hoi raymond,
je begint gewoon een bak met een zandbodem en wat stenen met niet teveel stroming en verlichting.
Algen hebben stukken minder licht nodig dan koralen en je loopt minder de kans op onstaan van flap in het refugium.
Mijn refugium is ~200l en ik heb daar een maxi-jet1000 op draaien om ervoor te zorgen dat je geen ophoping van vuil heb in het zicht en op de wieren. Afhankelijk van wat je wil doen, zou de uitwisseling naar het aquarium niet te hoog zetten, dan blijven er ook meer kleine diertjes rondzwerven in de refugium. Als verlichting heb ik 2x t*/18watt en ik zou een daglicht en een grolux gebruiken.
Als water aanvoer zou je een aftakking van je opvoerpomp met en kraan naar de refugium kunnen doen
Als afvoer een hevel met slang/pvc pijp van 32mm
Als doorvoersnelheid zou ik 0,5-2x de bakinhoud per uur doen.
Op grolux groeien de wieren harder, dus ook meer ontrekking nitraat en fosfaat. Ook heb je minder kans op veralging van de wieren. wieren die niet groeien gaan veralgen en zien er smerig uit.
Dan natuurlijk op zoek naar de geschikte wieren.
wat ik zelf nu heb zijn:
caulerpa prolifera
caulerpa taxifolia
Chaetomorpha
Chondrus crispus
De andere "vette"wieren zijn minder geschikt omdat ze vaak leeglopen.
dit zijn o.a.
de
Caulerpa racemosa(Groene druifjes caulerpa)
en de
Caulerpa cupressoides(Gewei caulerpa).
Het is namelijk zo dat ik het refigium graag wil gebruiken om kleine diertjes te kweken zoals roeipoot kreeftjes en vlokkreeftjes en deze af en toe wil uitscheppen en in de bak wil gooien.
(overigens wat is het voedsel van deze kreeftjes?)
De vlok kreeften worden zover ik weet door weinig vissen gegeten, lipvissen willen weleens wat pakken maar ook niet graag.
De dieren komen vanzelf met het levend steen mee en het wordt ook geënt via je rif. Je hoef niks te voeren want ze eten ditritus en ruime afgestorven plantenresten op.
Echt voedsel kweken in een refugium om uit te scheppen is niet de opzet waar je aan moet denken.