Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

colombo phosphate ex en planaria?

japjap

Zeg maar Jaap
Ik had erg veel last van bruine planaria en een hoog fosfaat gehalte 0,61 met Hanna, 0,64 met red sea gemeten.
Ben begonnen met het doseren van phosphate ex en diezelfde dag verdwenen alle planaria. Verder niets veranderd aan de bak.
Zou dat met elkaar te maken kunnen hebben?

Jaap

HansV

Senior Forumlid
Dag, al resultaat uit jullie testen? Ik had dit topic nog niet eerder gezien, maar kan de waarneming bevestigen. Bij zaten de planaria vrolijk ieder op een poliep, of een Duncan, maar die zijn nu verdwenen! Wel fijn eigenlijk. Zie er alleen nog wat op mijn paarse oren.
Ik doseer nu ongeveer een week, nooit meer dan 50% van wat op de fles wordt aangeraden. Zie mijn fosfaat nu dalen tot 0,04.

Als het inderdaad een reactie geeft op die planaria, of anders gezegd, wanneer die planaria inderdaad door het middel verdwijnen, is er dan toch kans op (negatieve) beïnvloeding van ander leven in de bak?

Ben benieuwd naar jullie reactie, groet, Hans

morb

ZeewaterForum gebruiker
mooi meegenomen mss idd... maar hou wel even in het achterhoofd dat wanneer Planaria sterft, giftig zijn.

HansV

Senior Forumlid
Inderdaad, dus zeker blijven afschuimen, en tijdelijk over kool filteren? Maar doet dat dan weer de werking van P-ex deels teniet?

mooi meegenomen mss idd... maar hou wel even in het achterhoofd dat wanneer Planaria sterft, giftig zijn.

anthony28

Commercie-vrij...
Ik had erg veel last van bruine planaria en een hoog fosfaat gehalte 0,61 met Hanna, 0,64 met red sea gemeten.
Ben begonnen met het doseren van phosphate ex en diezelfde dag verdwenen alle planaria. Verder niets veranderd aan de bak.
Zou dat met elkaar te maken kunnen hebben?

Jaap
Interessant neveneffect!
Benieuwd of er nu of op termijn, nog andere organismen, gewenst of ongewenst, worden bestreden.

Bjorn_S

Senior Forumlid
Het is wel informatie zijn die op het flesje vermeld zou mogen worden. Wie weet wat er nog meer het loodje legt.

HansV

Senior Forumlid
Misschien moeten we niet steeds op de zaken vooruit lopen en de aanbieder even de kans geven om te reageren. Dan kunnen we daarna weer allemaal onze mening geven.

Het is wel informatie zijn die op het flesje vermeld zou mogen worden. Wie weet wat er nog meer het loodje legt.

Erik Caris

Senior Forumlid
Ik hoop dat de fabrikant hier snel mee aan de slag gaat want dit is een zeer beangstigend verschijnsel naar mijn mening .....

Bjorn_S

Senior Forumlid
Misschien moeten we niet steeds op de zaken vooruit lopen en de aanbieder even de kans geven om te reageren. Dan kunnen we daarna weer allemaal onze mening geven.
Niet op de zaken vooruit lopen?

Ik bedoelde als het zo is dan mag die info op het flesje vermeld worden.
Ik loop nergens op vooruit.

En de fabrikant mag zeker eerst reageren, wel graag voordat er mogelijk grotere nadelige gevolgen optreden.

HansV

Senior Forumlid
Even een update. De planaria op de paarse oren bleven het langste zichtbaar. Langzaam verbleken ze, dat is: de bruine kleur trekt er uit. Tevens krompen ze (het waren dus geen plaatjes meer, maar eerder kleine propjes op de oren: ze verschrompelen). Gisteravond met een pipet wat water er langs gespoten, en eigenlijk spoel je ze er nu vrij eenvoudig af.
De planaria op de poliepen zijn niet terug gekomen.

