Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Doseerpompen Aquaholland.

nanogumi

Senior Forumlid
Ik heb de doseerpompen al een tijd en omdat er eigenlijk nog geen ervaring of info over de aquaholland doseerpompen zijn hier mijn ervaring.

Bij aquaparts besteld (ging vlot goed en snel)
http://www.aquaparts.nl/shop/index.php?route=product/product&path=72_60&product_id=52
aquacompleet heeft ze ook zag ik.

aquaholland.jpg


Ik heb er 4 voor balling. De 4e is om water er weer uit te halen.

Je krijgt er iets van 2 meter slang bij (meer dan genoeg).

Ook een maatbuisje zit erbij.

Je kan ze horizontaal leggen of vertikaal. Er zitten sparingen in de onderzijde om op te hangen. De slang maakt dan geen knik.
Zoals te zien is heb ik ze horizontaal wel met schroeven vast dus op de foto zitten ze niet los.

Het magnetisch aan elkaar plakken is maar minimaal.

Het verschil met de "uitbreiding" versie is dat bij de uitbreiding geen adapter bij zit. Alleen een verlengkabeltje. Het pompje is identiek.

Het geluid is goed hoorbaar. Maar hier zijn ze afgesteld op 2x per dag.

Nadeel is dat er geen startijd op aan te geven is. Zodra ze stroom hebben is begint hij vanaf dat punt te tellen.

En met een lege slang vol lucht is de opstart even lastig en moet je met de mond even helpen aanzuigen.

Het menu is lekker simpel en de hoeveelheid is ook nog te fine-tunen. Dus zo af te stellen dat 20 ook 20ml is.



Dus al om al goedkope maar goede doseerpompjes.
:)
Nu nog bekijken hoe ze in de toekomst houden... en reserve onderdelen??
 
Op de achtergrond kunststof bakken van de Hema 3,50 EUR per bak en ik kan 150-250 dagen ballingen toevoegen zonder bij te vullen :)
 
Op de achtergrond kunststof bakken van de Hema 3,50 EUR per bak en ik kan 150-250 dagen ballingen toevoegen zonder bij te vullen :)

Ik weet niet hoe groot de kans is dat het ooit gebeurt, maar heb je met de plaating van de bakken boven je pompen er aan gedacht dat, in geval van een deffect dat hevelen mogelijk maakt, je hele voorraad voor 250 dagen in je aquarium kan komen?
 
Dat is inderdaad een risico van de voorraad boven de sump te hebben.
Het pompje sluit de slang natuurlijk goed af.
Het risico is denk ik groter dat er een electronisch defect komt en de pomp blijft doorlopen.

En of het nu 40 dagen of 250 dagen zijn. funest zal het altijd zijn.
Verhalen hierover heb ik nog nooit gelezen.

Op techniek moeten we ook beetje op kunnen vertrouwen.
 
Hoe zijn je ervaringen tot dusver met deze doseerpompen?
Slijtvastheid van de slang tussen de rollertjes?
Stroomvoorziening over de 'moeder-unit'?
Nauwkeurigheid van de ingestelde volumes?

En wat bedoel je met:
"Nadeel is dat er geen startijd op aan te geven is. Zodra ze stroom hebben is begint hij vanaf dat punt te tellen."
 
Hoe zijn je ervaringen tot dusver met deze doseerpompen?
Slijtvastheid van de slang tussen de rollertjes?
Stroomvoorziening over de 'moeder-unit'?
Nauwkeurigheid van de ingestelde volumes?

