Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

help mijn levendsteen wordt helemaal bruin

jaap

Senior Forumlid
wie kan mij vertellen wat ik moet doen

heb sinds 5 dagen mijn levendsteen in mijn bak zitten maar het wordt helemaal bruin ook de bodem is helemaal bruin

jaap
 
Hoi,
Waarschijnlijk is dit kiezelalg. Werk je met een osmoseapparaat?

Als je osmosewater gebruikt hebt, is deze alg vrij snel weer verdwenen. Gebruik je leidingwater, heb je er 'n interessant probleem bij ;)

groetjes
Tanne
 
Dit is omdat je met leidingwater bent begonnen, het zijn waarschijnlijk zogenaamde kiezelalgen.
Leidingwater bevat kiezelzuur, silicaten, deze worden door het waterleiding bedrijf toegevoegt aan het water om het waterleidingnet te onderhouden (als weekmaker)

Soms zit er in leidingwater wel 30ppm silicaat terwijl 1ppm ongeveer de grens van het toelaatbare is.
Een osmoseapparaat haalt een groot deel (net niet alles) van deze silicaten uit het water en daarmee voorkom (of bekort) je de kiezelalgenfase tijdens het opstarten.
Er rest je nu niets dan afwachten, het zal na een aantal weken vanzelf weer verdwijnen (de silicaten zijn dan verbruikt), je kunt proberen iets af te hevelen maar dat is vaak een moeilijke klus.

Dit is ook de reden waarom normaal gesproken niet gelijk het aquarium word gevuld met de gehele hoeveelheid levend steen.
Je moet maar afwachten of het oorspronkelijke leven op het steen de deken van kiezelalgen overleeft.
In het slechtste geval begint levend steen (gedeeltelijk) af te sterven waardoor je water belast word waardoor er straks voldoende voedingstoffen in het water zitten voor andere ongewilde algen.

Met geduld bereik je nu het meest, nog geen dieren inbrengen, daar maak je het erger mee (voer en poep belasten het water dan ook nog eens)
Als de kiezelalgen weg zijn er er gewone micro en macro algen beginnen te groeien kun je overwegen wat sterke alg- of groen eters in te brengen.
 
Hoe wordt dit meestal opgelost ?
Ik heb namelijk ook sinds een week levend steen in mijn bak en ook mijn bodem en steen is bruin aan het worden.

Mijn afschuimer staat aan maar hij schuimt nog niks af!
 
Normaal gesproken verdwijnt dit vanzelf, zeker als je osmosewater gebruikt. Het is overigens normaal dat een afschuimer in het begin niet goed werkt.

Komt door meerdere dingen: allereerst moet er wat af te schuimen zijn, als er nog niets is afgebroken/weggerot is er ook niets af te schuimen.

Daarnaast moet een afschuimer 'indraaien', net geïnstalleerde afschuimers hebben een aantal dagen nodig voor ze beginnen te werken.

groetjes
Tanne
 
is het nodig om in dit statium (als het bruin alg nog aanwezig is)maandelijks het water te verversen?

 
Waterverversen kan zeker geen kwaad, maar niet te grote porties ineens in dit stadium.

groetjes
Tanne
 
Wordt door het verversen van water niet opnieuw silicaat in het water aan het water toegevoegd of bedoel je dat er nu met osmose water gewerkt dient te worden? ??? ???
 
Dat is correct opgemerkt kema.
Als er met leidingwater ververst word zal de kiezelalgen fase langer duren.
 
Bovenaan