Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

KH waarde niet stabiel te krijgen

Rene1956

ZeewaterForum lid
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe. Wil mijn dKH naar 9 brengen. Aangezien de Saliferttest na kalibratie met de DSR vloeistof steeds ca. 10% hoger aangeeft. Betreft een bak van 500 liter, mijn Ph is stabiel PH 8.1

Ik heb de volgende meetresultaten (Saliferttest, dus ca. 10% te laag):
21-11 dKH 6,7 KH+ vloeistof naar 100 ml p/d
22-11 dKH 8,4 gaat te snel KH+ naar 50 ml p/d gezet
24-11 dKH 8 zakt weer iets KH+ naar 85 ml p/d gezet
25-11 dKH 8,5 weer te snel KH+ naar 50 ml p/d gezet
26-11 dKH 9,3 het zabbert dus nogal. Ik begrijp o.a. niet hoe ik 0,8 punt omhoog kan gaan met 50 ml dosering. Volgens mij is dat 4,5 gram KH+ terwijl de fles zegt dat 15 gram
op 500 liter goed is voor 1 punt verhoging.

Het zijn geen dramatische waardes maar wil het wel graag stabiel krijgen
Nog ter info, er staat redelijk wat LPS koraal in, meeste nog niet zo lang en allemaal nog vrij klein. Calcium en magnesium wordt tot nu toe niet of nauwelijks gebruikt

Ik hoop dat dit voldoende informatie is en dat iemand me hier wat advies in kan geven.
 
Die schommelingen komen doordat jij steeds aan de knoppen blijft zitten.
Jij wilt toch naar de 9. Breng het naar 9 over enkele dagen en stel dan de dosering weer naar beneden bij om het stabiel te houden.
Als je enkel een nieuwe dosis in wilt stellen en verder niet, kies dan een veeel kleiner verschil. Als je oorsponkelijke dosis 50 ml/dag was, kies dan een nieuwe dagelijkse dosis 5-10% hoger en laat het over een aantal weken oplopen. Wanneer de 9 bereikt, dan zal je nog een klein beetje moeten tunen om het daar stabiel te houden.

Wil je het sneller, dat kan maar werkt anders.

Stel je KH is stabiel op 6,7 bij 50 ml/d, dit geeft je verbruik weer.
Je wilt om welke reden dan ook naar een KH van 9.
Dan moet je over een aantal dagen genoeg KH buffer extra toevoegen bovenop wat je bak dagelijkse verbruikt om het verschil van 6,7 naar 9 te overbruggen.
Ondertussen is je verbruik niet veranderd, dat is nog steeds 50 ml/dag.

Hoeveel je moet toevoegen kan je uitrekenen. Je weet hoeveel KH per liter of gram er in je KH product zit en je weet hoeveel liter water er ongeveer in je aquarium zit. Dus stel er zit 1 KH per mL in je KH oplossing en je netto bak inhoud is 500 liter. Je wilt van 6,7 naar 9, dus 2,3 omhoog. Dan moet je 500*2,3 = 1300 KH extra toevoegen en dit komt in dit voorbeeld overeen met 1300 mL KH oplossing.

Ja, een hogere KH is instabieler en zal je verbruik ook iets gaan verhogen, maar daarvoor moeten je koralen zich eerst aanpassen en sneller skelet gaan bouwen.

Je kan de berekende hoeveelheid over een aantal dagen verspreid handmatig toevoegen.
Of je doet dat door de doseerpomp dat aantal dagen extra te laten geven, daarna stel je em weer af op de oorspronkelijk dosis.
De dagen na het verhogen meet je regelmatig je KH om te fine tunen, waarschijnlijk kom je dus iets hoger uit dan je oorspronkelijke dagelijks dosis.

Dan nog een afsluitende vraag: hoe vaak per dag wordt er KH gedoseerd?
Meer kleine beetjes is beter dan enkele grotere. Dit effect is nog veel sterker bij hoge KH zoals 9. Want hoe hoger de KH hoe sneller het vervalt tussen doses.
 
Laatst bewerkt:
Die schommelingen komen doordat jij steeds aan de knoppen blijft zitten.
Jij wilt toch naar de 9. Breng het naar 9 over enkele dagen en stel dan de dosering weer naar beneden bij om het stabiel te houden.
Als je enkel een nieuwe dosis in wilt stellen en verder niet, kies dan een veeel kleiner verschil. Als je oorsponkelijke dosis 50 ml/dag was, kies dan een nieuwe dagelijkse dosis 5-10% hoger en laat het over een aantal weken oplopen. Wanneer de 9 bereikt, dan zal je nog een klein beetje moeten tunen om het daar stabiel te houden.

Wil je het sneller, dat kan maar werkt anders.

Stel je KH is stabiel op 6,7 bij 50 ml/d, dit geeft je verbruik weer.
Je wilt om welke reden dan ook naar een KH van 9.
Dan moet je over een aantal dagen genoeg KH buffer extra toevoegen bovenop wat je bak dagelijkse verbruikt om het verschil van 6,7 naar 9 te overbruggen.
Ondertussen is je verbruik niet veranderd, dat is nog steeds 50 ml/dag.

