Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Een fish-only bak

Groenemonster

ZeewaterForum lid
Waar moet ik dan rekening mee houden ? voor 800 liter ?

Mijn doel is om alleen maar de mooiste vissen te houden ( die natuurlijk samen kunnen gaan )

Geen koralen, en alleen wat steen voor schuilplaatsen.

Moet ik dan alsnog aquariuminhoud x 35 voor stroming ? of meer of zachter ?

Een zwaardere eiwitafschuimer ben ik al naar op zoek. is 1200 p/u goed ?

en wat moet ik nog meer doen om deze bak goed te houden ?


Mvg Groene Monster
 
De zwaarte van je afschuimer hangt vooral af van je bezetting 1200 L/h (lucht!) is ruim denk ik. Een goede circulatie en stroming is verder belangrijk en ik zou (een deel) levend steen gebruiken om een goede populatie nitrificerende bacteriën te onderhouden.
 
Ik wou een combi doen van levend steen en dood steen.. als ik meerdere dominante vissen houd. is het belangerijker dat ik zwemruimte heb of juist meer holen enzo zodat ze zich kunnen verstoppen.
 
Ik denk dat je een beter antwoord kan krijgen als je concrete voorbeelden hebt. De ene vis wil schuilen de andere in het dan kruipen en een derde...
 
wat mij nog binnenschiet een : uv filter tegen ziekte ,s ...

en zorgen voor gezonde vissen liefst allemaal uit een goede quarantine periode..
de volgorde van de vissen is ook belangrijk sommige vissen moet je pas laatste inzetten...
maar dat weet ik niet welke dat zijn, zul je ff moeten navragen ...

de grote van de vissen en de groeisnelheid ...

vissen die giftig zijn zoals de cubicus ?(koffervis geel ) wil je die ook ? kom je extra voorzorgsmaatregelen te nemen zoals een extra hoeveelheid koolstof ... om t gif op te vangen voordat je hele vispopulatie acute sterfte te verduren krijgt...
maar terzijde .. zoals voorganger al zei is t toch heel belangrijk dat je de bak goed laat indraaien en al helemaal als je 50/50 dood en levendsteen methode hanteerdt

zorgen dat je gezonde vissen hebt... liefst zelf 2 maanden in eigen quarantine bak zetten...in de tussentijd kan jouw groot aquarium rijpen ...

qwa extra toevoegingen: ligt eraan hoeveel en of je waterwissels doet ... fowlr is niet veel eisend .. dacht dat je alleen kh ph zoutwaarde, moet bijvoegen en ja osmose water om geen algen te krijgen ....
kan zijn dat ik nog wat ben vergeten .. maar ok heeeeel veeel lezen en opzoek via google ...

oo ja heb je al een gegoogled of youtube op FOWLR (fish onley with liferock)

veel succes ...
 
Zelf heb ik al 40 jaar een fish only.
Buiten de adviezen in de vorige reacties zijn er volgens mij twee zaken echt belangrijk: een snelfilter en een uv lamp.
Verder heeft het alleen maar voordelen wat de kosten betreft.
Je behoeft minder licht, minder verwarming( 22 a 23 gr. is genoeg) en minder zout (1.020 is al voldoende).
Let wel op, 800 liter lijkt veel, maar is al te weinig voor de meeste keizers en trekkers.
 
Bovenaan