Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Celeste's zeeaquarium dagboekje

Celeste

Studentje met Aquarium
Heej hallo allemaal!

Ik ben Celeste en ben vanaf 03-08-09 een toegewijde aquariaan!
van vrienden heb ik een 50 liter bak overgenomen die bij hun stond als kweekbak. De meeste kennen hen wel: Wendy en Paul.

Het begon allemaal op een maandag ochtend toen Wendy en Paul mij zouden ophalen om 11 uur. -koffie Uiteraard kwamen de twee aanrijden om een uur of half 12, opmdat wendy nog wakker moest worden en even douchen (nee hoor skat, je weet dat ik ook zo ben :biggrin:). We gingen op weg naar Waterweelde Den Haag en ik heb daar vanalles gezien, gehoord, gevoeld, geroken :(, gevraagd en gekocht!
Zout, pomp, slangetje osmosewater en al het andere hoognodige wat nog niet was aangeschaft. Ook raakte ik verliefd op een felpaars met gele Pseudochromis Beccanella en een kroepoek. Dus die kocht ik er ook bij.
Daarna vertrokken me naar Verloop Houzerswoude-Rijndijk om zeewater, diepvriesvoer en een poetsgarnaaltje aan te schaffen.
Na wat bij de Mac gegeten te hebben, begonnen we met het afbreken van het aquarium bij Wendy. Je weet wel, beestjes eruit, koraal eruit, steen eruit, water eruit, vuil eruit en uiteindelijk aquarium etc. eruit.
Eindelijk kon dan mijn langverwachtte aquarium in m'n kamer opgezet worden!
Tja dat duurde wel ff, er moest eerst 20 liter water bij van het oude water, en daarna de rest aanvullen met zeewater.
Vervolgens het steen, de apparatuur, het koraal en de beestjes!
Best grappig om dan te zien dat alles nog grauw en dicht zit. Als dan alles is bijgekomen van de stress heeft alles weer een mooie kleur en leeft weer helemaal op!

Uiteindelijk werd dit m'n inhoud (HS Quadro 50 Aqua):
Spijkerpoliepen bruin en groen (palhythoa)
Balipoliepen geel
Xenia licht orze
Oren blauw/groen
Druifjes
Gorgoon

Een stelletje azuren juffers
Pseudochromis Becanella
Poetsgarnaal
Krab (Percon Gibessi)
Zeeëgeltje (laat zich voorlopig nog heel zelden zien)

Alles is goed verlopen die dag. De zoutgehaltes waren perfect en de temperatuur blijft rond de 27 graden hangen.
Het staat heel netjes in m'n kamer!

Na anderhalve week heb ik ook samen met m'n zus en zwager een stelletje rode anemoonvisjes aangeschaft met een witte tepelannemoon. Het was wel even een hels karwei om het annemoontje te plaatsen! Bovendien, hij zat perfect, maar nu is hij gaan wandelen en zit 'ie tussen twee stenen in. Hij krijgt genoeg ligt, maar het is toch niet de ideale plek. Ik wilde hem loskietelen, maar ik kwam er niet goed bij doordat hij tussen de stenen zit. Ook viel me krab me ook gelijk al aan. Hij krijg ik de annemoon ertussenuit zonder dat hij zich terugtrekt onder de stenen?

Xx
 
hey meissie,
ik zie dat je eindelijk je dagboekie begonnen ben hier ( he he :p)
was een bere gezellige dag.
Je bent dus ook al lekker wezen shoppen, hoe doen de anemoonvisjes het?
ben benieuwd naar foto's meis...
tamara en jefrey ook al verslaafd aan het worden?:p

ennuh maak je niet al te veel zorgen over het anemoontje, die komt vanzelf tevoorschijn, of wandelt tussen de stenen vandaan, hij is nu gewoon naar een lekker plekkie aan het zoeken ;-)

nou ik hou je dagboekie in de gaten, en je weet het, als er wat is bel/krabbel/sms/mail/enz enz me maar hihihih

kusssssssssssssss
 
Laatst bewerkt:
welkom/veel plezier, in deze hobby!;)

ben benieuwd naar de foto's...
 
Zo ik had me al weer een tijdje stilgehouden
ik ben druk bezig met m'n studie, niet dat ik m'n bakje verwaarloosde hoor haha! ik verwaarloosde de site een beetje hihi!

maar goed.. tot mijn grote schrik zag ik even dat ik helemaal ben vergeten foto's te uploaden op m'n site!
Dus bij deze :D

P8170310.jpg

P8140306.jpg

P1010246.jpg

P8130282.jpg

P1010215.jpg
 
en nog even wat foto'tjes van die mooie dag dat mijn aquariummetje werd geplaatst in m'n kamer :D
* Werd mede mogelijk gemaakt door Wendy en Paul :biggrin:

P1010174.jpg

P1010182.jpg

P1010183.jpg

P1010169.jpg

P1010186.jpg
 
en, ik kan het niet laten, toch nog een paar andere foto's :D
zo.. nu hebben jullie een beetje een beeld van m'n aquatje

P8130295.jpg

P1010236.jpg

P1010248.jpg

P1010270.jpg
 
Zo een seven een update.
M'n ontzettend eigewijze annemoon heeft zich onder een paar stenen genesteld. MAAR: hij rekt zich dagelijks in zoverre uit dat de kop in het licht blijft haha!

Verder hebben alle visjes het naar hun zin.
M'n zeeëgeltje is behoorlijk gegroeid, en de ganzepootjes plaag is ingedamd (ik heb er een stuk of 3 uitgehaald en daarna nooit meer wat gezien.. hopleijk geen stilte voor de storm)

Mijn juffertjes blijven helaas de boel terroriseren. Ik zit eraan te denken om ze weg te doen. Het is een mannetje en een vrouwtje dus misschien dat iemand er op zit te wachten, maar daarentegen wordt je doodgegooid met juffertjes tegenwoordig. Ik hoop dat ik ze misschien een keer kan slijten ;)

M'n krab (de Percon Gibessi) wordt ook wat te groot voor m'n bak. Hij gooit af en toe een steen met koraal om, nogal onschuldig, maar toch denk ik dat hij in een grotere bak hoort.
Misschien heeft iemand interesse?

Verder lijkt het erop dat m'n kroepoek zich in vieren heeft gesplitst, maar het zit nog steeds aan de zelfde steen. Ik weet niet goed hoe ik hier een goed stekje van maak.

Ik ben van plan om, als ik de krab en de juffertjes eruit heb, om een kogelvisje aan te schaffen. Weet iemand of dat kan met 2 annemoonvisjes en een pseudochromis baccenella? De pseudochromis houd zich veel gedeisd tussen de stenen, maar dat komt denk ik alleen door de juffertjes op het moment.

goed.. Dat was dan weer de update na een lange tijd van verwaarlozing aan m'n dagboekje, haha! *schaam schaam*

Xx
 
oei oei oei

Pfff ik ben nu al maanden niet op het Forum geweest..

Dat komt helaas omdat ik met m'n handen in het haar de controle over mijn aquarium verlies..
Even een kleine samenvatting over de afgelopen maanden:
Aantal dode dieren:
-Percnon Gibessi
-koppeltje juffers
-Henkie
-doktersvisje

-Mijn aqua blijft hangen in de groene fase. De vissen die ik van mijn arme studentenloontje kocht om gras te maaien waren binnen een week dood (even ter informatie: ze zijn gekocht bij Verloop in Hazerswoude-Rijndijk, daar ga ik dus nooit meer heen).
-Onlangs is er een blaasalg 'ontploft' en nu zit natuurlijk gelijk alles onder!!

Het enige goede nieuws wat ik op het moment te brengen heb is dat mijn aangeschafte afschuimer er voor zorgd dat mijn koraal gezond blijft. Mijn pseudochromis, annemoonvis, zandzevende zeester, heremietkreeft, zeeëgel en poetsgranaal leven nog en maken het goed.
Over een tijd kan ik een 100 liter aquarium overkopen van een kennis.

Inplaats van het compleet over te nemen, zoals ik bij deze deed doe ik niet. Ik neem alleen het aquarium over. Voor de rest ga ik het helemaal vanaf het begin opbouwen. Ik heb aardig wat ervaring opgedaan met deze aquarium en vooral geleerd hoe het niet moet ;)

Zodra ik over ga op de 100 literbak wordt mijn dagboek vast ook een heel wat levendiger en boeiender.
Nog even volhouden dus :D
 
einde van dit dagboek

het aquarium is opgeborgen en m'n diertjes logeren bij tante Wendy.
Ik ben nu bezig met het opstarten van een nieuw aquarium, helemaal vanaf het begin. Deze heeft zijn eigen dagboek.. is ff wat makkelijker vind ik, aangezien ik echt een eigen start ga maken en zelf alles ga doen :D

dit dagboek is dus bij deze geeindigd..
 
Bovenaan