Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Blenny of Cubicus?

ghismoo

ZeewaterForum gebruiker
He, wat naar zo'n forum! Zit ik al een tijdje te denken (en sparen) voor de AM Blenny, zie ik nu de AM Cubicus langs komen! Zelfde looks (waar ik op ben gevallen omdat het goed in ons interieur past, ook niet geheel onbelangrijk) en een grotere inhoud. Nu hoor en lees ik overal dat een grotere inhoud meer stabiliteit geeft in je water en dat er meer mogelijkheden zijn qua levende have. Is dit verschil dusdanig dat je kan zeggen dat je qua aanschaf wel meer kwijt bent (ca 120 euro verschil tussen Blenny advanced en Cubicus, 260 euro verschil tussen de 'gewone' Blenny en de Cubicus) maar dat je in onderhoud gelijke of minder kosten maakt? En dan ook nog de vraag, is de 'gewone' Blenny goed genoeg of is de verlichting bij de Blenny advanced absoluut noodzakelijk?


Alleen de keuze voor een aquarium is al lastig, benieuwd wat me nog meer te wachten staat als ik hieraan begin....
 
Ik heb hier ook naar zitten kijken.
Als je de ruimte hebt en het qua geld haalbaar is dan is groter
echt wel beter in deze. Stabieler en toch wel meer mogelijkheden.

In onderhoud zal het weinig uitmaken, testjes moet je toch hebben.
Een Osmose apparaat ook als je geen water wil kopen. Je verbruikt wat
meer water maar dat zijn de kosten niet.
 
Allereerst vind ik het gave mooie design bakkies en ben er nog steeds blij mee... zijn genoeg kleine bakkies die het super doen en jaren draaien...klopt dat grote bak meer stabiliteit geeft maar ik had meer moeite om me 2 meter stabiel te houden dan deze bakkie...

daarvoor heb ik ook een meter bakkie gehad die was nog sneller stabieler dan me 2 meter..vind de blenny echt top bakjes en alles doet het super! tuurlijk doet iedereen het anders ik op mijn manier.. en kan alleen maar zeggen top bakjes...

Als je de centen heb voor een cubicus zal ik niet twijfelen en zal daar voor gaan...het is soms pittig om een rifje te maken in iets kleins en dat bakkie geeft toch iets meer ruimte.. en kan je meer bouwen ...

vind wel jammer dat de techniek zelfde is..de nano prop 5000 zal oke zijn maar de afschuimer zit ook op de yasha..

de blenny vind ik top maar mij gevoel mag die wel iets meer zijn...

de led vind ik precies perfect voor de blenny en op de cubicus zal je toch zijkanten iets minder licht hebben denk ik..weet niet wat je gaat houden?..

wens je wel veel geluk en mooie opstart!!!!

gr
sander
 
Dank voor jullie reacties!

Maar bedoel je de verlichting van de 'gewone' Blenny dat die voldoende is of van de Blenny advanced?

En tja, wat ik wil gaan houden, nog geen idee eigenlijk. Ben nog helemaal nieuw in deze wereld dus vooral wat ik mooi vind om naar te kijken en wat niet al te moeilijk is om te houden voor een beginner. Tips zijn uiteraard welkom :eek:
 
Dank voor jullie reacties!

Maar bedoel je de verlichting van de 'gewone' Blenny dat die voldoende is of van de Blenny advanced?

En tja, wat ik wil gaan houden, nog geen idee eigenlijk. Ben nog helemaal nieuw in deze wereld dus vooral wat ik mooi vind om naar te kijken en wat niet al te moeilijk is om te houden voor een beginner. Tips zijn uiteraard welkom :eek:

ja de advanced is met led die is zeker wel goed die zit ook op de cubicus ..maar denk op de cubicus zijkanten minder licht is omdat het bakkie stukkie groter is...op de blenny zal je wel rondom licht hebben...

om het los te kopen is die peperduur ook als je de sunrise erbij wil hebben en de beugel is ook niet standaard al en al kost die meer dan 500 euries..

