Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

EcoSystem filter

Frode

Zeewind in De Kop
Als beginnende zeewateraquariaan (al 25jr zoet) ben ik veel informatie aan het verzamelen. Interessant lijkt mij de filtermethode van EcoSystem: http://www.ecosystemaquarium.com/index.html

Het is een sump met een substraat (Miracle Mud...) en Caulerpa. Dit wordt 24 uur per dag belicht. Afschuimer en kalkreactor zouden overbodig zijn. Levend steen wordt wel gebruikt. Koralen zouden het bij dit systeem beter doen dan met de Berlijnse methode. Mogelijke redenen daarvoor:
- geen afschuimer die plankton stuk slaat.
- 24uur zuurstofproductie.
- Sump werkt als refugium/broedkamer voor plankton en andere kleine levende have.

In de chatroom werd ik al gewaarschuwd voor het afgeven van nitraat door Caulerpa. Gebeurt dit ook bij 24uur belichting???

De miracle mud is verdacht, erg duur. Het is reeds geanalyseerd door twee onafhankelijke personen: http://www.lars-sebralla.de/ma_miracle.html en bestempeld als gemalen graniet. Geeft geen sporen af aan zeewater zoals verkoper beweert.

Het lijkt er dus op dat dit EcoSysteem eenvoudig te kopieren is in een sump.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de ideeen van ervaren en kritische zeeaquarianen.

 
Beste Frode,

Een eigenschap van caulerpa is om als het in bepaalde omstandigheden komt te gaan "bloeien" ofwel voortplantingscellen massaal los te laten.
In de brei die dan vrijkomt is een hoog nitraat gehalte aanwezig. enkel omstandigheden die tot bloei kunnen leiden:

Voedselconcurrentie
schommeling in de waterkwaliteit of temperatuur
Weinig of niet snoeien
aanwezigheid van andere , concurerende, caulerpa soorten
aanvreten door dieren

Dit zijn vast niet ALLE redenen waarom caulerpa kan gaan bloeien maar alvast de meest voorkomende.

Vermits je de boel goed in de gaten houdt, op tijd (dagelijks) snoeit, en een stabiele water kwaliteit kunt realiseren is deze methode toe te passen, echter de Berlijnse methode eventueel met een biologisch filter gecombineerd is stukken eenvoudiger en minder bewerkelijk.

Groeten,

Theo
 
Frode,

Ik sluit me bij Theo aan en wil nog een stapje verder gaan...
Een beginner doet er m.i. wellicht verstandiger aan om te beginnen met jarenlang bewezen technieken/systemen.

Er bestaan namelijk inmiddels zo veel alternatieve/afwijkende systemen, dat zelfs een (ver) gevorderd zee-aquariaan vaak door de bomen het bos niet meer ziet.
Maar de ietwat conservatieve, bewezen systemen vertonen op hoofdlijnen allemaal zeer veel overeenkomsten.

Een goede start gewenst,
gr's
Arno
 
Hallo

Dat het beter is of niet, durf ik niks over te zeggen heb er totaal geen ervaring mee. Maar weet wel dat de meneer op www.mr4000.com ook met dit systeem draaid en er zeer tevreden over is! En deze meneer heeft een aquarium (Basin) van 4000 Gallons.

Zou zeggen kijk eens op www.mr4000.com

Mvg Jelle
 
Dank voor jullie reacties. Het is inderdaad waarschijnlijk beter om met bewezen en breed verspreide technieken te starten (hoewel ik graag experimenteer). In het zoete water ben ik al niet zo'n kei geweest met planten (wel algen kweken voor mijn cichliden). Moet ik me ook maar niet gaan storten op het dagelijks snoeien van Caulerpa. Ze melden bij de gebruiksaanwijzing inderdaad op de noodzaak daarvan, zonder uit te leggen wat de risico's zijn.

Wie weet over een paar jaar...
 
Hallo Frode,

Sluit me bij Arno en Theo aan.
Bij mijn vorige bak heb ik een zogenaamd 'algenfilter' gebruikt. Een type filter dat beschreven wordt in het boek 'Dynamic Aquaria' van Adey en Loveland.
Hoewel het filter in eerste instantie wel effect leek te hebben, was het toch behoorlijk bewerkelijk om het in een goede staat te houden. Het is een systeem waarbij zich onder verlichting op een mat van horrengaas allerlei algen ontwikkelen. Deze algen mogen niet verder uitgroeien dan tot een maximale lenge van enkele millimeters.
Zoals gezegd, was het bijzonder moeilijk het systeem in stand te houden. Reden waarom ik overgeschakeld ben naar de meer traditionele filtermethodes (afschuimer / bio).

