Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Advies vervangende t5 buizenkleur RSM 250

Patrick_V

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb 2 weken geleden een RSM 250 bak compleet overgenomen en daarvan zijn de lampen aan vervanging toe.
Momenteel zit er 3x Aqua medic Reef blue en 3x ATI Aqua Blue spec. in. Al met al vind ik de bak nogal flets van kleur.
Dit kan natuurlijk zijn omdat de lampen al 1 a 1,5 jaar oud zijn volgend de vorige eigenaar, maar misschien ook wel aan de keuze van de lampen?

Nu wil ik graag 6 nieuwe lampen steken en zie door de bomen het bos niet.
De ATI coral + leek me een mooie icm ATI blue plus en misschien en één actinic?
Wat zouden jullie me aan kunnen raden?

Hier een impressie van de huidige ''kleur''... met redelijk goede witbalans geschoten

20171213_144250.jpg
 
Die is zeker wat te flets ja.

ik had in mijn 6x t5 combo ook een paarse zitten. Is het onderzoeken waard.

iets van 1 paarse, 1x die witte en 2x2 verschillende blauwen lijkt mij een goed begin van je zoektocht.
 
bedankt voor de link en het advies. Ze spreken over 1 paarse lamp. Alleen zie ik als een beetje rond kijk dat bijna nieumand een paarse buis gebruikt.

één van de volgende combinaties lijkt me inderdaad wel wat

16K - 20K - Bluish white with a noticable blue and red under-tone


  • 4 ATI Blue Plus
  • 1 ATI Coral Plus
  • 1 ATI Purple Plus
of

12K - 16K - Cool white with a noticable blue and red under-tone


  • 3 ATI Blue Plus
  • 2 ATI Coral Plus
  • 1 ATI Purple Plus

ik heb een foto gevonden van hoe de tank nu exact is... mits je monitor een beetje goed gecalibreerd is natuurlijk ;)

20171221_140205.jpg
 
De onderste combi is alsnog vrij wit hoor, denk dat het nauwelijks gaat verschillen met wat je nu heb.
Het mooiste is om verschillende lampen te kopen en te experimenteren met wat jij het mooist vind.
 
Dat snap ik, maar daar komt ook een kostenplaatje bij kijken. En die probeer je natuurlijk te minimaliseren.
Mijn gedachtengang was ook om er 7 aan te schaffen, dus de bovenste combi met een extra coral+ om meet te kunnen wisselen om de juiste kleur te vinden.


  • 4 ATI Blue Plus
  • 2 ATI Coral Plus
  • 1 ATI Purple Plus
 
Mooie combo zet ze er zo in voor naar achteren
Blue+
Coral+
Blue+
Purple+
Coral+
Blue+
 
Bovenaan