Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Koraal gaat dood! Door te hoge CA?

Tja weet niet zeker of het zo is hoor maar ik weet wel dat marine pure een stuk sneller is dan levend steen en 1 blok is goed voor iets van 500l.. dus ja dat lijkt me niet handig met een wieren filter..
Je argumenten zijn;
- afstervende wieren zijn voer voor koralen
- wier prefereerd ammoniak.

Dat moet je toch niet willen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Nee ammonia is zeker niet wenselijk maar dat kan de cheato in de goeie omstandigheden zeer snel omzetten naar biomassa..
In mijn bak heb ik 5 kleine visjes en een poets garnaal in een totaal volume van 250l met 21 kg steen en 2 blokken marine pure.. dit had ik gedaan met het idee hoe meer hoe beter maar ik weet niet of dit met een refugium nog het geval is..
Ik wil ook niet alles weg halen.. er blijf nog een half blok in mn sump leggen en die zit na het refugium dus heeft geen impact op de groei en zou icm het steen meer dan genoeg moeten zijn voor mijn bak.

Maar misschien doet cheato het net zo goed op nitraat.. ik weet het niet zeker.. ik heb op meerdere forums gelezen en bij brs gehoord dat algen amonia prefereren dus lijkt het mij dat de marine pure een nadelig effect kan hebben..

Ik zie in je dagboek dat jij een murene hebt.. die vervuilt waarschijnlijk op een dag meer dan al mijn vissen in een week xD dus voor jou is wat marine pure geen slecht idee maar ik zou het dan na de wieren plaatsen.

En wat betreft de afstervende wieren.. misschien begrijp ik dit niet goed..
Het idee is bij systeem van triton dat de wieren de afvalstoffen opnemen uit het water en nuttige stoffen afgeven..
Hoe geven de wieren die stoffen dan af als het niet door afsterven komt?

---- update ----

Een stukje uit de triton beginners handleiding.

As you can see in Figure 4 the sump is split into 3 compartments. The algae/refugium compartment should be as large as can
be achieved with a minimum size of 10% of the volume of the main display tank. It should house as many different types of
algae as possible, as each different species of algae has different nutrient removal properties at different times. Some of the
algae should be allowed to die back, It is during this process that the acids, vitamins, and sugars are released, this is why with
the TRITON method we do not need and supplementary coral food.
 
Nee ammonia is zeker niet wenselijk maar dat kan de cheato in de goeie omstandigheden zeer snel omzetten naar biomassa..
In mijn bak heb ik 5 kleine visjes en een poets garnaal in een totaal volume van 250l met 21 kg steen en 2 blokken marine pure.. dit had ik gedaan met het idee hoe meer hoe beter maar ik weet niet of dit met een refugium nog het geval is..
Ik wil ook niet alles weg halen.. er blijf nog een half blok in mn sump leggen en die zit na het refugium dus heeft geen impact op de groei en zou icm het steen meer dan genoeg moeten zijn voor mijn bak.

Maar misschien doet cheato het net zo goed op nitraat.. ik weet het niet zeker.. ik heb op meerdere forums gelezen en bij brs gehoord dat algen amonia prefereren dus lijkt het mij dat de marine pure een nadelig effect kan hebben..

Ik zie in je dagboek dat jij een murene hebt.. die vervuilt waarschijnlijk op een dag meer dan al mijn vissen in een week xD dus voor jou is wat marine pure geen slecht idee maar ik zou het dan na de wieren plaatsen.

En wat betreft de afstervende wieren.. misschien begrijp ik dit niet goed..
Het idee is bij systeem van triton dat de wieren de afvalstoffen opnemen uit het water en nuttige stoffen afgeven..
Hoe geven de wieren die stoffen dan af als het niet door afsterven komt?

---- update ----

Een stukje uit de triton beginners handleiding.

As you can see in Figure 4 the sump is split into 3 compartments. The algae/refugium compartment should be as large as can
be achieved with a minimum size of 10% of the volume of the main display tank. It should house as many different types of
algae as possible, as each different species of algae has different nutrient removal properties at different times. Some of the
algae should be allowed to die back, It is during this process that the acids, vitamins, and sugars are released, this is why with
the TRITON method we do not need and supplementary coral food.
Lijkt me lastig te controleren hoeveel wier er afsterft en hoeveel je dan zou moeten oogsten. Dan vraag me af waar het verschil in zit tussen het voeren van algenblad en laten afsterven van wier. Maargoed, je zal triton moeten geloven op hun blauwe ogen i.v.m "bedrijfsformules". Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Tja of dit te sturen is weet ik nog niet.. het zou goed kunnen dat als no3 en po4 nabij 0 komen de calurpra massaal begint af te sterven maar ik ga het wel eerst een tijdje uitproberen.. ik wil het volledige systeem van triton volgen en daar hoort dit bij..
Daarbij heb ik enkel nog lps buttons en oren over en die kennen blijkbaar wat hebben dus voor ik weer nieuwe koralen aanschaf ga ik eerst eens experimenteren.

Dus de tijd zal het leren.. eerst maar afwachten of die nieuwe led lamp een succes is..

Bedankt in ieder geval
 
Bovenaan