Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Hoi Glenn, vraagje; heb jij toevallig een idee bij welke dosering mangaan een destructieve uitwerking heeft? Ik heb nu wekelijks 1 druppel toegevoegd op 400l, omrekend een verhoging van 9,5 ppb (1 liter bevat 80gr mangaan). Dit bleek een foutje; een comma vergeten op te schuiven, ik dacht 1/10 te doseren. Maargoed, tot nu toe heeft het geen negatieve impact gehad en ik ben benieuwd of of dit geluk bij een ongeluk is geweest (is geen DSR product, maar ben benieuwd naar jou ervaring).

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Hoi Glenn, vraagje; heb jij toevallig een idee bij welke dosering mangaan een destructieve uitwerking heeft? Ik heb nu wekelijks 1 druppel toegevoegd op 400l, omrekend een verhoging van 9,5 ppb (1 liter bevat 80gr mangaan). Dit bleek een foutje; een comma vergeten op te schuiven, ik dacht 1/10 te doseren. Maargoed, tot nu toe heeft het geen negatieve impact gehad en ik ben benieuwd of of dit geluk bij een ongeluk is geweest (is geen DSR product, maar ben benieuwd naar jou ervaring).

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Daar heb ik ooit mee geexperimenteerd en ergens op het DSR forumdeel gepost. Ff de zoekfunctie gebruiken een de posting doorwroeten.
Ik weet het zo 123 niet meer uit het hoofd.
De genormaliseerde dosering staat op de product beschrijving van mangaan www.DSRreefing.com/supplements/#
Dus ff zelf terugrekenen.
 
Daar heb ik ooit mee geexperimenteerd en ergens op het DSR forumdeel gepost. Ff de zoekfunctie gebruiken een de posting doorwroeten.
Ik weet het zo 123 niet meer uit het hoofd.
De genormaliseerde dosering staat op de product beschrijving van mangaan www.DSRreefing.com/supplements/#
Dus ff zelf terugrekenen.
Rond de 1ppb per dag zou veilig zijn. Daar zit ik wel erg ver boven. In het vervolg zal ik een een druppel bij het bijvulwater toevoegen, c.a. 2.4 ppb verdeelt over de dag, dat moet wel loslopen. Thx!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Rond de 1ppb per dag zou veilig zijn. Daar zit ik wel erg ver boven. In het vervolg zal ik een een druppel bij het bijvulwater toevoegen, c.a. 2.4 ppb verdeelt over de dag, dat moet wel loslopen. Thx!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volg het advies[emoji6]
 
Toch mij favoriete vis
Ik heb hem al sinds 2013 dacht ik zo uit hoofd
4337319743fae0fdc4cde138fe1ed84b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als experiment eergister +30 ppb Mn toegevoegd, niks aan t handje. Maargoed ik zal het binnen de perken houden haha!
Mangaan verdwijnt spectaculair snel uit de waterkolom. In nieuw aangemaakt water kan een lab, zoals Triton, het probleemloos aantonen, in een draaiende bak is het in no-time weg. Ik heb een paar jaar geleden in één keer vijf keer zoveel mangaan aan mijn bak toegevoegd als er aanwezig had moeten zijn. Enkele uren daarna een monster genomen en naar Triton opgestuurd. Gemeten waarde: 0.

Ik vermoed dat het nog sneller dan bijvoorbeeld ijzer neerslaat of gebonden wordt, wellicht in combinatie met fosfaat.
 
Hoi Glenn, vraagje; heb jij toevallig een idee bij welke dosering mangaan een destructieve uitwerking heeft? Ik heb nu wekelijks 1 druppel toegevoegd op 400l, omrekend een verhoging van 9,5 ppb (1 liter bevat 80gr mangaan). Dit bleek een foutje; een comma vergeten op te schuiven, ik dacht 1/10 te doseren. Maargoed, tot nu toe heeft het geen negatieve impact gehad en ik ben benieuwd of of dit geluk bij een ongeluk is geweest (is geen DSR product, maar ben benieuwd naar jou ervaring).

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mangaan verdwijnt spectaculair snel uit de waterkolom. In nieuw aangemaakt water kan een lab, zoals Triton, het probleemloos aantonen, in een draaiende bak is het in no-time weg. Ik heb een paar jaar geleden in één keer vijf keer zoveel mangaan aan mijn bak toegevoegd als er aanwezig had moeten zijn. Enkele uren daarna een monster genomen en naar Triton opgestuurd. Gemeten waarde: 0.

Ik vermoed dat het nog sneller dan bijvoorbeeld ijzer neerslaat of gebonden wordt, wellicht in combinatie met fosfaat.

Een steriel systeem gedraagt zich anders dan een levend systeem. Dat is zeker.
Zo ook een aquarium v.s. de oceaan.
Ik ben zelf m.u.v. van de macro elementen afgestapt van NSW nastreven.

Net als met alle elementen kan Mangaan ook overgedoseerd worden. Het negatief effect zie je soms pas na weken doseren.
Tevens reageert de eene soort heftiger dan de andere. Aangezien ik deze life getest hebt op mijn eigen systemen met 200+ species, zie je sneller relaties dan op een systeem met 20+ soorten. (Je moet het wel durven op een dergelijk bestand)

Ik heb mijn bevindingen ooit samengevat in een topic en daarvoor een product met de bijbehorende beschrijving uitgebracht.
Maak daar gebruik van (of niet).
 
Ben ik volkomen met je eens.
Leg er maar wat meer vast op de gevoelige plaat. [emoji4][emoji4].
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Prachtig weer glenn en die bak van anno 2009 was ook prachtig.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Mooie foto's. Ik zie een Heniochus acuminatus?
Wat eet deze vis bij jouw allemaal?
Met de pot mee. De meeste koralen groeien gewoon door, dus ze slopen niks zo te zien.

Let wel op dat dit te maken heeft met de volume aan koralen die wel wat kunnen hebben.

Met een paar kleine koralen zal het snel afgelopen zijn.
 
Bovenaan