Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Doseersysteem

Lipvis96

ZeewaterForum lid
Hoi,

Omdat ik gek ben op automatische dingen (tikkeltje lui?), wil ik graag een mooi doseersysteem.
Voor nu heb ik een RSM nano maar in de toekomst van plan om zeker een veel grotere bak aan te schaffen. Dus ik wil graag een doseersysteem die mee kan.

Ik zat zelf te denken aan 6 kanalen. Geen idee waarom, 4 is volgens mij meer dan genoeg (voor nu zou 2 zelfs genoeg zijn) maar liever te veel dan te weinig. ;)
Iemand suggesties / tips? Alles is welkom. Nog nooit eerder een doseersysteem gehad dus alle info is meer dan welkom!

Groetjes
Felicia
 
Verschillende merken verkopen (nagenoeg) hetzelfde product met hun eigen naam erop en een iets ander prijskaartje.
Merken die ik bedoel (en waarschijnlijk vergeet ik wel wat) jecod, ati, aqua medic.

Dan heb je nog verschillende (veel betere?)
In een andere prijs catogorie
Neptune
Pasific sun (zeker even naar kijken komt een nieuwe uit!)
Grotech

Het gaat voornamelijk om je budget en hoe nauwkeurig wil je het hebben...
kijk eens op de websites en maak je eigen keuze.

Ik heb nu zelf een jecod, het werkt opzich goed maar er zijn veel nauwkeurigere systemen te koop.
 
Inderdaad wat @Sneakimonky zegt.

Jecod maakt zeer betaalbare doseerpompen en ze doen hun werk prima, deze gebruik ik zelf ook.
Voor het aantal kanalen kun je beter kijken naar de methode die je toepas en welke/hoeveel toevoegingen hier bij horen. Meestal heb je naar verloop van tijd eerder te kort dan te veel kanalen.
 
Voor mijn volgende aquaria wil ik de DSR methode doen.
Ik zat zelf ook naar Jecod te kijken. Zal zeker ook naar de andere, duurdere merken kijken! :)

Liever in één keer goed dan eerst een goedkopere en uiteindelijk toch de duurdere aanschaffen.
 
Toch belangrijk om eerst te onderscheiden waarmee je toe kan. Ze kunnen namelijk allemaal in principe hetzelfde 'kunstje', getimed kleine beetjes vloeistof pompen... Het onderscheid wordt gemaakt in de meer geavanceerde opties en de vraag is of je daar behoefte aan hebt. Grote vragen hierbij zijn: wat verwacht je van de klantenservice? wil je het ding ook online kunnen benaderen? wil je op je grote bak met een aquariumcomputer gaan werken en moet ie daar dan mee kunnen praten?

Tot afgelopen augustus had ik een 3-kanaal Bubble Magus doseerpomp. Deed 'het kunstje' alhoewel iets lawaaiig en that was it. Ik ben toen overgestapt op een 4-kanaal GHL Doser 2.1 stand alone, om verschillende redenen:
1) Duitse degelijkheid = hoge kwaliteit stepper motoren
2) connectiviteit (WiFi, UTP, USB)
3) goede ondersteuning (enorm belangrijk voor dingen die met een app/website werken, dat er achter de schermen mensen zijn die de app doorontwikkelen en up to date houden)
4) online te benaderen (dus ook op vakantie)
5) modulair systeem, mogelijkheid tot slave unit toe te voegen ÉN integratie met Profilux aquariumcomputer
6) met een extra sensor kan die ook een auto top off functie uitvoeren, daarom 4 kanalen.

Tot nu toe ben ik zeer zeer tevreden met de GHL Doser. Werkt erg goed, app wordt regelmatig ge-update. Hun klantenservice is erg goed. Toen ik een probleempje had met het instellen van mijn level sensor, ben ik zeer goed geholpen. Via hun online portal kan je je apparaat instellingen uploaden en dan kijken zij voor je wat er niet goed gaat. Nadeeltje is dus wel, het is een heel uitgebreid apparaat dat enorm veel kan, waardoor het doorgronden en instellen wat tijd vergt. Via het internet problem solven als de buurvrouw appt dat ie een alarm geeft heeft mij ook al goed geholpen.

Dus herken je jezelf in bovenstaande dan kan ik een GHL zeer zeker aanraden. Wil je een basic timer met x pompjes (al dan niet met blauwtand) dan is een Jecod of een dergelijk CE (China Export) gelabeld apparaat ook prima. Wil je voor je eigen gemoedsrust een degelijke Duitse versie daarvan, dan is de Grotech misschien wat voor jou.

Kortom, opties opties en opties. Succes!

P.S. Neptune (Apex) werd genoemd, hun doseersysteem werkt niet zonder de bijbehorende aquariumcomputer.
P.P.S. Pacific Sun werd ook genoemd, die heb ik laten varen wegens hoge prijs en veel klachten/slechte service.
 
