Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe verlichting instellen voor 2 x Red Sea ReefLed 90

Christian86

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal,

Ik kan weinig informatie vinden over het instellen van verlichting, ook niet bij de fabrikant zelf.
Momenteel heb ik een RedSea Reefer 350 die nu 9 weken loopt, waarbij ik de opstartcyclus ongeveer 2 weken geleden heb afgerond.

Ik heb momenteel nog geen koralen toegevoegd en draai alleen met enkele vissen.
Eigenlijk wilde ik nog 2 maanden wachten om de verlichting aan te zetten, maar ik wil mijn cleanup crew toevoegen en dan lijkt het mij goed dat als algen een beetje aanwezig zijn. Ook heb ik wat coralline algae afgeschraapt van levend steen en over mijn Real Reef Rock gedaan. Ik doseer dagelijks nu Microbe-Lift Coralline Algae Accelerator om dit te laten groeien.

Er zijn 3 lichtstanden: Blauw, Wit en Maanlicht.

Momenteel gebruik ik een standaardprogramma RedSea van 15.000 spectrum (dit is de laagste, er is ook een 20K en 23K spectrum aanwezig).
Lampen branden van 08.00 -19.00 wit en blauw (eerste en laatste uur bouwt die af en op)
Maanlicht van 19.00 - 22.00 op zeer lage intensiteit

Standaard brand blauw en wit op 100% en maanlicht op 10%

Momenteel heb ik het acclimatieprogramma aangezet en op 20% begonnen. Elke dag gaan de percentages iets omhoog gaat gedurende 20 dagen.
Ik doe dit om geen algenexplosie te krijgen.

Bij BRSTV vertellen ze dat je blauw op 100% moet zetten en vervolgens wit op een niveau totdat het er mooi uitziet voor het oog. Maja dat is natuurlijk voor iedereen totaal anders. Ook is het mij niet duidelijk hoe je verlichting moet "opbouwen" als je met een nieuwe bak begint die net uit de cyclus komt.

Zelf had ik gelezen dat alleen het blauwe licht de groei van de koralen bevorderd en het witte licht puur voor het cosmetische is, maar geen invloed heeft op de kwaliteit van het koraal en alleen op de perceptie. M.a.w. dat het niet uitmaakt welke stand je kiest voor wit.


Heeft iemand tips hoe je de verlichting het beste kunt opbouwen zodat de algenfase een beetje onder controle blijft?

Groet,

Christian
 
Dat acclimatieprogramma gaat mij toch iets te hard. Heb de verlichting maar op 20% gezet gedurende een maand. Denk vanaf volgende week dat ik het verhoog naar 25%. Zie wel al algen naar 3 weken verlichting draaien, maar niet meer dat het explosief toeneemt.

Iemand nog tips voor de verlichting? Ben van plan om binnenkort een paar koralen te plaatsen. Is 25% dan prima om mee te beginnen of is dat te weinig licht?
 
Over spectrum ga ik mij niet uitlaten, heb geen ervaring met de reefled's.
Zou wel aanraden om te kijken als je ergens een par meter kan lenen of er zelf 1 kopen.
De licht intensiteit is zeer belangerijk, maar zonder meter is het gokken.
Persoonlijk gebruik ik de ITC PARwise, dit is zowat de goedkoopste.

 
Hey Christian,

Ik kan mijn ervaring delen. Tot nu toe gaat het goed:

Toen ik nog geen koraal had Ik heb eerst heel lang op 40% gedraaid paar uur per dag. Toen in een week of 2-3 opgevoerd naar mijn huidige schema (zie foto).

Ja ik heb algen gekregen. Maar met wekelijks ff goed weg poetsen met een tandenborstel (reefmat filterde alle zooi mooi uit) was ik eigenlijk na 3-4 weken van de algen af. Ik moet het nu nog wel bijhouden omdat m’n henkie en scopas het samen nog niet schoon genoeg houden. Mijn ervaring. Komt goed met de algen.

Mbt PAR, ik dacht ook ik moet het allemaal weten. Maar red sea heeft op hun website heel duidelijk staan hoe de intensiteits verdeling is in je bak (zie andere plaatje). Ik ga er vanuit dat dit klopt. Natuurlijk beïnvloed de reefscape het een en ander. Maar ik ga toch nog geen fancy en dure koralen kopen zolang ik niet heb bewezen dat ik makkelijke goedkopere in leven houdt. Vooralsnog zien mijn koralen er best vrolijk uit!

Owja, ik heb de eerste koralen dus toegevoegd toen ik volledig op mn huidige verlichtingsschema draaide
IMG_3133.pngIMG_3134.jpeg
 
Ik heb hem sinds mid januari op 40% blauw en wit 20%. Dit heeft ook voor veel algen gezorgd.

Denk dat ik over een maand of 2 nog paar mooie koralen koop en dan een par meting doe. Vervolgens dan pas de koralen ga vastzetten en dan langzaam de verlichting ga verhogen.

Mij is verteld om de verlichting tijdelijk op 100% te zetten en dan een foto te maken en de par waarden op te schrijven. Dan weet op welke plekken je koraal het beste kunt plaatsen.

Mij is verteld dat je scape (schaduw) ook veel invloed heeft icm de diepte.
 
Hi Christian,

Ik gebruik de ReefLEDs nu iets meer dan een jaar. Voorheen op mijn Reefer 250 (55 cm diep), nu op mijn stekkenbak (30 cm diep). In mijn Reefer had ik vooral LPS en leders, en een paar makkelijke SPS zoals montipora en Seriatopora. Ik draaide toen 70% blauw en 20% wit. Blauw niet hoger omdat ik het anders te fel vond, wit niet hoger omdat ik de koralen zo optimaal vond “poppen”. Op mijn stekkenbak kan ik ze niet hoger dan 40% draaien zonder mijn koralen te bleken. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je ze niet perse op 100% hoeft te zetten om voldoende licht te krijgen, zeker als je softkoralen hebt. Wellicht is het een ander verhaal als je acros hebt. Hoop dat dit helpt. Groeten, Jesper
 
Bovenaan