Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aqua Medic Helix Max 2.0 – UV Lamp Aquarium - welke lamp voor 300 liter?

Christian86

ZeewaterForum lid
Hoi,

Ik heb een Red Sea Reefer 350 G2. Bakinhoud 300 liter water.
Dan zou ik zeggen dat een 11 Watt variant voldoende is volgens de handleiding.

Zie handleiding: https://aqua-medic.de/manuals/Helix Max_13673062250.pdf

Waarom wordt mij aangeraden door een winkelier om voor een versie te kiezen die 3 x zoveel vermogen heeft?

Ik hoor graag verschillende meningen hierover. Is dat echt noodzakelijk, want die kost bijna het dubbele.

Groet,

Christian
 
Als het je gaat om parasietenbeheersing is dat niet nodig. Je moet wel de flow aanhouden die wordt aangegeven voor algen en parasieten, de laatste is (veel) lager. Vaak doet men dat niet en dan lijkt het niet te werken, het gereedschap wordt dan niet goed gebruikt. Het zou kunnen dat de ervaring van de leverancier hierop is gebaseerd en zijn advies teleurstellingen voorkomt door foutief gebruik?
 
Indien het tegen parasieten is lijkt 36 mij ook veel voor 300 liter.
Je kan misschien wel opteren voor de 18 watt versie.
Zoals aangegeven hierboven is flowrate zeer belangrijk.
Ter referentie ik had eerst een 33watt op 400l/u en nu een 57watt op 600l/u.
voor de 11watt versie zou je maar een stroming van 100l/u nodig hebben.
Je zal deze dus niet gewoon kunnen aansluiten op de retour.
 
Denk dat het dan een kwestie is van goed adviseren en aan de klant doorvragen waarvoor ik het wil gebruiken.
18 watt lijkt mij dan ook een betere keuze.

Ik begrijp nog niet helemaal hoe ik het moet aansluiten. Maar het lijkt voor mij dat ik een pompje nodig heb die water door de UV duwt door een siliconenslang en vervolgens ook weer uitkomt aan de andere via een siliconenslang.

Zie afbeelding.

Idee is om het water op te zuigen in ruimte 1 als het door de reefmat is gefilterd en vervolgens in de ruimte van de skimmer (2) te plaatsen. Maar misschien werkt dat niet zo goed voor de skimmer. Anders moet het ruimte 3 worden. Invoer water moet eigenlijk uitvoer zijn bedenk ik me 😅, hier komt het water vanuit de overflow naar binnen.

Groet,

Christian
 

Bijlagen

  • image (1).png
    image (1).png
    26,3 KB · Weergaven: 13
Hey!

Ik heb de 11 watt in mijn reefer 350. Met een eheim compact 600 pompje er aan. Flow heb ik afgesteld op ongeveer 200 l/uur. De pomp ligt in het voorste vak van de sump en de uitgaande flow/slang in het skimmer vak. Zo heb ik een soort van open loop en geen contact tussen gefilterd en ongefilterd water zonder dat ik mijn leidingen heb hoeven aanpassen.

Ook een reden dat ik de 11w heb gekozen is omdat deze niet zo groot is en qua slang maat handiger was icm de eheim pomp die ik al had. En volgens de handleiding prima voor mijn formaat aquarium.

Geen dode vissen meer door stip sinds ik dit uvc filter heb.

Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest
IMG_3616.jpeg
 
Idee is om het water op te zuigen in ruimte 1 als het door de reefmat is gefilterd en vervolgens in de ruimte van de skimmer (2) te plaatsen. Maar misschien werkt dat niet zo goed voor de skimmer. Anders moet het ruimte 3 worden. Invoer water moet eigenlijk uitvoer zijn bedenk ik me 😅, hier komt het water vanuit de overflow naar binnen.

Groet,

Christian

UV heeft geen effect op skimmer.
Je plan zou prima moeten werken.
 
Tja heb uiteindelijk na een emailuitwisseling toch voor de 36w gekozen op aanraden van de winkelier, dit ook voor het oog van de toekomst. Mocht ik groter willen dan ben ik voorzien.

Maar denk dat een 18 watt voldoende is.
 
Tja heb uiteindelijk na een emailuitwisseling toch voor de 36w gekozen op aanraden van de winkelier, dit ook voor het oog van de toekomst. Mocht ik groter willen dan ben ik voorzien.

Maar denk dat een 18 watt voldoende is.
Wat voor pomp ga je eraan hangen?
 
Bovenaan