Ben je meer gek op vissen of koralen of beide:p je heb heeel veel nano visjes en erg mooie.. zal niet gelijk kijken voor moeilijke koralen..als je net begin komt wel...ik ben ook begonnen met leders lps...vond ik ook kei mooi!!

me oude zeebakkies 10 jaar terug was ook prachtig leders enz...later begon ik met sps...

me lps blenny was ook super mooi..maar me hoofd wou het weer zo...het moeilijke trek me altijd aan:)
 
Oke, dus als ik geen sps wil, en vooral vissen en lps dan kan ik af met de 'gewone' blenny, begrijp ik dat goed? Dus eigenlijk is de gewone blenny prima voor een beginner?

En je zegt dat er genoeg leuke nanovissen zijn. Waar moet ik dan zoal aan denken?
 
Oke, dus als ik geen sps wil, en vooral vissen en lps dan kan ik af met de 'gewone' blenny, begrijp ik dat goed? Dus eigenlijk is de gewone blenny prima voor een beginner?

En je zegt dat er genoeg leuke nanovissen zijn. Waar moet ik dan zoal aan denken?


in een blenny kan je ook sps houden,maar zal daar nog niet mee beginnen..echt goed je waardens bij houden al ben ik niet zo man om te meten maar veel op gevoel maar das ander verhaal..

Ik vind de blenny zeker een goed bakkie om te beginnen,maar wat wil je in de toekomst groter of wil je klein houden? als je over een jaar groter wil zal ik wel goed nadenken om klein te nemen..maar zeg je ik wil hier jaren van genieten..en wil alleen kleine visjes houden..zou ik gaan voor de cubicus..veel zou het niet schelen(kosten) je heb meer ruimte en bijna dubbel aan liters..

kleine visjes zijn er genoeg kijk maar naar me dagboek:p neem eens een ritje aquasaan ze je genoeg kleintjes of ben je er al geweest?

ik vind de advancd mooi beginners bakkie!! maar niet over een jaar wegdoen ik wil groter..dan kan je gelijk die maat wat je wil begrijp je;) das mijn mening hoor en ervaring!!
 
Je bedoelt met gewone!! de blenny met spotjes? ik heb een 4 de spot bij genomen..puur ik met me lps toen liep te richten.. lps doet het super hoor met de 3 spots..groeide hard en stond super groot alles..ook natuurlijk door de verzorging he:)

wat scheelt het om de advanced te nemen niet veel denk...denk dat je veel plezier daar van heb zeker als je het ook kan dimmen..want daar ga je spijt van krijgen denk op den duur ah had ik dat maar genomen..want een tegel van AM is erg duur los.. wil je ook de bijpassende meubel bij nemen?
 
Denk dat ik gewoon bij dit aquarium ga blijven. Een echt groot aquarium hebben we gewoon geen plek voor, zo groot wonen we niet. Maar zeg nooit nooit, ik heb inmiddels begrepen dat dit een zwaar verslavende hobby kan worden :biggrin:

Ik bedoel met 'gewoon' inderdaad de blenny met de 3 spots. Wat is het voordeel van de verlichting van de advanced? Ik zie vooral het nadeel dat het aanzienlijk duurder is ;) De spots zijn toch ook wel te dimmen en wat is het voordeel van het dimmen?

Ik wil inderdaad ook het bijpassende meubel erbij, dat maakt het wel echt tot 1 geheel vind ik.

Ah! Ik had bedacht om het bij mijn 1e keuze te houden, de gewone Blenny maar ga nu toch weer lopen twijfelen over de Cubicus....
 
Denk dat ik gewoon bij dit aquarium ga blijven. Een echt groot aquarium hebben we gewoon geen plek voor, zo groot wonen we niet. Maar zeg nooit nooit, ik heb inmiddels begrepen dat dit een zwaar verslavende hobby kan worden :biggrin:

Ik bedoel met 'gewoon' inderdaad de blenny met de 3 spots. Wat is het voordeel van de verlichting van de advanced? Ik zie vooral het nadeel dat het aanzienlijk duurder is ;) De spots zijn toch ook wel te dimmen en wat is het voordeel van het dimmen?

Ik wil inderdaad ook het bijpassende meubel erbij, dat maakt het wel echt tot 1 geheel vind ik.

Ah! Ik had bedacht om het bij mijn 1e keuze te houden, de gewone Blenny maar ga nu toch weer lopen twijfelen over de Cubicus....