Groeten,
Henk
 
Frode, ik raad je dit systeem ten strengste af.

Begin gewoon met een bioloog en eiwitafschuimer en daarnaast kan je wel in een vak van een bioloog met wieren en licht erboven experimenteren.

groet,
Minireef
 
Frode:

en bestempeld als gemalen graniet

De samenstelling van miracle mud komt niet overeen met die van graniet. Het kan wel deels graniet zijn maar dan moet er wel iets van lateriet-achtig mineraal aan toegeveogd zijn.
Ik zou dus niet van uitgaan dat het 100% graniet is. Bovendien kan graniet m.b.t. een aantal mineralen sterk verschillen.

Dus als iemand in z'n achterhoofd haalt om gemalen graniet te gebruiken zou ik eerst proberen om de elementen samenstelling te achterhalen en eerst testen of het geen ongwenste stoffen af geeft.

Op zich schijnt de ecosystem goed te werken. Nadeel is denk ik wel dat er m.n. in Nederland nog veel te weinig kennis daarover is zodat ,alser er problemen onststaan, weing mensen je zouden kunnen helpen.

Zeker omdat er diverse andrere methodes reeds aanwezig zijn die misschien bijna net zo goed zijn en misschien zelfs nog beter zou ik voor de "conventionele" methodes kiezen tenzij je experimenteren echt leuk vindt en niet erg vindt als het helemaal mislukt.
 
Leuk om deze door mij gestarte discussie na bijna twee jaar nog eens terug te lezen. Door een onverwachte verhuizing vlak na de start van deze duscussie is mijn plan destijds niet doorgegaan. Nu staat de eerste zeebak er dan wel. Met afschuimer en binnen enkele weken de eerste levende steen ;)

Maar toch blijf ik nieuwsgierig, is er inmiddels al ervaring opgedaan door forumleden met dit systeem?
 
Hey,

Ik ben mezelf ook nog maar aan het inlezen in het zoute, maar ik ben net als Frode opzoek gegaan naar alternatieve filter methodes, als ik straks dan toch een afschuimer neem wil ik wel weten waarom.....

Ook ik stootte op het Mud filter ecosysteem.
Het lijkt me een geweldige manier van filteren indien ze stabiel is.
Jammer genoeg zijn er blijkbaar niet echt veel aquarianen in Nederland/België die deze methode toepassen.
M'n grootste "kritiek" (als ik die mag hebben als beginner) op het afschuimer principe is dat je gewoon heel wat leven uit je water klopt. Ik zeg niet dat ik de Berlin methode niet ga toepassen als ik straks opstart,maar als er een ander betrouwbare methode is wil ik die graag kennen.

Ook heb ik een bedenking:het aquarium houden is een industrie, dus dat moet opbrengen (wat ik volkomen begrijp, wie wil er z'n geld niet verdienen).
Zorgt dit er niet voor dat veel goede ideeen die een nuttige toepassing zouden kennen gewild/ongewild in de prullenbak of vergeethoek belanden?

Zo heb ik ook m'n bedenking met de "Magic Mud " die gebrukt wordt in het ecosysteem. De heer Mr. Leng Sy zet een filter systeem op dat heel goed bruikbaar is maar wil er ook nog wat aan verdienen dus komt er een product op de markt dat Magic Mud heet.
M'n vraag is nu, is de Magic Mud echt zo Magic of is het de Caulerpa die het hem doet en kan je evengoed met je schepje naar het Noordzee strand?
Of is het de magische combinatie van beide?

Ik hoor het wel,

Groeten,

Geert
 
De combinatie van dergelijke "systemen" is in veel gevallen - vooral waar het starters betreft- een goede garantie voor bergen problemen.

De huidige techniek maakt al deze oude methoden gebaseert op oude inzichten overbodig. Voor wat betreft de opmerking dan een afschuimer veel leven uit een aquarium zou kloppen: Als de afschuimer dit niet doet, doen de rest van de pompen het wel...

Voor wat betreft de commercie: Geweldig toch als je een zak modder/gebuikt zand/grind voor de 100-voudige waarde kan verkopen?
(ook al is het maar eenmailig waarschijnlijk :rolleyes: )

In vers levend steen zit alles wat je nodig hebt. Dit zit binnen een paar weken in elk bodemsubstraat (ja wat eerst óók bruin en groen wordt maar daarna net als andere oppervlakten vanzelf weer schoon worden). Na een paar weken draaien zal in het gewone grind misschien wel het 1000-voudige aan leven zitten dan in wat voor "wonderzak" dan ook.