Laatst bewerkt:
Toch belangrijk om eerst te onderscheiden waarmee je toe kan. Ze kunnen namelijk allemaal in principe hetzelfde 'kunstje', getimed kleine beetjes vloeistof pompen... Het onderscheid wordt gemaakt in de meer geavanceerde opties en de vraag is of je daar behoefte aan hebt. Grote vragen hierbij zijn: wat verwacht je van de klantenservice? wil je het ding ook online kunnen benaderen? wil je op je grote bak met een aquariumcomputer gaan werken en moet ie daar dan mee kunnen praten?

Tot afgelopen augustus had ik een 3-kanaal Bubble Magus doseerpomp. Deed 'het kunstje' alhoewel iets lawaaiig en that was it. Ik ben toen overgestapt op een 4-kanaal GHL Doser 2.1 stand alone, om verschillende redenen:
1) Duitse degelijkheid = hoge kwaliteit stepper motoren
2) connectiviteit (WiFi, UTP, USB)
3) goede ondersteuning (enorm belangrijk voor dingen die met een app/website werken, dat er achter de schermen mensen zijn die de app doorontwikkelen en up to date houden)
4) online te benaderen (dus ook op vakantie)
5) modulair systeem, mogelijkheid tot slave unit toe te voegen ÉN integratie met Profilux aquariumcomputer
6) met een extra sensor kan die ook een auto top off functie uitvoeren, daarom 4 kanalen.

Tot nu toe ben ik zeer zeer tevreden met de GHL Doser. Werkt erg goed, app wordt regelmatig ge-update. Hun klantenservice is erg goed. Toen ik een probleempje had met het instellen van mijn level sensor, ben ik zeer goed geholpen. Via hun online portal kan je je apparaat instellingen uploaden en dan kijken zij voor je wat er niet goed gaat. Nadeeltje is dus wel, het is een heel uitgebreid apparaat dat enorm veel kan, waardoor het doorgronden en instellen wat tijd vergt. Via het internet problem solven als de buurvrouw appt dat ie een alarm geeft heeft mij ook al goed geholpen.

Dus herken je jezelf in bovenstaande dan kan ik een GHL zeer zeker aanraden. Wil je een basic timer met x pompjes (al dan niet met blauwtand) dan is een Jecod of een dergelijk CE (China Export) gelabeld apparaat ook prima. Wil je voor je eigen gemoedsrust een degelijke Duitse versie daarvan, dan is de Grotech misschien wat voor jou.

Kortom, opties opties en opties. Succes!

P.S. Neptune (Apex) werd genoemd, hun doseersysteem werkt niet zonder de bijbehorende aquariumcomputer.
P.P.S. Pacific Sun werd ook genoemd, die heb ik laten varen wegens hoge prijs en veel klachten/slechte service.

Super bedankt!
Ik zal ga me zeker verdiepen in Grotech, GHL. :)(y)
De andere merken laat ik denk ik voor nu toch even links liggen.
 
Super bedankt!
Ik zal ga me zeker verdiepen in Grotech, GHL. :)(y)
De andere merken laat ik denk ik voor nu toch even links liggen.
Ook hier Grotech. Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als een doseerpomp ineens op hol slaat. Als je met een iets minder betrouwbaar model gaat werken is het verstandig kleine reservoirs te gebruiken, vooral bij vloeistoffen die bij overdosering snel giftig zijn. Denk bijvoorbeeld aan ijzer- of lanthaanoplossingen.
GHL is beslist ook aan te raden.
 
Vroeger een ATI 6 kanaals gehad (zelfde als Jebao dus) en nooit problemen mee gehad. Het instellen is wel een sleur maar op zich prijs/kwaliteit gewoon een goede doseerpomp.
Nu gebruik ik de GHL doser op mijn profilux 4 en is merkbaar kwalitatiever (maar dat is de prijs ook :))
De GHL doser is veel nauwkeuriger dan een Jebao maar dan moet je zien wat je wil gaan doseren en of dit nodig is in jouw geval. Ik gebruik ook de KH director en dan is het absoluut nodig om een precieze pomp te hebben en eentje die van de 2 richtingen draait.
Zoals reeds gezegd moet je zien welke functies je nodig hebt/wilt en naargelang je budget kiezen welke pomp ideaal is voor jou. Ook zou ik uitkijken (als je van automatiseren houdt) of je niet beter naar een doseerpomp gaat die je kan gebruiken op een aquacomputer zoals de Profilux, anders heb je op termijn 2x kosten. (Niet dat een Jebao doseerpomp veel kost)
Ik ben allessinds enorm enthousiast over de GHL Profilux 4, enorm veel mogelijkheden (wat het soms wel ingewikkeld maakt) maar wat een plezier om alles in het oog te kunnen houden vanop afstand en tal van dingen automatisch te laten regelen.

Grtz,
Matthijs
 
jecod leidde hier een eigen leven.. en grotech techIII kon niet tegen wat gemorst zeewater. Indien je enkel plek hebt in de sump raad ik geen van beide aan. Hierzo uiteindelijk 2x IKS vario blue II.. die kunnen gelukkig wel wat hebben.
 
Bovenaan