Voor de volledigheid van de informatie: ik voeg niets anders aan mijn water toe, m.u.v. de sporenelementen van Grotech en apart fluorine. Maar dat doe ik al een tijdje. Zoals eerder beschreven draai ik met Diakat, maar dat is ook al een tijdje. Kortom: er zijn geen duidelijk gewijzigde omstandigheden, anders dan het zijn gaan toevoegen van Phosphate-ex.

Bovenstaande info is in de eerste plaats bedoeld voor de fabrikant: Colombo. Daarnaast verzoek ik andere gebruikers van het middel die vergelijkbare ervaringen hebben (of juist niet) eveneens te reageren.

Hoe zeer ik de mening van anderen ook waardeer, ik zou diegenen die NOG NIET met dit middel werken, en derhalve geen specifieke info op dit onderwerp kunnen verschaffen, willen verzoeken nu nog even niet te reageren opdat voorlopig alleen die info bij Colombo en anderen komt die er nu iets mee (zouden moeten) kunnen.

En: Colombo, het zou fijn zijn om een reactie van jullie te ontvangen.

Bedankt, Hans

Erik Caris

Senior Forumlid
Met alle respect Hans maar dit is een openbaar forum, iedereen is vrij om te reageren. Als je wilt dat dit tussen Colombo en jou blijft kun je beter direct contact opnemen met Colombo en het hier niet in een openbaar forum posten.

Even een update. De planaria op de paarse oren bleven het langste zichtbaar. Langzaam verbleken ze, dat is: de bruine kleur trekt er uit. Tevens krompen ze (het waren dus geen plaatjes meer, maar eerder kleine propjes op de oren: ze verschrompelen). Gisteravond met een pipet wat water er langs gespoten, en eigenlijk spoel je ze er nu vrij eenvoudig af.
De planaria op de poliepen zijn niet terug gekomen.

Voor de volledigheid van de informatie: ik voeg niets anders aan mijn water toe, m.u.v. de sporenelementen van Grotech en apart fluorine. Maar dat doe ik al een tijdje. Zoals eerder beschreven draai ik met Diakat, maar dat is ook al een tijdje. Kortom: er zijn geen duidelijk gewijzigde omstandigheden, anders dan het zijn gaan toevoegen van Phosphate-ex.

Bovenstaande info is in de eerste plaats bedoeld voor de fabrikant: Colombo. Daarnaast verzoek ik andere gebruikers van het middel die vergelijkbare ervaringen hebben (of juist niet) eveneens te reageren.

Hoe zeer ik de mening van anderen ook waardeer, ik zou diegenen die NOG NIET met dit middel werken, en derhalve geen specifieke info op dit onderwerp kunnen verschaffen, willen verzoeken nu nog even niet te reageren opdat voorlopig alleen die info bij Colombo en anderen komt die er nu iets mee (zouden moeten) kunnen.

En: Colombo, het zou fijn zijn om een reactie van jullie te ontvangen.

Bedankt, Hans

HansV

Senior Forumlid
Dit is precies wat ik bedoel Erik: laten we dat openbare forum (waar ik al jaren mee bekend ben overigens) proberen te gebruiken om DE FEITEN met elkaar te delen, zodat het voor degene wiens reactie we nu echt vragen, nl. Colombo, allemaal wat overzichtelijker blijft. Ze hebben op dit moment weinig aan meningen denk ik, wel aan feiten, waarnemingen. Of andersoortige info waar ze (en dus wij) wat mee kunnen. Wanneer die feiten resultaten opleveren kunnen we met elkaar in debat wat er bijvoorbeeld op het label gezet zou moeten worden.
Het tweede deel van je opmerking is precies datgene wat ik al gedaan heb, maar waar niemand dus wat aan heeft. Ik heb Colombo een PB gestuurd met het verzoek om rechtstreeks naar mij, maar liefst naar iedereen te reageren. Zodat we er allemaal wat aan hebben. Dit moeten we nu juist NIET besloten doen.
Tenslotte: ik weet wat een openbaar forum is. Ik kan, en wil er dus niemand van weerhouden om te reageren. Maar het zou voor mij, en wellicht ook enkele anderen die serieus bij dit onderwerp betrokken zijn, in dit geval fijn zijn om het topic, dit topic, wat zakelijk en feitelijk te houden. Mag ik dat vragen? Meer was het niet.

