Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Danny's aquarium

Basshoven

ZeewaterForum lid
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Danny en woon in Brabant.
Ik heb al eerder een zeeaquarium gehad, maar door omstandigheden heb ik deze toen ter tijd moeten verkopen.

Nu heb ik een "nieuw" zeewater aquarium overgekocht.
Wat nog een hele operatie was aangezien de bak op 1 hoog stond en ook op 1 hoog moest komen te staan.
Maar gelukkig door een materialen lift, een heftafel, een bus met laadklep en een viertal vrienden is de bak heel op zijn nieuwe bestemming terecht gekomen.
IMG-20210403-WA0005.jpg

De bak is in 2017 gemaakt door aquaja.
De maten van het aquarium zijn
170x80x77cm (75wh).
IMG-20210404-WA0003.jpeg

De bak maakt gebruik van een bean animal overflow die achter de bak hangt.
20210404_171042.jpg

De sump zal in de kelder komen, waarvoor ik al gaten in de vloer heb gemaakt voor het leiding werk.
20210401_165019.jpg

Nu de boel poetsen en het leidingwerk aansluiten, zodat ik de boel op kan gaan starten.
 
Laatst bewerkt:
Prachtige maten , suc6 met de opstart
 
Ik heb al tijdje niets meer gepost, maar ben druk verder gegaan natuurlijk.
De bak staat inmiddels op zijn plek in te draaien.

Eerst heb ik al mijn steen geloogd en gespoeld.
20210421_131637.jpg

Daarna heb ik samen met een vriend een nieuw frame gemaakt van 304 rvs en ik heb het frame wit geschilderd.
20210510_202656.jpg
20210511_195032.jpg
20210513_193917.jpg

Toen kon de bak op zijn plek en kon ik aan het leidingwerk beginnen.
De sump komt uiteindelijk in de bijgarage te staan, maar die ruimte moet eerst in orde gemaakt worden.
Tot die tijd staat de sump in de garage.
20210521_200040.jpg
20210522_214833.jpg

Toen kon ik beginnen met de inrichting.
Dit is het uiteindelijk geworden.
20210519_191954.jpg
20210519_192129.jpg
20210519_192118.jpg
20210519_191826.jpg

Hierna heb ik een dag of 2 test gedraaid met zoetwater om te checken of alles lek dicht was en alles werkte naar behoren.
En toen kon het zoutwater erin.
Dit staat nu te draaien sinds 29 mei.
 
20210613_201401.jpg
20210613_201348.jpg

De waterhoogte is ook wat verhoogt, omdat ik deze toch wat te laag vond.
Ik heb er een plexiglas plaatje in gekit en een lage ipv hoge kam gebruikt.
20210601_222528.jpg
20210601_222515.jpg

Ook heb ik de Apex aangesloten en werkt naar behoren.
20210607_184051.jpg

En ik heb ook nog een een projectje op komst wat betreft de lamp ophanging, maar ik zit nog te wachten op onderdelen dus dat zal ik in de volgende update wel plaatsen.

Al met al flinke stappen gemaakt, maar nog genoeg te doen.

Op het moment ben ik bezig mijn overloop stil te krijgen, maar krijg het niet voor elkaar. Ik maak gebruik van een bean animal overflow.
Mijn probleem is dat ik de durso blijf horen, waardoor ik het kniestuk nu heb omgedraaid en eigenlijk de durso als een herbie gebruik.
Heeft iemand de gouden tip om de bean animal stil te krijgen op de manier zoals hij bedoeld is?
 
Laatst bewerkt:
Mooie maat aquarium.
En knap hoe je de verhuizing hebt uitgevoerd. Dat zal best wat spannende momenten hebben opgeleverd.
 
Mooie maat aquarium.
En knap hoe je de verhuizing hebt uitgevoerd. Dat zal best wat spannende momenten hebben opgeleverd.
Haha idd heel wat spannende momenten gehad.
hoi je mag bij mij ook komen kijken kom ook bergen op zoom heb een bak totaal 1700 liter groetjes a van binsbergen
dat is een flinke plas water!
Altijd leuk eens te komen kijken.
Zeker zo vlakbij.
 
Het is weer tijd voor een update:
De bak is nog steeds in opstart fase.
De algen groeien er weelderig op los...
Rowaphos draait al een tijdje mee dus het is wachten tot het steen klaar is met afgeven.
Wat dat betreft geen hele interessante dingen te melden.

Wel is de lamp opgehangen, zoals ik dat wilde.
Zie hier het filmpje van het testen:
 
Laatst bewerkt:
Het is weer eens tijd om mijn dagboek te updaten.

De laatste tijd heb ik niet heel veel aan het aquarium zelf kunnen doen aangezien de indraai periode.
Ik heb eigenlijk de boel zijn gang laten gaan.
Wat ik wel heb gedaan is zo goed als vanaf dag 1 dagelijks Colombo bactostart toegevoegd en 2 wekelijks de Biodigest Prodibio.
Verder de koolstofbron langzaam opgevoerd en 3 weken geleden gestart met Vibrant tegen de draadalg.

Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de werking van Vibrant die het voor mij heeft gehad.
Ik heb zoveel mogelijk de algen geplukt wat ik voor de vibrant ook wel eens deed, maar dan eigenlijk meteen weer terug groeide.
Na 2 weken Vibrant in de bak zag ik heeeel duidelijk verschil met de tijd ervoor.
De algen werden bruin en deze werden opgeruimd door een zeehaas en zee-egel en de algen bleven ook weg.
Dus missie geslaagd zou ik zeggen.

