Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chronisch tekort aan NO3+

Rene2322

ZeewaterForum lid
Mijn systeem draait op een 100% biologische filtering in de vorm van een diep zandbed in de displaytank, een diep zandbed + chaetomorpha in de sump/refugium en een kleine ATS in zowel de overloop, als ook op het overloopschot naar het vak van de opvoerpomp.

De export van voedingsstoffen/afvalstoffen gebeurd in de vorm van een wekelijkse reiniging van de ATS schermen en het uitdunnen van de cheatomorpha eens per twee weken.

De aanwezigheid van groene haaralg in de displaytank geeft aan dat ik nog een overmaat aan PO4 heb. Testsetjes geven op zowel PO4 alsook op NO3 een overduidelijke 0 ppm aan.

Hierdoor doseer ik nu om de paar dagen NO3+. Direct (uur) na het doseren is de nitraat meetbaar. Een paar uur later is deze gewoon weer 0. Ik vraag me daarom af of ik ongestraft dagelijks kan doseren naar een 2 - 2,5 ppm...

Zijn er meer mensen met een diep zandbed (~10-15 cm) met geen meetbare nNO3?
 
Reden dat je 0 aan fosfaat en nitraat meet is omdat het vrij vlot geconsumeerd wordt door al je algen. Als je daarmee stopt, zul je zien dat je algen ook niet meer zo hard groeien.

Groet,

Frank
 
Hallo Frank,

Bedankt voor je reactie. Dat mijn fosfaat niet meetbaar is, doordat het onmiddellijk geconsumeerd wordt door de haaralg, is me duidelijk. Waar ik mijn twijfels bij heb is bij de nitraat. Ik heb een, op het oog, schoon, goed werkend diep zandbed in zowel display als sump. Mijn volledige bodemoppervlak (exclusief de plekken met levend steen) bestaat uit een diep zandbed met een dikte van een 12 tot 15 cm. Deze heb ik sinds de opstart anderhalf jaar geleden. Een actief zandbed van deze afmetingen zou een goede nitraatverwerker moeten zijn.

Chaeotomorpha als exportmiddels en (refugium voor pods) heb ik enkel in de sump. Qua oppervlak is dit ongeveer 1/4 van het oppervlak van het vervuilende display.

Mijn export bestaat dus uit het verwijderen van fosfaat en nitraat in de vorm van tweewekelijkse oogst van algen. Daarnaast een volledige stikstofcyclus waarbij de nitraat wordt omgezet en in de vorm van belletjes koolstofdioxide en stikstof het aquarium verlaat.

Nitraat wordt echter op 2 manieren geëxporteerd, waarbij de fosfaat enkel via een niet al te groot bemeten veldje met macroalg wordt geëxporteerd.
Vandaar dus dat ik me afvraag of ik niet extra nitraat moet doseren.

NO3 doseer ik nog maar enkele weken, terwijl mijn algengroei al langer een feit is (haaralg wordt minder, dus ik heb het gevoel dat ik het gevecht ga winnen).
Weefselverlies van mijn koraal heb ik nog niet opgemerkt, dus mijn koraal krijgt vermoedelijk voldoende. Ik zal voor alsnog stoppen met doseren van NO3.
 
Je kunt natuurlijk ook (spaarzaam) over een fosfaatverwijderaar filteren om fosfaat verder te verlagen;)
Mits dit natuurlijk past binnen de door jouw gewenste methode.
 
Ik overweeg inderdaad een weinig fosfaatverwijderaar in te zetten. Het past niet helemaal binnen mijn methode, maar het is me wel duidelijk dat, ondanks de lage bezetting in de displaytank, mijn biologisch filter wat te klein bemeten is is.

Wat ik me dus alleen afvroeg was of het mogelijk is dat, bij mij, de PO4 en NO3 export uit balans is.
 
Bovenaan