Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chocolade dokter uit het niks ziek?

Bij Brooklynella moet je direct ingrijpen, in 24 uur kan je visbestand in de vissenhemel zijn.

Deze ziekte komt meestal voor bij pas geïmporteerde vissen die in slechte conditie verkeren.

Wat valt er te doen? Alle vissen uitvangen en behandelen in een bak met formalin?
 
Wat valt er te doen? Alle vissen uitvangen en behandelen in een bak met formalin?
ja, Formaline in combinatie met malachietgroen. en een zoetwaterbadje geven doet ook wonderen.
 
Een zoetwaterbadje van minstens 5 minuten wel ff de vissen in gaten houden, wel zorgen dat het zoetwaterbadje de zelfde temperatuur/PH waarde heeft als de bak, liefst zou ik er nog een uitsroomsteentje erin plaatsen voor de nodige water beweging.

En daarna zou ik ze in een aparte bak behandelen, met genoemde geneesmiddelen.

Eventueel de volgende dag het zoetwaterbadje herhalen.

Malachietgroen i.c.m. Formaldehyd van 37%
 
Laatst bewerkt:
Een zoetwaterbadje van minstens 5 minuten wel ff de vissen in gaten houden, wel zorgen dat het zoetwaterbadje de zelfde temperatuur/PH waarde heeft als de bak, liefst zou ik er nog een uitsroomsteentje erin plaatsen voor de nodige water beweging.

En daarna zou ik ze in een aparte bak behandelen, met genoemde geneesmiddelen.

Eventueel de volgende dag het zoetwaterbadje herhalen.

Malachietgroen i.c.m. Formaldehyd van 37%

Hoe zorg je ervoor dat het dezelfde ph heeft?
 
Als het goed is dan heeft leidingwater al een PH waarde van rond de 8, zonet kan je bij bufferen met Natrium(bi)carbonaat
 
Zal na de zoetwater bak de vissen in een quarantaine plaatsen.

De parasieten leven van de vissen zonder vissen gaan hun dood. Heb ergens gelezen dat dit minstens 4 weken duurt.
Of 100% waterwissel weet niet of dit helpt.
 
Zal na de zoetwater bak de vissen in een quarantaine plaatsen.

De parasieten leven van de vissen zonder vissen gaan hun dood. Heb ergens gelezen dat dit minstens 4 weken duurt.
Of 100% waterwissel weet niet of dit helpt.
Dit werkt niet bij Brooklynella
 
Beide niet meetbaar.

inmiddels is de rode keizer ook overleden.

vraagje:

moet formaline in de quarantinebak gebruikt worden of alleen als dips en de vissen dan weer terug in de quarantinebak doen? Maar worden ze dan niet opnieuw besmet?

en de reefer dan gewoon 8 weken leeg laten? Wel garnalen en zeesterren erin?
 
Formaline moet je niet gebruiken in je reefaquarium maar in een aparte bak, malachietgroen zou wel kunnen, maar ik ben er geen voorstander van.

En de behandeling moet je enige tijd volhouden, denk dan aan week of 2.

En we gaan er nog steeds vanuit dat het Brooklynella is.

Je zou een microscoop kunnen aanschaffen, dat geeft meer duidelijk over welke ziekte we het hier hebben.
 
Formaline moet je niet gebruiken in je reefaquarium maar in een aparte bak, malachietgroen zou wel kunnen, maar ik ben er geen voorstander van.

En de behandeling moet je enige tijd volhouden, denk dan aan week of 2.

En we gaan er nog steeds vanuit dat het Brooklynella is.

Je zou een microscoop kunnen aanschaffen, dat geeft meer duidelijk over welke ziekte we het hier hebben.

Snap dat je het niet in mijn reefaquarium moet gebruiken. Maar moet je het continu in de aparte bak gebruiken? Of alleen gebruiken als korte dip?
 
Bovenaan