Hoeveel je moet toevoegen kan je uitrekenen. Je weet hoeveel KH per liter of gram er in je KH product zit en je weet hoeveel liter water er ongeveer in je aquarium zit. Dus stel er zit 1 KH per mL in je KH oplossing en je netto bak inhoud is 500 liter. Je wilt van 6,7 naar 9, dus 2,3 omhoog. Dan moet je 500*2,3 = 1300 KH extra toevoegen en dit komt in dit voorbeeld overeen met 1300 mL KH oplossing.

Ja, een hogere KH is instabieler en zal je verbruik ook iets gaan verhogen, maar daarvoor moeten je koralen zich eerst aanpassen en sneller skelet gaan bouwen.

Je kan de berekende hoeveelheid over een aantal dagen verspreid handmatig toevoegen.
Of je doet dat door de doseerpomp dat aantal dagen extra te laten geven, daarna stel je em weer af op de oorspronkelijk dosis.
De dagen na het verhogen meet je regelmatig je KH om te fine tunen, waarschijnlijk kom je dus iets hoger uit dan je oorspronkelijke dagelijks dosis.

Dan nog een afsluitende vraag: hoe vaak per dag wordt er KH gedoseerd?
Meer kleine beetjes is beter dan enkele grotere. Dit effect is nog veel sterker bij hoge KH zoals 9. Want hoe hoger de KH hoe sneller het vervalt tussen doses.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dit begrijp ik grotendeels. Alleen gebruik ik gewoon de DSR calculator. Als ik daar van 8,5 dKh naar 9 dKH wil moet ik 83 ml KH+ vloeistof toevoegen. Om niet te snel te gaan doseer ik maar 50 ml en toch schiet de dKh door naar 9.3 en dan hou ik nog geen eens rekening met mijn dagelijks verbruik. Verder staat mijn doseerpomp op 6 x per dag en heb hem ook net nog eens gekalibreerd.

ps Waar heb jij je dKH dan op staan?
 
Ik houd mn KH tussen de 7,8 - 8.

Dus die 83 mL zou je KH in een keer van van 6,7 naar 9 moeten brengen?
Wat Michel ook al suggereert, wellicht klopt het watervolume niet wat je gebruikt.

Verder nog twee dingen:
- Sowieso, verhoog je KH niet meer dan 1 KH per dag bij. Liever wat minder.
Dus verdeel die 83 mL in ieder geval over 4 dagen. Beter nog, als je nu dagelijks 50 ml doseert, kan je ook 10 dagen 58 ml doseren. Ondertussen gewoon regelmatig je KH meten.

- KH doet gekke dingen bij grote concentratie veranderingen. Dit komt omdat het een buffer is, daarom moet het na toevoegen een nieuw evenwicht vinden.
 
Laatst bewerkt:
Welk systeem volume gebruik je bij de berekening in de DSR calculator?
Bruto volume vs netto volume maakt nogal wat verschil.
Welk systeem volume gebruik je bij de berekening in de DSR calculator?
Bruto volume vs netto volume maakt nogal wat verschil.
Netto 502 liter incl sump en quarantainebak (meelopend)
 
Ik houd mn KH tussen de 7,8 - 8.

Dus die 83 mL zou je KH in een keer van van 6,7 naar 9 moeten brengen?
Wat Michel ook al suggereert, wellicht klopt het watervolume niet wat je gebruikt.

Verder nog twee dingen:
- Sowieso, verhoog je KH niet meer dan 1 KH per dag bij. Liever wat minder.
Dus verdeel die 83 mL in ieder geval over 4 dagen. Beter nog, als je nu dagelijks 50 ml doseert, kan je ook 10 dagen 58 ml doseren. Ondertussen gewoon regelmatig je KH meten.

- KH doet gekke dingen bij grote concentratie veranderingen. Dit komt omdat het een buffer is, daarom moet het na toevoegen een nieuw evenwicht vinden.
Nee, volgens de DSR calculator van 8,5 naar 9 is 7,53 gram KH+ of 83,62 ml vloeibaar (eenmalig). Ik heb gedoseerd 1 x 50 ml (want ik wil niet te snel verhogen) en schiet dan toch door naar 9,3. Dat vind ik vreemd want die 0,8 verhoging staat gelijk aan 133 ML en die heb ik er dus niet ingedaan.
Ik zal nu even niets doseren en dan dagelijks blijven monitoren wat er gebeurt. Als het goed is moet hij dus terug gaan lopen met mijn dagelijkse verbruik.

Verder wil ik inderdaad ook naar rond de 8 tot 8,3 gaan alleen meet de Salifert test consequent ca. 10% te hoog (vergeleken met de DSR referentievloeistof) dus voor de duidelijkheid ga ik op ca. 9 zitten en weet dan dat dit werkelijk ca. 10% lager is.
 
Bovenaan