Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bck een nieuwe gebalanceerde methode om calcium en kh te verhogen

1 van onze nieuwe producten is bck wat staat voor balanced calcium en kh. Dit is een wit poeder waar alleen calcium en bio kh inzit. Er zitten dus geen andere zouten in zodat er geen onbalans van zouten ontstaat. Dit betekend ook dat je meer calcium en kh per kilo krijgt dan bij veel andere producten. Bck is als poeder toe te voegen aan je sump. Afhankelijk van je bezetting heb je voldoende aan enkele schepjes per week. Toevoegen kan overigens makkelijk geautomatiseerd worden mbv bijvoorbeeld een voetautomaat. Voor meer vragen kunt terecht op dit forum of anders op onze website.

Vriendelijke groet team Reefinterests

OP
OP
J

jptenklooster

Senior Forumlid
Wij krijgen veel vragen over bck en vooral de vraag of je dit ook met een doseerpomp kunt gebruiken. Het antwoord daarop ouds JA. Je kan van bck een oplossing maken door 150 gram bck op te lossen in 1L osmose water. Er zal dan een klein beetje niet oplossen, maar dat is geen bck, maar een kleur hoeveelheid kalk (max 2%) die in bck zit. Deze oplossing kan je dan gebruiken voor de dagelijkse balanceerde calcium en carbonaat behoefte van je koraal.

Vriendelijke groet team Reefinterests

jdk

Senior Forumlid
is dit product niet gelijk aan dat van tropic marine carbocalcium ?
Mag ik iets meer info mbt concentratie zodat ik vlekkeloos kan overstappen van balling naar dit product.
Momenteel doseer ik nl een per dag 250ml 90% verzadigde concentratie natriumbicarbonaat.
Wat zou het equivalent van jullie product zijn ?

---- update ----

is dit product niet gelijk aan dat van tropic marine carbocalcium ?
Mag ik iets meer info mbt concentratie zodat ik vlekkeloos kan overstappen van balling naar dit product.
Momenteel doseer ik nl een per dag 250ml 90% verzadigde concentratie natriumbicarbonaat.
Wat zou het equivalent van jullie product zijn ?

OP
OP
J

jptenklooster

Senior Forumlid
Dit product lijkt zeker niet op die van tropic marine. Bij een oplossing van 150 per liter osmose water zou je met 100ml op 100L water je calcium met 30 ppm verhogen en dan gaat je kh in balans mee omhoog.

Vriendelijke groet Jean Paul

jdk

Senior Forumlid
een beetje research levert op dat er of calcium acetate of calcium formate.
De een geeft als bijproduct CO2 de andere niet.

CH3CO2– (acetate) + 2 O2 → HCO3– + CO2 + H2O

HCO2– (formate) + 1/2 O2 → HCO3–

de hamvraag….is jullie product acetaat ? immers TM geeft duidelijk aan dat het GEEN co2 geeft.
http://www.tropic-marin.com/minerals/carbocalcium/?lang=en

" there is no excess CO2"

timm

Senior Forumlid
Jean Paul...toch een reactie mogelijk ?
Hierzo vond ik dit: https://www.reef2reef.com/threads/calcium-formate.229381/

Mocht je geen antwoord krijgen op je vraag. Maargoed vanwaar de keus af te stappen van balling? balling indivual plus met NaOH (kan je een goed geconcentreerde kH oplossing mee maken) en NaSO4 ter vervanging van natrium(bi)carbonaat en magnesiumsulfaat wellicht iets voor je? 2 jerrycans (geen 3e deel) enkel evenveel doseren en eens in de zoveel tijd wat water verwijderen en de verhouding Na:CI:SO4 blijven gelijk. (naar het idee van Randy Holmes en JimWelsh)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

jdk

Senior Forumlid
hoi Timm

die website en dat topic is mij wel bekend. :biggrin:

Had gehoopt dat we hier een gelijke discussie konden krijgen, maar helaas.
Gemiste kans voor BCK, ik praat wel verder met Hans Werner.

timm

Senior Forumlid
hoi Timm

die website en dat topic is mij wel bekend. [emoji3]

Had gehoopt dat we hier een gelijke discussie konden krijgen, maar helaas.
Gemiste kans voor BCK, ik praat wel verder met Hans Werner.
Ik denk dat een radiostilte een vast protocol is van menig fabrikant om 'bedrijfsformules' te beschermen. (bij triton & red sea ook zo ervaren)

Maargoed ik lees het graag ergens terug als je wat hebt ontdekt, gaaf!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Bovenaan