Verder ben ik nog lekker bezig geweest met de techniek.
Al met al een aardig lijstje aan apparatuur bij elkaar verzameld en heb bijna alles aangesloten op het aquarium.
Alleen de kalkreactor moet ik nog doen, maar heb nu toch nog geen noemenswaardig verbruik.

Hierbij een lijstje van de specificaties van mijn aquarium voor de tech freaks onder ons:
  • Aquarium: 170 x 80 x 75 (wh) Optic White Glas.
  • Verlichting: Ati Hybrid Powermodule 8x80w + 4x75w led.
  • Sump: Dreambox System size S 125x60x35cm (~ 230 Liter)
  • Mediareactor: Dreambox - media filter Ø 100mmx330mm 2 liter Volume Space Saver DeLuxe
  • Afschuimer: Royal Exclusiv BK Deluxe 250 intern + RD3 60W.
  • Opvoerpomp: Abyzz A100
  • Doseerpomp: Jebao Wifi Doser 3.4
  • Computer: Neptune Apex 2016
    • Toevoegingen: ALD, ATK, PM1, PM2, 2x EB6, 1-Link, WAV Starterkit, AFS.
  • Computer: GHL ProfiLux 3.1T eX
    • Toevoegingen: GHL Touch, GHL PAB Powerbar 5.1, GHL KH Director, 2x GHL 2.1 Doser SA, GHL Breakoutbox (LPF-AP), GHL Level Sensor (floater).
  • Kalkreactor: Grotech HCR 150.
  • Wavemakers: 4 x Jebao MLW30/2x tunze 6040
  • Aardpen: 2x Vertex titanium grounding pole.
  • Verwarming: 500w AquaMedic Titanium Heater.
Mijn laatste aanschaf is de GHL KH Director geweest die tot nu toe echt een aanwinst is gebleken.
Scheelt weer een test setje.
Waarom ik voor de KHD ben gegaan en niet voor de Apex Trident?
  • Kosten reagent
  • Regel mogelijkheden van het apparaat.
    • GHL kan je bv instellen om maar 1x per week te testen en de Trident minimaal 4x per dag.
  • Geen (bekende) plannen van Apex om een concurrent voor de GHL Ion te maken.
  • Looks and feel.
    • Zeg nu zelf? Het GHL materiaal oogt toch een stuk mooier/robuuster dan Apex.
Nu ik de Apex en de GHL heb kan ik mooi de systemen first hand met elkaar vergelijken.
Oke, nu heb ik niet de Profilux 4, maar ik denk dat qua instellen en programmeren de 3.1 en de 4 niet heel veel met elkaar zullen verschillen.
Wat voor mij tot nu toe het grote verschil is tussen de 2 systemen is dat Apex veeeel gebruiksvriendelijker is dan dat van GHL.
Apex doet voor mij meer wat ik zou verwachten van een apparaat van deze tijd qua instellen.
Dit is eigenlijk zo goed als plug and play.

Helaas kan ik dat van GHL niet zeggen.
Ik ben geen IT'er, maar kan mijn weg wel vinden in de computer wereld.
Dit is ook echt wel nodig gebleken bij het instellen van de GHL.
Na een hoop frustratie, maar meer geduld is het mij uiteindelijk toch gelukt de KHD ingesteld te krijgen met een afwijking van 0.2 dkH.
Persoonlijk vind ik dat een mooi resultaat en kan ik daar heel goed mee leven.
Dus uiteindelijk ben ik toch erg blij met het apparaat.
Al heb ik op het punt gestaan de KHD te verkopen en alsnog een Trident aan te schaffen, omdat ik de KHD maar niet goed afgesteld kreeg.

Nu de techniek aardig op orde is en na 4 maanden indraaien was het 1 oktober 2021 eindelijk tijd om mijn koralen op te halen die al die tijd bij vrienden ondergebracht waren en in mijn aquarium te plaatsen.
Helaas staat niet alles er nog op en top bij, maar dit wijt ik aan de dip en de verandering van aquarium, maar tot nu toe denk ik niet dat ik mag klagen.

Hierbij een paar wazige foto's gemaakt met mijn telefoon:
Waar maken jullie die mooie foto's mee?
20211005_213137.jpg
20211005_203118.jpg
20211005_213034.jpg20211005_202907.jpg20211005_203405.jpg20211005_203427.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al tijdje niets meer gepost, maar ben druk verder gegaan natuurlijk.
De bak staat inmiddels op zijn plek in te draaien.

Eerst heb ik al mijn steen geloogd en gespoeld.
Bekijk bijlage 561157

Daarna heb ik samen met een vriend een nieuw frame gemaakt van 304 rvs en ik heb het frame wit geschilderd.
Bekijk bijlage 561158
Bekijk bijlage 561159
Bekijk bijlage 561160

Toen kon de bak op zijn plek en kon ik aan het leidingwerk beginnen.
De sump komt uiteindelijk in de bijgarage te staan, maar die ruimte moet eerst in orde gemaakt worden.
Tot die tijd staat de sump in de garage.
Bekijk bijlage 561161
Bekijk bijlage 561162

Toen kon ik beginnen met de inrichting.
Dit is het uiteindelijk geworden.
Bekijk bijlage 561163
Bekijk bijlage 561164
Bekijk bijlage 561165
Bekijk bijlage 561166

Hierna heb ik een dag of 2 test gedraaid met zoetwater om te checken of alles lek dicht was en alles werkte naar behoren.
En toen kon het zoutwater erin.
Dit staat nu te draaien sinds 29 mei.
Hoi.

Mag ik weten waar je de grijze pvc slangen hebt gekocht..?

Gr Raoel
 
Bovenaan