Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

aangezien ik vermoed dat het bleken van de toppen bij calendrium, sommige montipora's, en acro's te maken heeft met de verlichting heb ik de verlichtinggstijd verleng. ik dach dat ik die een paar weken eerder verkort had, maar weet niet meer wat het precies was.
had op 13nov2009 6x blauwe en 2x witte vervangen (alleen 2x 15k van AM en 2x KZ Corallight zijn nog niet vervangen)
schemerlicht gaan van 8:00 - 23:00 (4x blauwe lampen)
daglicht gaat van 9:00 - 22:00 (2x Daglicht 865, 2x AM 15K, 2x KZ Korallight)

edit: 23/3
achteraf blijkt dat een verhoogde fosfaat (0,5ppm), door koppeling van specialsbak naar het rif de boosdoener is. Het verlengen van de verlichting tijd (dus meer licht) i.c.m. een hoge fosfaat gehalte heeft het bleken van de toppen zelfs verergerd.

Laatst bewerkt:
vandaag ff bij ww geweest en 3 gorgoontjes gehaald
ook een paar zeekatjes meeggekregen, altijd leuk om ff te proberen.

Hey glen ,

wat zijn zeekatjes dan?

vandaag de stekken bak volledig gereorganiseerd, pur achterwand verwijderd omdat de egel die helemaal opgevreten had en de hele zandbodem verwijderd en uitgespoeld, was te smerig en zelfs aangekoekt.

als dat nog niet genoeg was ben ik gelijk doorgegaan naar de hoekbak, alle steen verwijderd gaten geboord en deze met pvc opnieuw opgebouwd, idem zandbodem volledig verwijderd om dezelfde reden.

de globus mespilla egel die in de hoekbak zat heb ik naar de specialsbak verwezen om daar wat algengroei te verwijderen. hij heeft inmiddel de volledige juwel wand uitgedund, met als gevolg dat ik veel rond dwarrelende zwarte kunstof korrels in de zandbodem heb.

Laatst bewerkt:
Ik had hetzelfde in mijn NPS bak. In mijn sps tijd nooit een fosfaat hoger gehad dan 0,03 en nu 3 weken zitter en nps koralen in door het voeren was mijn fosfaat 0.43. Ik heb de zandbodem nog dikker gemaakt voor de bacterien en flinke dosis rowa phos gebruikt en fosfaat daalt nu naar 0.2. Ik denk zelf ook dat een aquarium en voorral de bacterien moeten wennen aan het grote hoeveelheid voer en uiteindelijk de afvalstoffen worden opgenomen door de bacterien.

Op je speciaal bak wat voor verlichting heb je daar op staan?

Groetjes Michael

Ik heb net mijn oude kalkreactor (homemade) omgebouwd naar een wervelbed filter.
stond toch al de hele tijd niks te doen en er zat al een pomp ingelijmd die de circulatie functie op zich kon nemen.
moest wel de pomp uitvoer omleggen naar een lager gelegen deel.
de bedoeling is hierin de fosfaatkiller materiaal te plaatsen.
ik heb 2 ingangen gemaakt voor de deze 1x van 5mm en 1x 12mm
De 6mm wordt de ingang voor continue filtering, de 12mm wordt voor snelle en tijdelijke filtering (bij aanvang)

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    166 KB · Weergaven: 36
  • Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    106,2 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
aangezien de specialsbak de producent is van de hoge fosfaat in mijn rif fosfaat, heb ik de verversing naar het rif op minimum gezet. Wat de doorvoer hiervan is moet ik nog een keertje meten.
blijkbaar doen de diverse gorgonen en scleronepthya doen het ook bij een hogere fosfaat, de aardbei wordt een ander verhaal, die was wel an het opknappen. ik kijk er een tijdje tegen aan, mogelijk lag het ook aan het voeren.

net een bos keniabomen weggebracht bij een sponsor 12stuks !

Gelijk 1 Liter rowaphos gehaald en om 15:30 zat de hele inhoud van de pot rowphos in een potfiler met wat kool te draaien.
bij aanzetten kwam er een bruine wolk uit maar dat duurde 10sec, had verder geen effect op de helderheid van het rif, want het loste zo op in het watermassa.

Laatst bewerkt:
zonet in mijn specialsbak een geel scleronepthya afgeborsteld met een kwast, er zat alg of groen/bruine aanslag op gegroeid en de poliepen waren al ruim een week niet meer open geweest. Bij het kwasten kwam ook een gele poeder vrij. ik heb zoveel mogelijk de aanslag verwijderd, onder de gele poeder zag je de gespikkelde rode ondergrond van de sclero. Dit is het gevolg van teveel daglicht op de koralen die normaal in het donker huizen. Gelijk de middelste daglicht uitgezet en een deel van de grolux boven deze sclero afgedekt met alu folie.

Dilemma:
Deze koralen moeten moet geen of weinig daglicht, maar je wil je koralen ook wel kunnen bewonderen, dus met licht !
Ook zitten er nu nog enkelen normale ( met zooxantele) koralen en wier in deze bak. maar die zullen er geleidelijk wel uitgaan en de bak zal dan wel donkerder gaan, mogelijk naar zwakkere led verlichting waarbij er wel licht is maar niet genoeg voor algen ontwikkeling e.d.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan