Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bruine alg montipora plaat

Mooneater

Thijs
Sinds twee dagen is er een soort van bruine alg ontstaat op mijn Montipora plaat. Ik heb elders in de bak wat plekjes met flap, maar dat is veel roder/paarser van kleur. Ik kan deze bruine alg er met de hand afwuiven/poetsen (gisteren gedaan), maar vandaag was het weer terug.

Waterwaarden:
KH: 8.15
Ca: 470
Mg: 1450
NO3: 1.5
PO4: 0.024 (Hannah)

De bak word verlicht met een Hydra 26HD

Betekent dit dat de plaat aan het afsterven is? Of dat er iets met het licht aan de hand is? (ik ben sinds een week overgestapt op de BRStv settings, met wat meer UV in het spectrum).

PA076669.jpg
PA076666.jpg
PA076668.jpg
 
Ik heb dat in het begin van het voorjaar ook gehad met mijn groene Montipora plaat. Deze werd ook nog heel licht van kleur, bijna wit. Zelf had ik het koraal al afgeschreven. Maar sinds april gebruik ik de colorsserie van Red Sea. Nummer C bevat veel ijzer en bevordert de groene kleur bij koralen.
Eind mei begon het koraal zich helemaal te herstellen en te groeien. Nu zijn alle bruine stukken helemaal dichtbegroeide. Het koraal is ook weer prachtig op kleur.

DSC_3196.jpgmei 2017
DSC_0086.jpgseptember 2017

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Sinds twee dagen is er een soort van bruine alg ontstaat op mijn Montipora plaat. Ik heb elders in de bak wat plekjes met flap, maar dat is veel roder/paarser van kleur. Ik kan deze bruine alg er met de hand afwuiven/poetsen (gisteren gedaan), maar vandaag was het weer terug.

Waterwaarden:
KH: 8.15
Ca: 470
Mg: 1450
NO3: 1.5
PO4: 0.024 (Hannah)

De bak word verlicht met een Hydra 26HD

Betekent dit dat de plaat aan het afsterven is? Of dat er iets met het licht aan de hand is? (ik ben sinds een week overgestapt op de BRStv settings, met wat meer UV in het spectrum).

Bekijk bijlage 482244
Bekijk bijlage 482243
Bekijk bijlage 482245
Een vrij actuele foto
aaae708b591f67643e00da6ca5c070cd.jpg


Ik gebruik dezelfde verlichting als jij.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig nog geen witte plekken oid, die wou ik eigenlijk voor zijn. En Reef Energy A+B+C is me wel heel veel gedoe, bovenop EZ-DSR :)

Ik denk dat ik eerst maar het spectrum een beetje ga aanpassen weer...
 
Voorlopig nog geen witte plekken oid, die wou ik eigenlijk voor zijn. En Reef Energy A+B+C is me wel heel veel gedoe, bovenop EZ-DSR :)

Ik denk dat ik eerst maar het spectrum een beetje ga aanpassen weer...

Sinds ik mijn aquarium heb staan heb ik het spectrum van de lampen nog nooit veranderd. Ik gebruik de instellingen uit de handleiding van mijn Red Sea-bak. Ik ben daar super tevreden mee.
Bij mij is het licht gewoon hetzelfde gebleven en gelukkig heeft Montipora het gered en ziet er goed uit.
 
Ik heb mijn verlichting teruggezet, maar dit heeft niet geholpen, er zit nu nog meer bruine alg op. Ik kan de alg er ook niet vanaf wrijven, dus het is geen flap (!).

Iemand een idee?
 
Het is geen licht probleem, deze monti kunnen zelfs de volle zon handelen.
Ik geloof eerder dat er teveel stroming overheen gaat.
 
Het is geen licht probleem, deze monti kunnen zelfs de volle zon handelen.
Ik geloof eerder dat er teveel stroming overheen gaat.
Hmm, dat zou ook nog kunnen.
Ik heb de stromingspompen wat teruggeschroefd (stonden eerst max 4000 en 2500, op een bak van 120, nu 2000 en 2500)

Zie de foto's hoe de alg er nu uit ziet. Zou zonde zijn om dit stuk te verliezen, hij gaat nu net zo lekker
3c9a70db85da9341fd1a399780e12ff9.jpg
8f5bb41953a062c30719efece52bc2c6.jpg
a6acd7ba897c61f9e9ee220a8c1b1875.jpg


Sent from my D5803 using Tapatalk
 
Hij zit behoorlijk vast, en ik heb ook even niet echt ergens anders ruimte.

vandaag nog eens met mijn vingers geprobeerd de alg te verwijderen, maar dat gaat helaas niet

Ik zou er niet te veel met vingers over gaan vegen. Daar wordt het koraal zeker niet beter op.
Blaas het loszittend alg er van af met een voederpijp bijvoorbeeld. Zo houd je het dier ook nog schoon van ander vuil wat er eventueel op kan blijven liggen.
 
Ik zou er niet te veel met vingers over gaan vegen. Daar wordt het koraal zeker niet beter op.
Blaas het loszittend alg er van af met een voederpijp bijvoorbeeld. Zo houd je het dier ook nog schoon van ander vuil wat er eventueel op kan blijven liggen.

Dat heb ik eerst geprobeerd inderdaad, maar het zit echt vast :)
 
Dat heb ik eerst geprobeerd inderdaad, maar het zit echt vast :)

Dan zou ik het toch gewoon laten zitten, want als je gaat wrijven beschadig je nog meer weefsel. Bij mij heeft de plaat zich weer spontaan hersteld en groeit nu prima en is mooi op kleur.
Vraag me niet waarom? Ik weet het gewoon niet.
 
Ok, met behulp van de DSR groep op FB weten te achterhalen waar het (waarschijnlijk) aan ligt: PO4

Vorige week bij de wekelijkse meetronde heb ik PO4 met een hanna ULR checker gemeten. Daarbij mat ik in eerste instantie: 0 (NUL). Dat leek me wat extreem, en paste niet echt in mijn verwachtingspatroon, dus ik heb nog een keer stap C1 gedaan met de andere cuvette, en daarna nog een keer de eerste cuvette gemeten. Deze keer meette ik 0.025. Met mijn luie hoofd heb ik niet nog een keer gemeten, anders had ik gezien dat ik waarschijnlijk toch echt ultralaag fosfaat had.

Kortom, naar alle waarschijnlijkheid heeft fosfaat een dag of 5 op extreem lage waarden, of zelfs 0 gestaan. Ik zie nu ook een andere acropora die witte plekken (niet op de punten) begint te vertonen.


Nu de nieuwe vraag: waardoor komt dat ineens? Ik voer elke dag ongeveer 1 diepvriesblokje, en heb een wierenfilter in de sump. Daarnaast ben ik vorige week begonnen met een klein powerfiltertje in de sump gevuld met actieve kool (uit een eerdere ATI test bleek dat ik licht verhoogde koperwaarden had). Kan het zijn dat ik door dat beetje over kool filteren, per ongeluk ook fosfaat omlaag heb geduwd?

Zonder mijn voerregime extreem omhoog te gooien, weet ik niet goed hoe ik anders moet voorkomen dat mijn fosfaat de nul raakt. Ik ben nu aan het overwegen om over te stappen op een koolstofbron in plaats van het wierenfilter, om zo wat meer controle te hebben.

De laatste mogelijkheid zou zijn om structureel fosfaat toe te voegen, maar zolang de fosfaat opname hoog is, is dat water naar de zee dragen voor mijn gevoel.

Hoe doen anderen dit? Hoe word dit bij bijv. Triton opgevangen?
 
Ok, met behulp van de DSR groep op FB weten te achterhalen waar het (waarschijnlijk) aan ligt: PO4

Vorige week bij de wekelijkse meetronde heb ik PO4 met een hanna ULR checker gemeten. Daarbij mat ik in eerste instantie: 0 (NUL). Dat leek me wat extreem, en paste niet echt in mijn verwachtingspatroon, dus ik heb nog een keer stap C1 gedaan met de andere cuvette, en daarna nog een keer de eerste cuvette gemeten. Deze keer meette ik 0.025. Met mijn luie hoofd heb ik niet nog een keer gemeten, anders had ik gezien dat ik waarschijnlijk toch echt ultralaag fosfaat had.

Kortom, naar alle waarschijnlijkheid heeft fosfaat een dag of 5 op extreem lage waarden, of zelfs 0 gestaan. Ik zie nu ook een andere acropora die witte plekken (niet op de punten) begint te vertonen.


Nu de nieuwe vraag: waardoor komt dat ineens? Ik voer elke dag ongeveer 1 diepvriesblokje, en heb een wierenfilter in de sump. Daarnaast ben ik vorige week begonnen met een klein powerfiltertje in de sump gevuld met actieve kool (uit een eerdere ATI test bleek dat ik licht verhoogde koperwaarden had). Kan het zijn dat ik door dat beetje over kool filteren, per ongeluk ook fosfaat omlaag heb geduwd?

Zonder mijn voerregime extreem omhoog te gooien, weet ik niet goed hoe ik anders moet voorkomen dat mijn fosfaat de nul raakt. Ik ben nu aan het overwegen om over te stappen op een koolstofbron in plaats van het wierenfilter, om zo wat meer controle te hebben.

De laatste mogelijkheid zou zijn om structureel fosfaat toe te voegen, maar zolang de fosfaat opname hoog is, is dat water naar de zee dragen voor mijn gevoel.

Hoe doen anderen dit? Hoe word dit bij bijv. Triton opgevangen?

Kool geeft vaak juist wat fosfaat af (hoe slechter de kwaliteit hoe meer er afgegeven word) dus dat de kool hiervoor gezorgd heeft lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik zou even op de fb pagina van triton vragen wat hun officiële manier is. Ik denk haast het volume wier verminderen.
Persoonlijk zou ik gewoon wat fosfaat toevoegen (bijvoorbeeld van dsr) kost niet veel al is het natuurlijk wel tegenstrijdig om het aan de ene kant toe te voegen om het vervolgens er ook weer uit te halen. Maar je weet wel precies wat je toe voegt.

Maar is 1 blokje diepvries voer niet wat weinig? (Ik weet even niet hoe groot je bak is en wat er in zwemt) maar ik voeg alleen al met een klein vissen bestand 2 a 3 blokjes per dag, puur om wat fosfaat in te brengen. Merk ik dat t wat fosfaat iets te hoog is doe ik een paar dagen wat minder of spoel ik het eerst uit.
Vinden je vissen ook wel leuk denk ik;)

Nb ik dacht te herinneren dat kool alleen koper en andere metalen kon binden bij een ph >8.0. Nu weet ik niet op welke waarden jij zit
 
Kool geeft vaak juist wat fosfaat af (hoe slechter de kwaliteit hoe meer er afgegeven word) dus dat de kool hiervoor gezorgd heeft lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik zou even op de fb pagina van triton vragen wat hun officiële manier is. Ik denk haast het volume wier verminderen.
Persoonlijk zou ik het gewoon toevoegen (bijvoorbeeld van dsr) kost niet veel al is het natuurlijk wel tegenstrijdig om het aan de ene kant toe te voegen om het vervolgens er ook weer uit te halen.

Maar even wat anders is 1 blokje diepvries voer niet wat weinig? (Ik weet even niet hoe groot je bak is en wat er in zwemt) maar ik voeg alleen al met een klein vissen bestand 2 a 3 blokjes per dag, puur om wat fosfaat in te brengen. Merk ik dat t wat fosfaat iets te hoog is doe ik een paar dagen wat minder of spoel ik het eerst uit.

Ik heb nu 6 vissen in 120 liter (2x 'nemo', 2x P. kauderni, en 2x P. fridmani). Met een heel blokje veranderd de bak in een soort van whirlpool van ontdooide artemia :p

Ik heb de afgelopen 2 dagen wat meer gevoerd, dit helpt ongetwijfeld ook.
 
Kool geeft vaak juist wat fosfaat af (hoe slechter de kwaliteit hoe meer er afgegeven word) dus dat de kool hiervoor gezorgd heeft lijkt mij onwaarschijnlijk.

Nb ik dacht te herinneren dat kool alleen koper en andere metalen kon binden bij een ph >8.0. Nu weet ik niet op welke waarden jij zit

Ik heb een continue-ph sonde, maar deze moet ik nodig weer eens kalibreren (hij wijkt nogal snel af) - hierdoor vertrouw ik hem niet echt. Daarnaast is het moeilijk om een "slechte" pH waarde te hebben, als de KH goed zit. Ik denk dat mijn pH dus schommelt rond de 7.9-8.2 ofzo.

Het kool heb ik er nu uitgehaald - voor de zekerheid. Daarnaast heb ik het UV kanaal naar 0 geschroefd, en voer ik wat meer. Eens kijken wat dat doet. Onder de fel blauwe verlichting zie ik wel dat er nog poliepen door de alg heenkomen, dus er is nog hoop.
 
Nou hou op over de ph waarden ik ben er op dit moment druk mee bezig om deze boven de 8 te krijgen.
Maar alles boven de 8 zou goed moeten zijn om metalen te binden.
Ben benieuwd. Poliepen zijn altijd een goed teken.
 
Bovenaan