Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

hoek pilaar voor stekkenbak in aanbouw.
De bedoeling is dat in de buis een power filter geplaatst wordt.
de voordelen zijn:
- De pomp en watten en pomp zijn aan het zicht onttrokken
- Het water aanvoer gaat via de onderkant omhoog, daarmee zuig hij gelijk de bodem bezinksel aan. Dit scheelt een hoop aan ditritus opbouw in de aquarium

Bijlagen

• -hoek pilaar (2)..jpg
    -hoek pilaar (2)..jpg
    87,4 KB · Weergaven: 14
  • - hoek pilaar..jpg
    - hoek pilaar..jpg
    119 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
mijn algen refugium:
Dit is gewoon en aquarium van 80x65x43wh met ~200l water die meedraait op het totale systeem van 2700l. Hierin zitten diverse algen soorten die niet leeglopen.
De algen verbruiken het nitraat en fosfaat waardoor mijn waarden, als alles goed draait nagenoeg nul is.
Boven in de bak zitten 2 lampen van 18w/T8 1x wit 1x blauw, maar beter zou zijn 1x grolux.
De algen dun ik regelmatig uit.

Bijlagen

• -algen refugium..jpg
    -algen refugium..jpg
    87,9 KB · Weergaven: 18
gisteravond nog een babylon slak uit het rif gehaald, maar de ze was niet in de buurt van de doopvond op dat moment.

Metingen RIF: (laatste meting 27/4)
NO2 = <0,3mg/l
NO3= 7,5mg/l
PO4 = 0,1mg/l (gestegen, was nul)
MG = 1335 (0,89x1500)
CA = 480
KH = 7
PH = 7,9 (8:00u)

Kalk reactor:
vulling = 7,2cm (29/4 was het 5cm, 2,2cm verbruikt in 12 dagen = 5,5kilo p/m)
koolzuur = 5cm
koolzuur bellen = 10cm (bijgesteld naar 5cm)
doorvoer = 1,5l/u (bijgesteld naar 2l/u)

Metingen Specialsbak:
NO2 = 0,3mg/l (lijkt lager dan vorige meting maar toch aanwezing)
PO4 = 0,2mg/l ( lijkt stabiel te blijven t.o.v. 27/4)
doorvoer naar rif = 10,3l/u (35sec/100ml) . Dus het water wordt in ~2 dagen naar het rif uitgewisseld.

Metingen 2M bak:
NO2 = 0,3mg/l
PO4 = 0,5mg/l ..... t.o.v 27/4 gehalveerd (1mg/l) , GFO doet zijn werk.
KH = 10,5

Laatst bewerkt:
mijn algen refugium:
Dit is gewoon en aquarium van 80x65x43wh met ~200l water die meedraait op het totale systeem van 2700l. Hierin zitten diverse algen soorten die niet leeglopen.
De algen verbruiken het nitraat en fosfaat waardoor mijn waarden, als alles goed draait nagenoeg nul is.
Boven in de bak zitten 2 lampen van 18w/T8 1x wit 1x blauw, maar beter zou zijn 1x grolux.
De algen dun ik regelmatig uit.

Hallo Glen,

Ik heb de volgende vragen inzake een refigium:
Hoe zet je deze op?
Kan ik gewoon een 1 meterbak pakken met een overloop die terugloopt in mijn sump?
Hoeveel stroming moet in het refigium zijn? Het lijkt mij niet nodig dat hier 30x de hoeveelheid doorheen gepompt wordt.

En hoe start je een refigium?
Gewoon zand, steend en licht? Komen de kleine dieren vanzelf (plakton, en micro fauna etc etc).

Het is namelijk zo dat ik het refigium graag wil gebruiken om kleine diertjes te kweken zoals roeipoot kreeftjes en vlokkreeftjes en deze af en toe wil uitscheppen en in de bak wil gooien.

(overigens wat is het voedsel van deze kreeftjes?)

Op deze manier heb ik a) vers voedsel en b) worden de nitraten en fosfaten op een natuurlijke manier uit het water gefilterd.

