Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Balling in cijfers 2e druk.

Jimmy54

Is gestopt
Voor degene die de Balling methode al toepassen en het fijne ervan willen weten,
en voor iedereen die deze methode overweegt.

In het verleden heb ik een PDF gemaakt, waarin uitvoerig is uitgelegd hoe Hans Balling deze methode heeft berekend.
Nader beschouwd blijk ik toch een fout te hebben gemaakt m.b.t. het corrigeren van het zoutgehalte cq de hoeveelheid NaCl die met Balling in het aquarium terecht komt.
In deze versie is die fout hersteld en heb ik tevens geprobeerd het geheel wat leesbaarder te maken.

Zeker voor de beginnende Balling aanhanger, is deze uitleg de moeite waard om door te nemen.
Er zit veel rekenwerk in wat te maken heeft met hoe Hans Balling aan de hoeveelheden komt die je moet doseren, ben je daar niet in geïnteresseerd, ga dan naar pagina 6, daar staat in het kort wat en hoeveel je moet mengen en doseren.
De 5 bovenliggende pagina's gaan voornamelijk over hoe wat en waarom.

Mocht het desondanks nog onduidelijk zijn, stel gerust je vragen.
Opmerkingen, verbeteringen, suggesties en eigen ervaringen m.b.t. Balling zijn meer dan welkom.

M.v.g. Jimmy

Bekijk bijlage De Ballingmethode in cijfers.pdf

Bedankt Jimmy

Omdat ik dit in de toekomst deze methode wil gebruiken en er al veel info over gelezen hebt.
Komt deze [nieuwe] versie goed uit, en zal het dankbaar gebruik van maken.....topjes

netjes geformuleerd ,echter 1 adder hier een aantal elementen van je formules zijn zeer ,om het eenvoudig te zeggen , vocht aantrekkend , als voorbeeld cacl beter bekend onder de toepassing vochtvreter ,dit zal per direct enorm water aantrekken tot meer dan 100 x zijn eigen gewicht ,gebruikers van dit goedje in huizen ,boten en caravans weten dat de bak met cacl2 vol met water staan na korte tijd

de uitgang van dihydraat zal daarom kort na opening niet meer als uitgang hanteerbaar zijn sterker nog een levering van dit product zal luchtdicht verpakt moeten zijn en zeer kort aan de lucht blootgesteld mogen worden

ook het nacl2 vrij zout is sterk hygroscopisch , eigenlijk elke chloride heeft deze eigenschap

Het is natuurlijk wel de dihydraat vorm waar ik het over heb en geen watervrij CaCl2.
De watervrije vorm neemt direct al het vocht uit de omgeving op, dat is de vochtvreter die jij bedoelt.
Niet dat de dihydraat vorm geen vocht opneemt, maar die doet dat niet zo extreem als de watervrije vorm.

Lang aan de lucht blootstellen moet je dit soort zaken zowiezo niet, ook je emmer zout niet, wat dat betref zijn zo'n beetje alle poedertjes en pulvertjes die we gebruiken zo hygroscopisch als de pest.
Open doen - er uithalen wat je nodig hebt - deksel erop - erop duwen en de lucht via een kiertje laten ontsnappen en afsluiten, dan blijven alle poedertje en zouten het langste droog ;)

Het is natuurlijk wel de dihydraat vorm waar ik het over heb en geen watervrij CaCl2.
De watervrije vorm neemt direct al het vocht uit de omgeving op, dat is de vochtvreter die jij bedoelt.
Niet dat de dihydraat vorm geen vocht opneemt, maar die doet dat niet zo extreem als de watervrije vorm.

