Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aansturen koeling

Minx

Senior Forumlid
Ik zou graag willen weten hoe ik mijn koeling, dmv van een sensor kan aansturen.

Mijn koeling bestaat uit twee kleine ventilaroren in de lichtkap en 2x120mm boven de sump. Het zijn weliswaar allemaal sharkoon pc-ventilatoren die ik op een 12v adaptertje heb aangesloten. Maar ze werken heel goed en superstilletjes. Binnen notime kan ik de bak enkele graden laten dalen, zelfs als het buiten 30 graden is.

Ik ben alleen niet altijd thuis om de boel in de gaten te houden, dus ik wil dit automatiseren. Het liefste en het makkelijkste (bovendien goedkoopste) lijkt me een sensor met een stekker/contact eraan waar ik dan weer de adapter van de koeling in kan prikken. Die moeten er zijn, maar heb ze nog niet kunnen vinden.

Zelf zoiets knutselen is geen optie voor mijn, daar mijn kennis in elektrotechniek niet voldoende is.
 
Peter zei:
Gewoon eventjes de zoekfunctie gebruikt ;)


Lees eens hier
Deed, maar mijn zoektochten eindigde meestal bij discussies van HELE handige mensen over weerstandjes en linkjes naar printplaatjes etc... Vandaar mijn vraag.

Maar dit is dus exact wat ik bedoel! Hardstikke bedankt voor de tip. Die bestel ik zekers.

Effe nog één laatste lekenvraagje hoor... Die temperatuurvoeler van die UT100, plak ik aan de buitenkant van het glas? Of hoort die in het water zelf thuis? En kan dat straffeloos?
 
Minx zei:
Effe nog één laatste lekenvraagje hoor... Die temperatuurvoeler van die UT100, plak ik aan de buitenkant van het glas? Of hoort die in het water zelf thuis? En kan dat straffeloos?
Ik zou de voeler in de sump hangen

Voor dat je dat gaat doen, voor de zekerheid de voeler tegen het zoute water beschermen.

Een voorbeeld hiervan zie je op de foto

 

Bijlagen

  • Koeler.jpg
    Koeler.jpg
    260,6 KB · Weergaven: 5
Peter zei:
Ik zou de voeler in de sump hangen

Voor dat je dat gaat doen, voor de zekerheid de voeler tegen het zoute water beschermen.

Een voorbeeld hiervan zie je op de foto

Super!

Nogmaals bedankt...
 
Bovenaan