Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat is de juiste naam? Lijkt op fungia maar is het niet.

MarjanH

it's a way of life...
Wat is de juiste naam van een op fungia gelijkend koraaltje wat ontstaat vanuit een stokje en na verloop van tijd bij een bepaalde grootte zichzelf van het stokje losmaakt (kan ook handmatig afgebroken worden)?

Momenteel heb ik daardoor nu al een aantal keer in slechts een paar maanden tijd een nieuw exemplaar verkregen in mijn aquarium door deze voortplanting (?) van het koraal, maar ik kan niet vinden hoe het heet (ik zal ongetwijfeld met mijn neus kijken...).

Heb je misschien een foto ervan?

Edit: Neem aan dat je niet een duncanopsammia bedoeld?

Laatst bewerkt:
Ik zal morgen als het licht aan is even een foto maken van zowel de fungia als een van deze nakomelingen die al flink gegroeid is en als het lukt ook van het nieuwe ieniemienie dingetje wat nu weer groeiende is.

Het zijn geen duncanopsammia, het is precies een fungia, maar het ontstaan van dit koraal gaat dus anders.

Ik zal morgen als het licht aan is even een foto maken van zowel de fungia als een van deze nakomelingen die al flink gegroeid is en als het lukt ook van het nieuwe ieniemienie dingetje wat nu weer groeiende is.

Het zijn geen duncanopsammia, het is precies een fungia, maar het ontstaan van dit koraal gaat dus anders.

Ben benieuwd! Klinkt als een bijzonder koraal in ieder geval!

Lekker uitgelegd weer :) Lollol
zoek me de zenuwen maar kom niet verder dan wat Atlantische
pen mediterrane koraaltjes :)
Groetjes Rob Charite

Bedoel je niet gewoon een Fungia/Cycloseris maar dan als Anthocauli (Anthocaulus = enkelvoud). Ik heb ook z'n Fungia fabriekje.

Sorry ik wist het echt niet beter uit te leggen en ik dacht altijd dat Anthocauli (-bildung stond er nog bij op meerwasser lexikon meen ik) alleen plaatsvond vanuit een skelet (zoals je ze regelmatig voorbij ziet komen van een afgestorven moederdier met een paar nieuw gevormden daar dan op), ik wist ook echt niet wat het betekende.

Dus ik zat maar met mijn steentje met daarop een stokje van nog geen 5 mm waarop iedere paar weken een fungia achtig koraaltje begon te groeien...

Klinkt erg interresant! Heb je geen foto? En worden de "nakomelingen" aangeboden op het forum? :-D

Ja, dat lijkt me inderdaad een helio fungia? K heb geen kennis over dit koraal, behalve dat het erg mooi is!

Ow nee, das geen fungia. Ik weet de naam niet, maar de eerst volgende die je topic bekijkt vast wel. Erg bekend. Hoeveel heb je er nu?

1698d73fd667a660720b3b998d9206d6.jpg

Heb hier ook zoiets, denk zelf aan fungia.

Het koraal op de laatste twee foto's van Marjan is inderdaad een Cycloseris. Een Heliofungia heeft veel langere tentakels.

Ik heb ook een cycloseris die heel klein was en op een skelet van een druifje zat. Toen was hij misschien een halve centimeter in doorsneede. Na een tijdje, toen deze groot genoeg was gegroeid om niet weg te blazen in de stroming heb ik deze van het skelet afgehaad zodat ik hem plat in het zand kon neerleggen. Zo is hij nu:
DSC_1737.jpg

Groetjes Youri

Dan hou ik het op Cycloseris. Deze groeit blijkbaar solitair vanuit het niets op een stuk steen op een 'steeltje' en een Fungia vanuit een moederdier of een skelet. Althans zo meen ik dat vanuit de informatie op het web ook op te moeten maken. (Ik moet daarbij wel vermelden dat ik niet helemaal diep in de materie ben gedoken hoor)

In het geval van 'mijn stokje': wanneer ik de natuur zijn gang laat gaan laat het exemplaar zichzelf los wanneer het zo'n 1 a 1 1/2 cm groot is en het groeit vanaf dan ook sneller. Binnen enkele dagen verschijnt op het steeltje al weer een nieuwe aangroei.

Wanneer ik het handmatig verwijder moet ik dat niet doen bij een grootte tot een halve cm, dan slaagt het hier niet om verder te groeien, maar vanaf een halve cm slaagt dat weer wel. En ook bij handmatig verwijderen verschijnt er binnen enkele dagen al weer een nieuwe.

Lijkt mij Diaseris sp., zie je niet vaak. Leuk!

Dat is een zeer interessant koraaltje Tanne. Qua mate van kleinblijvendheid zou het het inderdaad kunnen zijn, maar om het zeker te weten zal ik me even meer moeten verdiepen in o.a. de vorm (niet perse meer rond wanneer het wat ouder is meen ik en met meerdere monden ook mogelijk) en ook wat betreft de wijze waarop dit koraal zichzelf kan vermenigvuldigen bij bijv beschadiging e.d. (begrijp ik van wat ik er over gelezen heb).

De laatste aangroei is er al bijna aan toe om spontaan los te gaan laten, maar ik zou het ook handmatig kunnen doen en er een klein stukje vanaf kunnen breken om te zien wat er dan gaat gebeuren met beide stukken...

Back
Bovenaan