En wat bedoel je met:
"Nadeel is dat er geen startijd op aan te geven is. Zodra ze stroom hebben is begint hij vanaf dat punt te tellen."

het lijkt een beetje op de functie van de aqua medic reef doseer.
geen klok met tijden.
je geeft aan 3x 20ml per 24 uur en hij begint te doseren op het moment dat je het apparaat aanzet of het programma activeerd.
wil je bv 1x per dag 20ml doen om 19:00 uur, dan moet je de stekker om 19:00 uur erin steken of dan het program activeren.
nadeel is als de stroom uitval of de stekker een keer eruit gaat je op een andere tijd zit te doseren
daarnaast worden alle programma gelijktijdig uitgevoerd bij het instekken van de stekker. Dus verschoven programmeren kan dan niet tenzij je verschillende intervallen gebruikt waarbij het op den duur langzaam zal verschuiven om dat weer samen te vallen.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik dan dat er wel een geheugen in zit?
Als er dan een tijdverschuiving op treedt omdat de interne klok niet zo nauwkeurig is, dan kan bijvoorbeeld 1x per maand de stekker eruit worden gehaald en opnieuw worden ingeplugd om het gewenste doseertijdstip/start programma weer in de pas te hebben lopen?
 
Ik heb de doseerpompen al een tijd en omdat er eigenlijk nog geen ervaring of info over de aquaholland doseerpompen zijn hier mijn ervaring.

Bij aquaparts besteld (ging vlot goed en snel)
http://www.aquaparts.nl/shop/index.php?route=product/product&path=72_60&product_id=52
aquacompleet heeft ze ook zag ik.

Bekijk bijlage 327635


Ik heb er 4 voor balling. De 4e is om water er weer uit te halen.

Je krijgt er iets van 2 meter slang bij (meer dan genoeg).

Ook een maatbuisje zit erbij.

Je kan ze horizontaal leggen of vertikaal. Er zitten sparingen in de onderzijde om op te hangen. De slang maakt dan geen knik.
Zoals te zien is heb ik ze horizontaal wel met schroeven vast dus op de foto zitten ze niet los.

Het magnetisch aan elkaar plakken is maar minimaal.

Het verschil met de "uitbreiding" versie is dat bij de uitbreiding geen adapter bij zit. Alleen een verlengkabeltje. Het pompje is identiek.

Het geluid is goed hoorbaar. Maar hier zijn ze afgesteld op 2x per dag.

Nadeel is dat er geen startijd op aan te geven is. Zodra ze stroom hebben is begint hij vanaf dat punt te tellen.

En met een lege slang vol lucht is de opstart even lastig en moet je met de mond even helpen aanzuigen.

Het menu is lekker simpel en de hoeveelheid is ook nog te fine-tunen. Dus zo af te stellen dat 20 ook 20ml is.



Dus al om al goedkope maar goede doseerpompjes.
:)
Nu nog bekijken hoe ze in de toekomst houden... en reserve onderdelen??



Ik heb deze ook, zijn nergens meer te krijgen.
Ze zijn overigens pas deze week in gebruik genomen.
Dus ik kan er ook niet veel over zeggen.
 
ik heb ze zelf niet maar, ik ga ervan uit dat er een domme (goedkope) timer (zonder klok functie) een een simpele flash geheugen erin zit die de instellingen onthoud.
zo werken namelijk de reefdosers van AM

idd zou je je ze dan in pas kunnen laten lopen door de stekker eens in de zoveel tijd op de start tijd te initieren.

het is veiligere zulke domme timers meervoudige doseringen te laten doen i.p.v. 1 keer 10ml kan je liever 10x 1ml doen. in dat geval maak de tijd dan ook niet uit.
waarom?
als je de stekker erin steek gaat gelijk de dag dosering volledig erin , moch je de stekker er uit trekken en weer plaatsen, doet ie dat doodleuk nog een keer. dat kan dus irritant zijn als je op dat moment met je elektra bezig bent, of met de pomp bezig bent
ook als je een situatie heb dat de stoppen meermaals eruit vliegen heb je meerdere dag doseringen.




Begrijp ik dan dat er wel een geheugen in zit?
Als er dan een tijdverschuiving op treedt omdat de interne klok niet zo nauwkeurig is, dan kan bijvoorbeeld 1x per maand de stekker eruit worden gehaald en opnieuw worden ingeplugd om het gewenste doseertijdstip/start programma weer in de pas te hebben lopen?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan