Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

RoyOss` Bakkie

RoyalOss

Ok, het kan wel
Ik heb eindelijk mijn bak opgestart, na een lange tijd lezen en voorbereiden:D

Toen kwam ik vorig jaar rond september op deze site, en zag van alles moois, en begon toen te lezen over zoutaquariums
En nou na 3 maanden de spullen zoeken is de opstart begonen


Status:
Materiaal
Dieren
Aquarium ------- 100x40x40 - 160L
Sump ------------ 70x40x40 - 70L
Verlichting ------ 2x39W Wit, 1x39W Blauw
Afschuimer ----- Hydor 600DP - 600L
Koeling ---------- TITAN 500 - 500L
Stroming -------- Hydor Koralia 2 & 3 - 2.300L/H & 3.200L/H
Opvoer -------- - Hydor L30 - 1.200 L/H

-
Status: Gestopt, herstart in 2-3 jaar

<tbody>
</tbody>


Hydor Koralia 1 - 1.500 L.H vervangen door Hydor Koralia 3 - 3.200 L/H
Opvoer Hydor L30 - 1.200 L/H vervangen door
TS-2000 Aquaholland afschuimer vervangen door Hydor 600DP afschuimer
 
Laatst bewerkt:
Ergens op het eind van maart had ik een (zoetwaterbak) bak gevonden, maar die was niet goed, de verlichting zou er niet inpassen

Dus weer zoeken naar een nieuwe bak, die heb ik eind april gevonden bij een aquariumbouwbedrijf, en die had ik besteld, en die heb ik op 12 mei op kunnen halen

Ben toen meteen begonnen met vullen, en op zoek naar levend steen (15 kilo)
Het levend steen bij kerkdriel besteld, en dat kwam vrijdag avond binnen
Dat hebben we opgehaald op zaterdag en in de bak gezet, maar we waren nog druk bezig met vullen

Nou ligt het sten erin, alleen de de sump moet nog gevuld worden, die zal maandag vol zijn, dan gaat het zout erin, en word die aangesloten op de rest van de bak
 
Het steen haalden we uit de doos, en ik keek goed of er iets op zat
ik zag iets roods zitten wat wel op een boedzuiger leek, ik deed de steen in het water houden om te kijken wat het was, en of het nog leefde
Toen zag ik dat het een staart was, ik dacht dat het een garnaal was (want het steen was bij kerkdriel gehaald en daar hadden ze ook garnalen bij het levend steen zitten)

Dus ik wil de steen neerlegen en er komt een kreeft uit, ik herkende hem van het forum: Debelius\' paarse rifkreeft

Dus we hebben al een eerste bewoner, en toen ook nog wat zitten zoeken en wat gevonden wat zich in het steen terugtrekt, het lijkt wel op een kokerworm:
Kokerworm
Het heeft ook zon kraag, wat open gaat met ongeveer hetzelfde patroon
Het zijn er een paar en heel klein, maar 1 millimeter groot en een van een cm groot, ze trekken zich terug in het steen als je er voor gaat staan, en als er een deur open of dicht gaat

Foto`s maken dat lukt niet, we hebben niet een erg goeie fototoestel ervoor
Mischien dat het beter gaat als de verlichting maandag word gebracht (dat heeft wat vertraging)
 
En nou moet ik uitzoekken hoe we de kreeft levend kunnen houden
Die heeft wel meer als 30 minuten zonder water gezeten, wat ik knap vind:p

De opstart zal die niet overleven als die in de bak blijft zitten
Mischien werkt het als we de kreeft in een apart bakje doen, tot de opstart voorbij is, en dan wekelijks de helft of de kwart verversen?

En kan dat kreeftje geen kwaad bij hele kleine visjes?
Op de databas staat dat die vis en garnalen eet, en ik was van plan er veel garnalen in de bak te doen en ook kleine vis soorten zoals:
Trimma cana
De kreeft naar een aquariumwinkel brengen word moeilijk, want de dichtsbijzijnde aquariumwinkel is meer als een halfuur rijden

Er is hier wel een aquariumwinkel met een klein gedeelte zoutwater (ongeveer 4 bakken:p )
Maar ik weet niet of ze de kreeft wel een paar weken levend kunnen houden
 
De overloop was gister aangesloten, dus nou staat de afschuimer eindelijk aan

Maar ik krijg die niet goed afgesteld, er komt te veel water in het bakje
Je moet toch zorgen dat de luchtbellen een klein stukje onder de rand zit?
Want als het te laag is dan komt er toch niks in?

En een oplossing voor de kreeft: Ik zet een klein plastic bakje in de hoofdbak, en daar gaat die dan maar voor 2-3 weken in
Dan doe ik elke week de heflt water of kwart verversen en het is in de bak, dus ik hoef geen extra verwarming

Er zit ook een klein plastic bloempotje met een gaatje in zodat die daar kan schuilen, en als het goed is blijft het drijven
Dan kan ik hem vanavond uitvangen en daar in doen
 
Wat over de techniek:

Bak: ---------------------------------------_100x40x40
Sump: --------------------------------------- 70x40x40 (Waterhoogte 20)
Verlichting:--------------------------------- 2x39W 10k Wit
-------------------------------------------------- 1x39W 10k Blauw
TS-2000 Aquaholland afschuimer
Hydor Koralia 2: ---------------------------2300l/h
Hydor Koralia 1: ---------------------------1500l/h
Opvoer: Hydor L30 ----------------------_1200l/h
Water in systeem: ------------------------_230l

