Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lepadogaster kweek?

hvdp

Senior Forumlid
Ik vermoed dat de kans zeer klein is dat er iemand ervaring mee heeft, maar hopelijk kan iemand helpen. Al uren gegoogled en niets gevonden.
mijn Lepadogasters zijn eitjes aan het afzetten. Hebben deze pelagische larven?
kan brachionus dienen als eerste voer? Indien larven pelagisch zijn, hoe verzamel ik de larfjes? De eitjes plakken tegen de bodemruit, dus ik kan ze niet ergens anders laten uitkomen.
 
Net een artikel gevonden wat al 1 van de vragen beantwoord:
de larven van Lepadogaster lepadogaster leven 15 dagen pelagisch en dit op een diepte tussen 8 en 12 meter.
 
hehe ik ben heel hard aan het googelen! Net weer een van de bovenstaande vragen kunnen beantwoorden:
Blijkbaar zijn de larven van L lepadogaster al vrij groot bij het uitkomen, en kunnen al zeer goed zwemmen, de onderzoekers konden ze enkel vangen met 'lichtvallen' dus met licht kan ik ze wel proberen te lokken en te vangen.

nog verdere info watertemperatuur 17 °C in de bak en lichtperiode net dezelfde als buiten.
 
Wel erg leuk dat je hier eieren van hebt.Ik heb hier geen ervaring mee maar blijf t topic volgen mocht je jongen grootbrengen heb ik zeker interesse in de nakweek.succes met de opkweek.
Groeten Cor
 
hey Cor,

het wijfje nu is bij het mannetje weg, die bewaakt de eitjes blijkbaar alleen.
Ik heb ze samen op foto vastgelegd toen ze aan het afleggen waren. Ik heb geen kabeltje om de fotoos op pc te zetten dus zal dit tot dinsdag moeten wachten.
Als ik jongen groot krijg hou ik er voor je opzij (met nog wat steentjes met kalkwieren of heb je dat ondertussen al?)
Zal wel niet makkelijk worden, ik had ook enkele pogingen ondernomen om de Lyprophis larfjes op te kweken, maar die stierven altijd na een week of 3, maar blijkbaar is er een kans dat deze wat grotere larfjes hebben, dus wie weet...
grtz
 
blijkbaar is gisteren al een deel van de eitjes uitgekomen, heb dat natuurlijk gemist, de eitjes leken nog zo 'geel' niet zoals bij bv mijn C parasema welke zilver (ogen) worden voor ze uitkomen.
Heb net de pompen en afschuimer uitgezet en een lichtval geplaatst. dus straks effe checken of er larfjes in zitten. Mijn copepoden kweek loopt niet erg hard en ik heb pas tegen eind van de week een brachionus startcultuur. ik hoop dat ze artemia eten. Zou eventrueel kunnen, de eitjes zijn vrij groot, ongeveer 2 x de grootte van Microgeophagus ramirezi. (heb ik ook en hebben ook net afgelegd tis pasen he)
morgen post ik de fotos van het afzetten.
 
Tis al morgen hoor :D


WAAR BLIJVEN DIE FOTO'S :)

Hoop dat je kweek een beetje lukt zou wel onwijs gaaf wezen :goed:
 
fotoos komen vanavond, nadat mijn lichtval de hele nacht heeft gedobberd, zaten er alleen coppepoden in, die gingen direct in een emmertje om te checken of er geen goed bruikbare (massakweek) soort bij zit.

Spijtig genoeg zag ik deze morgen, nog minder eitjes als de dag er voor en nu pas beginnen de oogjes te ontwikkelen, er is dus iets dat s nachts eitjes laat verdwijnen. Spijtig genoeg plakken ze tegen het glas en niet op een steen. Nu nog maar zo een 20 tal eitjes over.
 
Hallo,

Even gecheckt,Jammer dat de eieren verdwijnen. de broedzorg is wel leuk hoop dat t toch nog wat word.Succes ermee
Groeten Cor
 
net de val er nog is ingegooid, ik denk deze avond de laatste kans is, er zijn slechts enkele eitjes over.
kabeltje nog steeds niet voorhanden dus fotoos staan nog op camera, die staat nu helemaal vol en moet lukken dat men Pomacentrus ook hebben afgelegd en dat de melanopus een nestplek aan het voorbereiden zijn, frustrerend!!
 
eindelijk de fotoos!
merk het verschil in grootte en kleur, en dan het belangrijkste, de grootte van de eieren.
 

Bijlagen

  • lepadogaster eileg1.jpg
    lepadogaster eileg1.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 113
  • lepodogaster eileg 2.jpg
    lepodogaster eileg 2.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 114
  • lepadogaster eileg3.jpg
    lepadogaster eileg3.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 112
  • lepadogaster eileg4jpg.jpg
    lepadogaster eileg4jpg.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 114
Hoi
Leuke foto's , ze zijn soms lastig om op de foto te zetten.
Ik hoop dat er nog wat eieren over blijven, misschien dat ze nog een keer eieren afzetten .
Waar komen deze vandaan? ik heb er zelf ook een paar (Bretagne), maar helaas zie ik ze alleen af en toe als het licht net uit gaat.
Ik blijf dit volgen.
 
Deze komen uit noord Spanje, ze komen bij mij enkel tevoorschijn tijdens het voeren. Alleen het mannetje zie ik altijd op dezelfde plek zitten.
Geen enkel eitje is overgebleven, ik ga een tegel onder die steen leggen, en hopen dat ze daar op leggen. Dan is het legsel makkelijk teverwijderen. Er zit ook een reuzesteurgarnaal in , kan het zijn dat deze de eitjes laat verdwijnen? andere mogelijke schuldigen, enkele heremietkreeftjes en wat slakken (geen iedee welke)
Het is natuurlijk het beste de eitjes zo lang mogelijk bij de vader te laten.
Nu maar hopen dat ze geen al te kotr broedseizoen hebben, of dat er een ander wijfje is wat eitjes legt.
 
Bovenaan