Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

hmmmm.... ik ben niet blij met mijn aardbeikoraal.
ik heb hem vanmorgen los gemaakt en op de bodem gezet, op een plek waar er een opwaartse spriraal stroming is tussen de pilaren. Ik hoop hiermee te bereiken dat de aarbeikoraal het voer op z'n kop gedrupt krijgt.
Caulerpa gefatsoeneerd/gedeeltelijk verwijderd, en de twee nieuwe scleronepthya op de pilaar geplakt/geplaatst. ze gingen daarwel wel gelijk iets meer open staan.
tunze stromingspomp langs de wanden schuin omhoog gericht i.p.v. via omhoom/midden, en de paarse en gele gorgoon gingen meer open staan.

ja ser, ik blijf bezig.
vandaag stond de paarse, gele en de blauwe gorgoon bijna de hele dag open, ik had gerommeld in de bak en de bodem omgeroerd, blijkbaar vinden ze dit voedzaam.
zelf mijn rode scleronepthya ging bij daglicht open staan (die gaat tot heden alleen in het donker open)

Goedkope stromings variatie

stroming pompen en opvoerpompen kunnen tijdens het aanslaan willekeurig links of rechtsom gaan draaien.
normaal maakt dat niet uit voor de pomp omdat het werkt met centrifugaal krachten en het water van het midden wordt aangezogen en weggeduwd word naar de wanden....moet daar nou net de gat zijn met de uitvoer van de pomp.

Daar kunnen mooi van gebruik maken...
als je de uitgangstuit van de pomp breder maakt en inkort, dan merk je dat naar gelang de pomp links of rechts draai je dus een varieërend stromingspatroon krijgt. dus als je een timer op de pomp zet die regelmating uit en aangaat heb je een soort van goedkoop alternatief stromings controller. doe je dat met 2 pompen op verschillende tijden, dan is het patroon meer willekeurig.
Dit kan je al bewerkstelligen met een pompje van 1000-1200l/u . b.v. de maxi-jet1200.

de hoek van links of rechts draaien is momenteel bij mij ~60graden dat is genoeg om in de lengte richting variatie in stroming te krijgen.

Bijlagen

• - pomptuit.jpg
    - pomptuit.jpg
    145,8 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt:
mijn rode cactus koraal (Nephthyigorgia sp.) en donker paarse gorgoon in het donker open om plankton te eten.

Bijlagen

• - rode scleronepthya1.jpg
    - rode scleronepthya1.jpg
    127,7 KB · Weergaven: 62
  • - rode scleronepthya.jpg
    - rode scleronepthya.jpg
    144,8 KB · Weergaven: 68
  • - donkerpaarse gorgoon.jpg
    - donkerpaarse gorgoon.jpg
    170,7 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
update

de nieuwste aankopen van afgelopen zaterdag en de sukkelende aardbeikoraal.

Bijlagen

• - vijlmossel.jpg
    - vijlmossel.jpg
    141,9 KB · Weergaven: 67
  • - oranje sclero1.jpg
    - oranje sclero1.jpg
    194,8 KB · Weergaven: 64
  • - oranje sclero1 (2).jpg
    - oranje sclero1 (2).jpg
    174,3 KB · Weergaven: 67
  • - gele sclero (2).jpg
    - gele sclero (2).jpg
    151,9 KB · Weergaven: 61
  • - gele sclero.jpg
    - gele sclero.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 64
net de nitiet van de speical bak gemeten na een dag flink voeren.
nitriet is na inbouwen druppel filter en continu druppel verversing met rif iets omlaag gegaan en de test geeft lichter orange aan.
we naderen de < 0,3mg/l grens maar zijn er nog niet !
de druppelfilter moet nog rijpen.

aardbei in kooi "gevangen":biggrin:.
nieuwe poging om aardbeikoraal te redden (aankoop 5dec 2009). hij begint al aan de randen af te sterven. Hij gaat gewoon niet open om te eten, dus kan ik ook niet goed voeren. Bak stikt van de zwevend voer en ik gooi weleens wat voer op zijn dak, alleen de hermietkreeften en koraalduivels eten het eraf of gaan erop vertoeven.

Bijlagen

• - aardbei in kooi.jpg
    - aardbei in kooi.jpg
    188 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Een aardbei koraal kan over het algemeen wel wat extra voedingshulp kan gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen om het op schaduwrijke plaats te zetten OF in de sump. Dat laatste heb ik gedaan, wordt niet gericht gevoerd en heeft het goed naar de zin.

hoi michel,
bedank voor de tip. ik heb al van alles geprobeerd. eerst aan de wand met matige stroming in een donker hoekie, toen in mijn paarden bak met matige stroming en mysis op z'n kop gedeponeerd. later op zijn kop in middenpilaar in de stroming. Nu dus op de bodem waar al het vuil (bezonken voedsel verzameld).
Als dit nog niet help ga ik jou raad opvolgen en hem volgend week in de vuile deel van de RIF sump zetten, daar is de water kwaliteit beter.
Mijn nitriet in de specialbak = 0,3mg/l en fosfaat=2 (in RIf zijn beide NUL)
heb je hem in de stromingsdeel of luwtedeel van je sump zitten ?

heb je die van jou pas?
is het de bedoeling dat hij altijd in de sump gaat vertoeven?
daar is het te mooi voor eigenlijk.

vanmiddag de fosfaat gemeten van de specialbak
deze is van 2pp naar 0,25ppm gegaan (kan ook 0,5ppm, kleur moeilijk te lezen). in ieder geval een hele vooruitgang, waarschijnlijk door verdunning naar mijn RIF toe, moet mijn rif nog gaan meten.
de aardbei in zijn kooi word niet meer lastig gevallen en begin toch wat meer uit te staan (bol), echter nog geen gele tentakels gezien.

vooruitgang is er in ieder geval.. geduld zegt men toch vaak met een zeeaqua hobby :biggrin:

Glenn je mot et maar zo zien.. je bent lekker bezig uitsteeekend

zeker een hele voorruitgang ser, nu alleen de nitriet nog.

Vanmiddag ff naar boskoop gefiets en heb een duncansamnia gescored. (mijn wensenlijstje van posting #152 gelijk maar geupdate)
foto van een paar minuten geleden in het donker gemaakt.
Vanavond bezoek gehad van harry nooyen, lekker gebabbeld over de hobby. veel succes met je bak harry moet eens bij jou gaan kijken.

Bijlagen

• - duncansamnia-donker.jpg
    - duncansamnia-donker.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
mooi mooi hoor waneer komt er is een achter de schermen tour bij jouw
dan meld ik mijn daar voor aan hahaha
zeker een hele voorruitgang ser, nu alleen de nitriet nog.

Vanmiddag ff naar boskoop gefiets en heb een duncansamnia gescored. (mijn wensenlijstje gelijk maar geupdate)
foto van een paar minuten geleden in het donker gemaakt.
Vanavond bezoek gehad van harry nooyen, lekker gebabbeld over de hobby. veel succes met je bak harry moet eens bij jou gaan kijken.

Glenn,

the anemone (H. crsipa) seems rather big for your tank, if you ever want to get rid of it - contact me please :D

Still into seahorses ? Have H. zosterae yet ?

Back
Bovenaan