Bedankt dus voor je advies, groet, Hans

Met alle respect Hans maar dit is een openbaar forum, iedereen is vrij om te reageren. Als je wilt dat dit tussen Colombo en jou blijft kun je beter direct contact opnemen met Colombo en het hier niet in een openbaar forum posten.

MabuyaQ

Senior Forumlid
Veel planaria soorten nemen ook algen op in hun lichaam die de platwormen dan weer van energie voorzien zoals dat ook bij koralen zo is. Het verbleken doet dus vermoeden dat het product een effect heeft op die algen waardoor de platwormen uiteindelijk verhongeren. Als dit product inderdaad die symbiotische relatie verstoort dan is dat best eng. Heeft het dan ook effect op andere algen in het aquarium? Verstoort het alleen de relatie tussen alg en platworm of ook tussen alg en ?? Of wordt het verbleken door iets anders veroorzaakt en laat het de symbiotische relatie met rust.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

HansV

Senior Forumlid
Bedankt, die relatie tussen algen en planaria was mij niet bekend. Wanneer het middel direct zou ingrijpen op algen dan zou ik die ook niet meer na enige dagen op mijn ruit moeten zien (en dat was één van de reden om het fosfaat omlaag te halen)? De hogere wieren (Caulerpa) doen het meer dan uitstekend momenteel. De rest van de dieren en koralen lijken ook niet (direct) te reageren.
Ik test nu ook dagelijks mijn nitraat weer, omdat er een kleine vrees ontstond dat de nitrificatie wellicht ook verstoord zou kunnen worden, maar dat loopt prima (ik wodka).

Kortom: er zijn vooralsnog geen andere bij-effecten waarneembaar (als dit al door P-ex komt natuurlijk). Is er zoiets als een (meetbare) index voor het algemene micro-biologisch bestand in het water (een parameter als x.../liter)? die we zouden kunnen bepalen (desnoods een indirecte indicator). Ik wil dit nl. eigenlijk wel hands-on kunnen volgen (dus zelf testen i.p.v. steeds iets naar een lab te moeten sturen). Alle suggesties zijn welkom.

Groet, Hans

HansV

Senior Forumlid
Even een oud draadje terughalen. Is hier inmiddels al wat meer bekend van geworden?
Grappig dat dit onderwerp weer boven komt. Ik (noch anderen neem ik aan) heb nooit een reactie van Colombo gekregen of gezien. Het middel is nog steeds gewoon te koop. Ik gebruik het soms om wat hardnekkige planaria de nek om te draaien. Maar de planarias komen na enige tijd wel weer terug. Mogelijk komt dat mede omdat ik wat minder doseer. En dat doe ik omdat er diverse berichten zijn die er op duiden dat het rechtstreeks toedienen van lanthaan in de bak uiteindelijk ook effect op de vissen kan hebben (afzetten ervan op de kieuwblaadjes).
Ik heb zelf nooit enige reactie op mijn vissen (bijna alleen maar dokters) kunnen constateren, maar je weet maar nooit.
Op Reefsecrets was eind vorig jaar een artikel dat eveneens melding deed van het neveneffect van vloeibare fosfaatkiller op planaria. In dat geval meen ik van Aqua Medic.
Op YouTube zijn wat filmpjes van Amerikaanse herkomst waar met een vrij uitgebreide methode lanthaan buiten de bak zelf wordt toegepast en weer afgevangen.
Dit alles uiteraard onder de aanname dat het ook lanthaan is wat Colombo als wondermiddel gebruikt. Het is wel aannemelijk.

pVDbAARD

Senior Forumlid
Tsja, zat dit ineens te lezen nadat het mijn aandacht trok ivm planaria. Ik heb er iets last van in mijn bak en mijn Lipvis vind ze aardig, eet ze dus niet op.
Ik heb Colombo eens een PB gestuurd, ben benieuwd of ze nu wel reageren......

Bovenaan