Voor mij zit een grote bak ook niet meer..en ga het niet meer bouwen 7 hoog..een meter is max mischien later ..maar dan puur visjes...

Me blenny zal ik nooit weg doen vind het echt een mooi design bak wel met de mooie strakke meubel!!

en als je het goed doet kan je van een hoop genieten:)

Ja het is wat goed koper en je kan de spots ook dimmen heb ik nu niet..voordeel vind ik voor de vissen dat het langzaam opkomt en ondergaat niet gelijk lichten in in keer uit..ik heb er een moonlight tussen zitten die gaat eerder aan dan de spot uit gaan...Bij mij gaan 3 spot uit..blijf er 1 aan maar dan zijn de meeste vissen al in hun holletje...ook de meeste vissen hebben een bio klokje weten precies hoelaat het is ook al staan alle spots aan!.

Vind het led tegel met sunrise wel erg mooi vooral de moonlicht en en dimmen ervan..

Maar als ik moest kiezen en in mij situatie zal ik kiezen voor de cubicus puur dat jij gaat zeggen tijdje gelukkig heb ik die genomen...stiekem hoopte ik al op een grotere broertje want vind het top bakkies!!

maar ja dan heb ik de hele collectie hier staan..:cool:maar als de cubicus eerder was had ik het wel geweten..maar ga me blenny niet inruilen...wil nu ook een bakkie een tijdje laten draaien..

maar ik zeg ook wat ik denk he..als je de blenny spots wil moet je dat doen niks mis mee...maar hou wel dan lps kleine visjes.. makkelijker koraaltjes...is genoeg buttons, enz enz...

Denk ook als je dit geweldig vind en paar jaar verder..dat je wel de basis heb voor eventueel..bedoel ik de led tegel en de iets meer ruimte 140 liter meen ik cubicus.. en nu 80...want kost je weer een hoop om aan te schaffen..beter iets te luxe dan...

ik had de luxe met me meterbak..maar wou groter...ongelukje weg 2 meter nu blenny..begrijp je ;)

geniet met wat je heb! gaat krijgen alles is mooi te krijgen klein of groot...


ja erg verslavend je bent zo bankroet:cool::p

en vooral met 2 junkies onder 1 kap:eek:
 
Toch jammer dat al het moois ook zo zijn prijs heeft. Ik ga er nog maar eens een nachtje (of wat) over slapen. Cubicus is inderdaad wel heel mooi, vraag is of ik het er voor over heb. In ieder geval dank voor je heldere en uigebreide reacties! Stof tot nadenken....
 
Toch jammer dat al het moois ook zo zijn prijs heeft. Ik ga er nog maar eens een nachtje (of wat) over slapen. Cubicus is inderdaad wel heel mooi, vraag is of ik het er voor over heb. In ieder geval dank voor je heldere en uigebreide reacties! Stof tot nadenken....

Ja is het ook! want de meubel kost ook het dubbel dan van de blenny meen 200 euries.. je moet ook goed nadenken als je b.v op vakantie gaat..wie gaat het verzorgen want is wel een zorg kindje...

Ik heb nu veel meer rust als ik weg ga, dan met de 2 meter toen..:) zijn dingen wat een hoop mensen vergeten..

Doe wat je gevoel zeg..het kost al genoeg!! of heel veel geduld of er een jonge blenny te koop kom te staan:)


veel geluk!!
gr
sander
 
Oke, nachtje over geslapen en het wordt *tromgeroffel* toch mijn 1e keuze, oftewel de Blenny met de 3 spots. Nu nog even sparen en wachten tot we op vakantie zijn geweest. Dus in oktober aan de slag :biggrin:
 
Oke, nachtje over geslapen en het wordt *tromgeroffel* toch mijn 1e keuze, oftewel de Blenny met de 3 spots. Nu nog even sparen en wachten tot we op vakantie zijn geweest. Dus in oktober aan de slag :biggrin:


Gaaf joh!!rustig aan alles! lekker op vakantie en in de herfst aan je bakkie beginnen dan komen ook weer de koude dagen en lange nachten:p..wordt het meer genieten van die dagen maanden;)

veel geluk en laat maar horen die tijd..

gr
sander
 
Bovenaan