Gr. Raymond

hoi raymond,
je begint gewoon een bak met een zandbodem en wat stenen met niet teveel stroming en verlichting.
Algen hebben stukken minder licht nodig dan koralen en je loopt minder de kans op onstaan van flap in het refugium.
Mijn refugium is ~200l en ik heb daar een maxi-jet1000 op draaien om ervoor te zorgen dat je geen ophoping van vuil heb in het zicht en op de wieren. Afhankelijk van wat je wil doen, zou de uitwisseling naar het aquarium niet te hoog zetten, dan blijven er ook meer kleine diertjes rondzwerven in de refugium. Als verlichting heb ik 2x t*/18watt en ik zou een daglicht en een grolux gebruiken.
Als water aanvoer zou je een aftakking van je opvoerpomp met en kraan naar de refugium kunnen doen
Als afvoer een hevel met slang/pvc pijp van 32mm
Als doorvoersnelheid zou ik 0,5-2x de bakinhoud per uur doen.
Op grolux groeien de wieren harder, dus ook meer ontrekking nitraat en fosfaat. Ook heb je minder kans op veralging van de wieren. wieren die niet groeien gaan veralgen en zien er smerig uit.
Dan natuurlijk op zoek naar de geschikte wieren.
wat ik zelf nu heb zijn:
caulerpa prolifera
caulerpa taxifolia
Chaetomorpha
Chondrus crispus

De andere "vette"wieren zijn minder geschikt omdat ze vaak leeglopen.
dit zijn o.a.
de Caulerpa racemosa(Groene druifjes caulerpa)
en de Caulerpa cupressoides(Gewei caulerpa).

Het is namelijk zo dat ik het refigium graag wil gebruiken om kleine diertjes te kweken zoals roeipoot kreeftjes en vlokkreeftjes en deze af en toe wil uitscheppen en in de bak wil gooien.

(overigens wat is het voedsel van deze kreeftjes?)

De vlok kreeften worden zover ik weet door weinig vissen gegeten, lipvissen willen weleens wat pakken maar ook niet graag.
De dieren komen vanzelf met het levend steen mee en het wordt ook geënt via je rif. Je hoef niks te voeren want ze eten ditritus en ruime afgestorven plantenresten op.

Echt voedsel kweken in een refugium om uit te scheppen is niet de opzet waar je aan moet denken.

Laatst bewerkt:
rode monti takken gestekt omdat de voet bleekt

ik kom nu tot de conclusie dat de test met de druppeltjes tellen een betere indicatie geeft dan de salifert test.
met de druppeltje moet de waarde tussen de 6-8 zijn onder de 4 krijg je problemen met blekende monti's en calendriums
als je dit met de salifert vergelijk dan is waarde 7 ~ 10,2 (verschil van ~3)
dus met de salifert test mag ik niet onder de 7 komen

~60gr KH buffer in de rif en ff aan de reactor geschud (er komt dan wolk uit de reactor)

Laatst bewerkt:
Hoi Glen,

Denkjewel voor de info nog wel een vraag:

Echt voedsel kweken in een refugium om uit te scheppen is niet de opzet waar je aan moet denken.

Duidelijke stelling. Maar gebruik jij ook nog een Skimmer? En kan het refigium dienen als vervanging van de biopellets om nitraten en fosfaten te verwijderen uit het water?

Gr. Raymond

ik gebruik zelfs 3 afschuimers elke sump heeft een eigen afschuimer. De refugium is gewoon een extra aquarium met alleen wieren die soms als logé bak dient.
Tot voor kort heb ik nooit met nitraat en fosfaat removers gewerkt ook niet met wodka, alles ging puur natuur en mijn fosfaat en nitraat was altijd niet meetbaar laag.
Echter sinds kort gebruik ik anti-fosfaat omdat mijn Specialsbak met NPS koralen en gorgonen nogal een belasting vorm op alle systemen die gekoppeld zijn. De hele dag rond prut voeren kan geen enkel refugium aan.

ik ben voorlopig genezen van de japonicus en dat soort moeilijke vissen.
vanmorgen zat de japonicus dood in de quarantaine bak, terwijl hij eigenlijk nagenoeg van zijn stip af was. Gisteren was de imperator al bezweken.
Beiden waren van de stip af maar kregen als verschijnsel dat de ogen troebel werden en bij de imperator Zelfs flink opgezet waren. Ze waren met odinex behandeld in de quarantaine bak.

Ik ben niet erg blij met de odinex. Ik gebruik het voor de eerste keer en er wordt nergens vermeld hoelang je deze behandeling mag uitvoeren. Enige beschrijving dag dag1/2/3 dosering verder niks vermeld over de duur en herhaling van de dosering.

aangezien ik op dag 4 nog nieuwe stip uitslag zag heb ik ook op dag4/5 halve dosering gedaan.
Ook een gezonde anemoon visje die in de bak was blijven hangen is doodgegaan en zeker niet door stip !

ik wijt de sterfte aan de gebrekkige handleiding van odinex.

zelf met kopersulfaat heb ik betere genees resultaten

Laatst bewerkt:
KH rif gemeten = 9
kalk reactor is bijna leeg en moet bijgevuld worden, staat nu op 2l/u en ik schud er regelmatig aan om de opgeloste kleine delen te laten opdwarelen, hiermee kom er net iets meer opgeloste kalk in de aquarium. Streef waarde met salifert test = 10 of hoger.

Back
Bovenaan