Lang aan de lucht blootstellen moet je dit soort zaken zowiezo niet, ook je emmer zout niet, wat dat betref zijn zo'n beetje alle poedertjes en pulvertjes die we gebruiken zo hygroscopisch als de pest.
Open doen - er uithalen wat je nodig hebt - deksel erop - erop duwen en de lucht via een kiertje laten ontsnappen en afsluiten, dan blijven alle poedertje en zouten het langste droog ;)
hoe je het wend of keert het word langzaam cacl6h20 en daardoor 3x zwaarder gaat een leverabsier of fabikant er slordig mee om maak je in de basis ernstige meetfouten

;) Ik ga dit niet op geven :p Even snel een testje gedaan, zo gebeurd, toch niks op TV.
Ik gebruik zz CaCl2 2H20. De bus van 2,5 kg is bijna leeg, dus ruim een half jaar oud en 9 x open geweest - nu 10x.
1,57 gram op 1 liter uit de ionenwisselaar. M'n Profi Sr/Ca testje van salifert geeft een gehalte van 416/428 mg/l aan. Klopt toch aardig dacht ik zo. Setje goed tot 2015.

Nu zal het gewicht niet zo snel verdriedubbelen als de 2H2O verandert naar 6H2O.
Kan ook niet omdat de 2H2O maar 25% van het totaalgewicht uitmaakt. 147 gram zou dan vermeerderen naar 219 gr.
Test ik daarvan 1,57 gram op calcium, dan zou de uitslag niet veel hoger moeten zijn dan ongeveer 380 mg/l.

Ja ja, mij vang je niet zo maar ;)

Ik gebruik zelf geen balling, maar goed bezig Jimmy!! topjes

En dat is, hoe kan het ook anders, niet te vinden en niet te krijgen via de kanalen van verschillende leveranciers/fabrikanten.
Wat eigenlijk vreemd is - is dat volgens de Europese wetgeving alle ingrediënten van een product met naam en toenaam op het etiket vermeld moeten staan. Waarom is dat bij sommige producten die wij gebruiken dan niet het geval??

Wel ben ik een aantal uitspraken tegengekomem van iemand die schijnbaar heel dicht op het vuur zit.
Vanwege een zgn "vertrouwens overeenkomst " kan en mag hij geen info verstrekken over de inhoud van het NaCl vrij zout.
maar tussen de regels door lees ik een aantal zaken die mij toch eventjes op een zijspoor zetten v.w.b. het toevoegen en regelmatig gebruik van NaCl vrij zeezout. Het fijne weet ik er nog niet van, maar we zoeken en vragen verder.

Laatst bewerkt:
En dat is, hoe kan het ook anders, niet te vinden en niet te krijgen via de kanalen van verschillende leveranciers/fabrikanten.
Wat eigenlijk vreemd is - is dat volgens de Europese wetgeving alle ingrediënten van een product met naam en toenaam op het etiket vermeld moeten staan. Waarom is dat bij sommige producten die wij gebruiken dan niet het geval??

Wel ben ik een aantal uitspraken tegengekomem van iemand die schijnbaar heel dicht op het vuur zit.
Vanwege een zgn "vertrouwens overeenkomst " kan en mag hij geen info verstrekken over de inhoud van het NaCl vrij zout.
maar tussen de regels door lees ik een aantal zaken die mij toch eventjes op een zijspoor zetten v.w.b. het toevoegen en regelmatig gebruik van NaCl vrij zeezout. Het fijne weet ik er nog niet van, maar we zoeken en vragen verder.

Hier staat alles over verplichte vermelding op etiketten:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl...ttering-verpakking-chemische-stoffen-mengsels

Hi Onno,

Ik was vanmorgen op deze site gebotst, maar daar moet je even rustig de tijd voor nemen met al die kapstokjes en verwijzingen. En dan nog weet je misschien alleen of de samensteller verplicht is het te vermelden of niet.

Het vreemde is dat op de bus met Calciumchloride-dihydraat die ik gebruik, alle stoffen die alsnog meekomen in % tot op 5 cijfers achter de komma op het etiket staan vermeld, en zo ook op de bus bus met natrium-waterstofcarbonaat.
En ik vermoed dat alle ingrediënten van het NaCl vrij zout, elementen zijn die normaalgesproken individueel ook een CAS nr hebben. Vandaar m'n verontwaardiging en nieuwsgierigheid richting het Na(Cl) vrij zeezout, waarbij ik in afwachting het Chloride even tussen haakjes zet :rolleyes:

M.v.g. Jimmy

Back
Bovenaan