
 
Wauw echt heel tof Tim, chapeau dat je dit zo mooi hebt weten vast te leggen!
Één vraagje, heb je je niet geïrriteerd aan de aiptasa tussen de groene zoa's in bij het compileren :p?
Maar nogmaals, echt heel tof om te zien!!
 
Dank nog voor de uitleg! Echt knap gedaan, daar zit veel werk in!


Groet,
Frode

Dank je wel, ik ben nu een korte Zoanthus-film aan het afronden.

Wauw echt heel tof Tim, chapeau dat je dit zo mooi hebt weten vast te leggen!
Één vraagje, heb je je niet geïrriteerd aan de aiptasa tussen de groene zoa's in bij het compileren :p?
Maar nogmaals, echt heel tof om te zien!!

Dank je! Eerlijk gezegd vind ik Aiptasia mooie dieren.. ze horen echt op een koraalrif thuis. Natuurlijk moet je ze onder controle kunnen houden, want een plaag vindt niemand leuk. In mijn 30 liter bakje wonen twee Lysmata wurdemanni die goed hun best doen. De meeste anemonen zijn al weg, en een paar achterblijvers storen me niet.. zo heb ik ook wat platwormen hier en daar. Mocht dit teveel worden, dan zet ik gewoon een Chelidonura in. Ik houd van biologische bestrijding.
 
Bovenaan