Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

jodium test

W

willempie1

Guest
Hallo
Heb mij een testset gekocht voor jodium te testen van salifert .Het kleur dat ik op het einde van de test bovenaan de vloeistof zie kan ik niet thuisbrengen onder rose.(eerder bruin)De dag daarvoor heb ik de nodige hoeveelheid jodium toegevoegt aan mijn water.
 
Het jodium dat ik toevoeg is van aquamedic .Kan iemand mij het email adres geven van de invoerder van salifert produkten ,want volgens een verkoper werkt de jodiumtest van salifert niet.
willempie1
 
Salifert komt bijna dagelijks hier op het forum.
Ik heb zijn E-mail even opgezocht in de ledenlijst:

habib@wxs.nl


Product komt trouwens uit Nederland, in Belgie is o.a. Belcopet uit Brugge een importeur!
 
Beste willempie,

Zelf heb ik goede ervaring met de iodium test alleen moet je heel nauwkeurig te werk gaan en precies doen wat er op de beschrijving staat ook de tijd netjes aanhouden.

Even een inleiding,

Door niet goed na te denken heb ik bijna mijn hele zeeaquarium om zeep geholpen
Vandaar dat ik deze ervaring met jullie wil delen, zodat jullie niet dezelfde fout maak als ik.
Over jodium hebben veel besproken op het forum, zelf heb ik na het toe dienen van Betadine jodium goede ervaring, kleuren van koralen werden mooier en stonden beter open.
Op mijn werk kon ik aan kaliumiodium komen en dacht 1 theelepeltje op 25 liter osmose water en dat over een week verdeeld moet kunnen in een aquarium van +/- 1000 liter.
FOUT jodium gehalte was gestegen tot 0.10 ppm volgend Salifert-test.
Ik zag dat het fout ging doordat mijn oren begonnen te verslijmen, en het enige wat veranderd was, was het toedienen van jodium.
Heeft gelijk 120 liter water ververst en daarna jodium gemeten 0.07 ppm voor zeeaquarium zeggen dat 0.06 ppm goed is, dus nog aan de hoge kant.
Gelukkig is alles weer aan het herstelen maar heeft me toch zo’n 20 oren gekost en dat is zonde.

Wat ik wil zeggen
Voorzichtig met jodium toe te voegen je hebt gauw erg te veel met alle gevolgen van dien.
Jodium is net zo belangrijk voor je aquarium als vitamine C voor ons, maar te veel wordt het een sluipmoordenaar.

Groetjes Maarten.

 
Maar als je een theelepeltje hebt gedoceert, zal dat gauw een gram zijn.
(ik vermoed zelfs wel meer, jodium is toch vrij zwaar)
Als dit zuivere jodium is geweest, is dat ergens in de buurt van de 1000mg.
1000mg : 1000 liter is toch 1mg/l ofwel 1ppm?
Je meet "slechts" 10% ervan.
Nu zal kaliumjodide uiteenvallen in kalium en jodium, maar 1:10 lijkt me sterk.
Ergens klopt er dus iets niet....maar waar...?
 
Willem,

Zojuist je e-mail gelezen. Kan niet via e-mail reageren (problemen met de mailserver?).
S.v.p. de charge nummer van I2-2 (staat op etiketje) + je adres e-mailen. Je krijgt dan een vervanging.

I2-2 behoort roze/rood te zijn en niet bruin. Soms wil deze versneld afbreken en is de test soms niet uitvoerbaar.
Wij hebben een lange tijd naar een stabieler vervanging gezocht. Deze is ongeveer 1 jaar geleden ontwikkeld en zijn in de laatset test fases. Dit betekent dat de jodium test binnekort gewijzigd gaat worden. Wordt ook makkelijker.

Maarten,

Je hebt vrij veel gedoseerd maar m.n. jodide verdwijnt ook snel. Vaak worden ook organische jodium verbindingen gevormd. Deze worden door geen van de jodium testen gemeten. Er komt daarin echter wel binnenkort verandering in.

Dennis,
Reactie aan Maarten beantwoordt je vraag denk ik.
 
Habib,

Complimenten voor je re lijken me alleszins op zijn plaats. Soms reageren producten nu eenmaal anders dan gewenst/bedoeld. En om daar zo op te reageren getuigt van klasse/kwaliteitszin.

Verder is het voor velen van ons van belang dat organisch gebonden jodium eveneens (mee) gemeten kan worden; enig idee hoe lang een dergelijke testset op zich laat wachten?

In aanvulling:
wellicht is niet de hoeveelheid jodide de gedoseerd werd het euvel waardoor oortjes verslijmden, maar mogelijk een combinatie daarvan met een sterke pH- of redoxstijging?!

gr's
Arno
 
Habib,
zijn er wellicht ook plannen om de fosfaattest aan te passen zodat het ook organisch gebonden fosfaat meet?
gr's
Arno
 
Arno,

Complimenten voor je re lijken me alleszins op zijn plaats. Soms reageren producten nu eenmaal anders dan gewenst/bedoeld.

Dank je voor de complimenten hoewel ik dit eigenlijk niet begrijp. Ook niet hoe producenten anders reageren dan gewenst/bedoeld. ???

Voor de goede orde wil ik, om misverstanden te voorkomen, wel duidelijk in zijn dat de test op zich goed functioneert. ;D

In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk de kleur roze vermeld. Is dit niet het geval dan is de debetreffende reagens niet meer goed. Wij vervangen dit altijd kostenloos.

wellicht is niet de hoeveelheid jodide de gedoseerd werd het euvel waardoor oortjes verslijmden,

Het jodide kan eenvoudig in het osmose water omgezet zijn tot moleculair jodium. Kan toeval zijn geweest,.....

Verder is het voor velen van ons van belang dat organisch gebonden jodium eveneens (mee) gemeten kan worden; enig idee hoe lang een dergelijke testset op zich laat wachten?

Kan nog enkele weken tot enkele maanden duren.



 
Arno,

zijn er wellicht ook plannen om de fosfaattest aan te passen zodat het ook organisch gebonden fosfaat meet?

Een test om alle organisch gebonden fosfaat te meten zou veel te gevaarlijk zijn voor hobbyisten.

Er komt misschien wel een om een gedeelte van die organische fosfaten te meten en m.n. die die voor aquarium begrippen het meest interessant zijn.

Voor diegene die het niet weten.
Algen scheiden een enzym af (alkalisch phosphatase) om bepaalde organisch gebonden fosfaat af te breken to anorganisch phosphaat. Dit doen ze als het anorganisch phosphaat in het water op is. Deze hebben zij nodig voor de groei.
 
Habib,
dank voor je antwoorden.

Met Complimenten voor je re lijken me alleszins op zijn plaats. bedoelde ik dat je onmiskenbaar staat voor 'je zaak' door een testset waar iets niet mee (b)lijkt te kloppen, te vervangen; dat is niet overal de normaalste zaak van de wereld, toch?!

Soms reageren producten nu eenmaal anders dan gewenst/bedoeld.
Het 'anders reageren van producten' sloeg niet op de testset in kwestie, maar op wat je zelf al aangaf: I2-2 behoort roze/rood te zijn en niet bruin. Soms wil deze versneld afbreken en is de test soms niet uitvoerbaar Ik heb dit in een wat bredere context bedoeld te verwoorden, want zoiets gaat voor veel meer producten op.

gr's
Arno
 
Bovenaan