Wat mij betreft (en ja, ik weet dat ik nu vast wat mensen tegen het hoofd stoot) volkomen overbodig en grenzend aan misleiding....
 
Voor wat betreft de opmerking dan een afschuimer veel leven uit een aquarium zou kloppen: Als de afschuimer dit niet doet, doen de rest van de pompen het wel...
Niks aan toe te voegen;)

Wat mij betreft (en ja, ik weet dat ik nu vast wat mensen tegen het hoofd stoot) volkomen overbodig en grenzend aan misleiding....Vandaag 14:36
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan. Ik heb er een paar artikels over uitgeprint en natuurlijk draait alles schitterend.Maar de vraag is :werkt het principe???? De Magic Mud buiten beschouwing gelaten.....
Waarschijnlijk hebben m'n studies biochemie er mee te maken dat ik zoveel interesse heb in dit soort van filtermethoden.

Groeten,

Geert
 
Zoek eens op de naam "jaubert" of "jaubert systeem" of "dsb" of "deep sand bed" met google ofzo. Dit is de naam die gebruikt word voor dat soort "biologische" filtersystemen (al vele jaren voor er ook maar ooit 1 zak wondermodder verkocht werd). Ik zet biologisch met opzet tussen aanhalingstekens omdat het nogal wat techniek vereist om de boel goed in balans te houden. We hebben het dan onder andere over bodemfilters met redox-sturing. Voor de meeste -zelfs ervaren- aquarianen een systeem waarmee je je veel ellende op de hals haalt als je niet heel nauwkeurig werkt en niet precies weet wat je doet, onder andere de productie van het zeer giftige zwavelwaterstof is reeel.

Dat het best kan werken bewijst het aquarium van Monaco, echter hier hebben een aantal mensen een dagtaak aan het onderhouden en is dus totaal onvergelijkbaar met een huiskameraquarium.
 
Geert,

In de begintijd van mijn oriëntatie op zeewateraquaria werd ik getroffen door de schijnbare eenvoud van het ecosystemsverhaal. En natuurlijk de prachtige voorbeelden.

Maar het systeem is duurder en lastiger in onderhoud dan een goede afschuimer, en die laatste is met de Berlin-methode, een goed beproefde en overal in de buurt bij collega aquarianen te bezichtigen methode.

Nu ik inmiddels 2 maanden in de opstart zit met mijn systeem zou ik je adviseren om gewoon te starten met een afschuimer. Je zal nog genoeg zaken tegenkomen die je moet leren met zeewater voordat je moet willen experimenteren met een weinig bekende filtermethode.

Mochten er al beperkingen aan de afschuimer zitten, dan zal je daar als beginner zeker geen 'last' van hebben :D
 
Hallo,



Nog een kleine toevoeging van mijn kant (nu een jaar Berlin aquariaan )

De aanschaf van een fosfaatfilter is geen overbodige toevoeging aan het Berlinsysteem.

Zelf heb ik deze pas nu (na een jaar) via een wervelbedfilter op het systeem aangesloten maar net als bij vele anderen die ook vervuilers (vissen aardbeikoraal enz) in de bak kan fosfaat op den duur een probleem worden.

Nu was het fosfaat net meetbaar op 0,09 maar 7 maanden terug was deze nog 0,03 dus duidelijk stijgende lijn.

Zoals waarschijnlijk bekend zijn de meeste koralen geen grote liefhebbers van fosfaat in meetbare hoeveelheden (alg echter is er dol op!)

Zelf zal ik enkele maanden nodig hebben om “alle” fosfaat uit de levend steen en substraat te filteren schat ik in maar als je vanaf de start fosfaat filtert zal je deze "problemen" voor zijn



Even over substraat, de mening dat alle substraat uiteindelijk weer schoon word deel ik niet.

Echter het " levend ” zand doet dit wel.

Dit komt wellicht door de fijne structuur waardoor het makkelijker word omgewoeld door aquarium bewoners en eigenaar en/of stroming.

Maar wellicht ook doordat het een betere woonplaats is voor de vele bacteriën.

Mijn levend zand zit nu 5 maanden in de bak en zowel de bewoners (vooral de lipvis, zeester, enz) zijn er dol op.

En het ziet er enorm natuurlijk uit vind ik.



Grt JW



 
Bovenaan