Foto`s moeten nog op de computer gezet worden;)
 
hallo roy

je moet de afschuimer even de tijd geven meestal zit er nog een dun laagje vuil op de onderdelen van de afschuimer en je zal hoogst waarschijnlijk tijdens het plaatsen van de afschuimer met je handen in de bak hebben gezeten dit zijn al 2 dingen waardoor een afschuimer stil kan slaan of over kan lopen. zet het niveau van tot waar de bubbels komen een cm of 2 onder het begin van de beker en knijp ne net zolang de lucht totdat hij niet meer over stroomt let op dit kan echt een vervelend karweitje zijn dus geef de moet niet op het is echt een goede ballans zoeken tussen de water en lucht verhouding

ik zag dat je 3 x39 watt boven je bak hebt hangen hier is opzich niks mis mee maar als je oooit de mogelijkheid hebt om het uit te breiden dan zou je er een of twee bij kunnen hangen dit zullen de steenkoralen starks wel waarderen

groeten gerben
 
gerben24 zei:
hallo roy

je moet de afschuimer even de tijd geven meestal zit er nog een dun laagje vuil op de onderdelen van de afschuimer en je zal hoogst waarschijnlijk tijdens het plaatsen van de afschuimer met je handen in de bak hebben gezeten dit zijn al 2 dingen waardoor een afschuimer stil kan slaan of over kan lopen. zet het niveau van tot waar de bubbels komen een cm of 2 onder het begin van de beker en knijp ne net zolang de lucht totdat hij niet meer over stroomt let op dit kan echt een vervelend karweitje zijn dus geef de moet niet op het is echt een goede ballans zoeken tussen de water en lucht verhouding

ik zag dat je 3 x39 watt boven je bak hebt hangen hier is opzich niks mis mee maar als je oooit de mogelijkheid hebt om het uit te breiden dan zou je er een of twee bij kunnen hangen dit zullen de steenkoralen starks wel waarderen

groeten gerben
Bedankt

En ik kan er nog een extra lamp bijzetten
Ik heb 2 dubbele voorschakelapparatuur
Dus ik kan er op de 2e nog 1 lamp bijzetten, als de verlichting niet genoeg is
 
De kreeft heeft het niet overleefd, hij had al die tijd ook niet gegeten

En de afschuimer werkt nog niet goed
Met het knijpen dat werkt niet, dan zakt het niveau alleen maar

Nou schuimt die heel erg, het water staat dan nog heel laag
Maar dan komt er 1 heel grote luchtbel die alle kleine belletjes naar boven duwt, en dan in het bakje duwt, en al het schuim blijft ook boven in de deksel hangen, dus dat blokkert het schuim ook een heel stuk

Maar hij doet het beter als eerst, nou komt er niet zo veel water in het bakje

Ik heb er foto`s van gemaakt en die zal ik zo snel mogelijk hier proberen neer te zetten
 
De afschuimer doet het nou iets beter, maar nog niet op zn best

Het schuim moet toch iets onder de rand, dan spatten de belletjes kapot en die gooien de troep in het bakje toch???
Maar het bakje vult zich zo snel met water, en het blijft zo licht bruin?

En zometeen komen de fotos, beetje laat door wat problemen, maar beter laat dan nooit:D
 
foto`s
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    14,2 KB · Weergaven: 1.257
  • 2.jpg
    2.jpg
    14,8 KB · Weergaven: 1.256
  • 3.jpg
    3.jpg
    10,1 KB · Weergaven: 1.253
  • 4.jpg
    4.jpg
    8,4 KB · Weergaven: 1.252
  • 5.jpg
    5.jpg
    8,5 KB · Weergaven: 1.252
nog meer

op foto`s 3 en 4 zie je dat soort kokerwormpje, het is maar lastig om er een foto van te maken
 

Bijlagen

  • 6.jpg
    6.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 1.249
  • 7.jpg
    7.jpg
    14 KB · Weergaven: 1.249
  • 12.jpg
    12.jpg
    15,7 KB · Weergaven: 1.245
  • 13.jpg
    13.jpg
    15,9 KB · Weergaven: 1.248
Er moet nog wel wat steen in de bak ( een paar stukjes)

En nog wat foto`s van mijn zoetwaterbak
Maar die zijn wel erg donker, ik moet nog een programma op de computer zetten zodat de foto`s wat lichter gemaakt kunnen worden

Want op foto 1 zie je de boomstam nog niet eens
En op foto 2 zie je het steen heel donker en op foto 3 alles donker:rolleyes:
 

Bijlagen

  • 8.jpg
    8.jpg
    13,5 KB · Weergaven: 1.247
  • 9.jpg
    9.jpg
    13,4 KB · Weergaven: 1.241
  • 10.jpg
    10.jpg
    12,1 KB · Weergaven: 1.239
Taurus zei:
leuk dat je ook nog een zoetwaterbakkie hebt! soms mis ik de zoetwaterbakken wel maarja kan niet alles he (tenminste ik niet ;)) Succes met het bakkie en misschien tot ziens een keer in kerkdriel?! groetjes Miranda
Bedankt en mischien zien we elkaar dan daar wel

Ik vind het alleen jammer dat de foto`s zo donker zijn
Er zit een mooi stuk boomstam in wat je nou niet kunt zien
En het mos op de achterwand en grond zie je niet
En maar weinig vissen, en geen garnalen (die zijn geinig en heel handig)
Ik hoef er niet meer te stofzuigen door de garnalen, je ziet ze meestal door de bak vliegen en ze hebben bijna constant eitjes
 
Bovenaan