Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

de bak is 28,4 graden en draait nog steeds zonder zoelwel afschuimer als powerfilter en ik doseer dagelijks fosfaat en nitraat om deze op peil te houden...
905131b066039fe88fa569164e89a638.jpg

Begint toch al kritische temperatuur te worden, zou het niet nog hoger laten oplopen Glenn.

Zonder gekkigheid Glenn.
Ik snap dat je veel experimenteert op en met je systeem, maar op het onderdeel 'temperatuurvergevingsgezindheid' zou ik veiligheidshalve stoppen bij 27,5 graad.
Ik merk het iedere zomer weer aan een aantal dieren, 28 is de max:o

Het is niet zo zeer de temperatuur, maar de oplosbaarheid van zuurstof.
Zeker nu je zonder afschuimer draait kan zuurstofgebrek weleens het nekschot zijn. Zou toch jammer zijn van al die succesvolle jaren:(

dank je davany..
vooral niet vergeten te genieten van de mooie dingen van het leven is mijn motto.[emoji41]

ik ben net thuis en in huis is het 28 graden.
8e0144297dd20498419d4b8e31eed2b7.jpg

Met zo'n kamertemperatuur zou ik ook m'n huis ontvluchten. :biggrin:
Onderneem je nog wat tegen de onvermijdelijke verdere temperatuurstijging van je bak in de komende dagen?

Begint toch al kritische temperatuur te worden, zou het niet nog hoger laten oplopen Glenn.
vorig jaar zat ik met een piek van 29,5 graden.
ik zie niks aan de vissen en koralen..

ik raad overigens niemand aan om dit zelf te proberen........
ik kan anytime ingrijpen als ik dat zou wensen.

Laatst bewerkt:
Zonder gekkigheid Glenn.
Ik snap dat je veel experimenteert op en met je systeem, maar op het onderdeel 'temperatuurvergevingsgezindheid' zou ik veiligheidshalve stoppen bij 27,5 graad.
Ik merk het iedere zomer weer aan een aantal dieren, 28 is de max:o

Het is niet zo zeer de temperatuur, maar de oplosbaarheid van zuurstof.
Zeker nu je zonder afschuimer draait kan zuurstofgebrek weleens het nekschot zijn. Zou toch jammer zijn van al die succesvolle jaren:(

bedank voor de bezorgheid michel,
de bak heeft de hele periode al door de dag tussen de 24,5 en in de maanden hiervoor 27,5 gedraaid.

al de jaren hiervoor hou ik dezelfde procedure aan en kijk naar de bewoners..

ik ga pas extra opletten als de temp bij mij boven de 28 gaat.. de iks geeft pas een alarm bij 28,5....
die heb ik nu tijdelijk naar 29 gezet..(vanwege het geluid)
ik hou het wel nauwletten in de gaten door de dag.

mij afschuimer draai gewoon nog mee, echter zonder opvangbeker.

maak je geen zorgen.. ik hou het nauw in de gaten.

0c0ab69f6b4355184a0e174bea137d59.jpg

Laatst bewerkt:
Met zo'n kamertemperatuur zou ik ook m'n huis ontvluchten. [emoji3]
Onderneem je nog wat tegen de onvermijdelijke verdere temperatuurstijging van je bak in de komende dagen?
daarom was ik gisteren ook op het water[emoji12] . 1 van mijn andere passies....watersporten...

het plan staat al klaar om in te grijpen..
ik grijp pas in als het nodig mocht zijn.
bij mij ligt de grens op 28,9.....

het begint met de cooler fans in de kap.
6x op een rij die als een tunnel over de volle lengte blazen...
- dit neemt de warmte van de T5 Buizen mee buiten de kap.
- het neemt ook waterdamp mee. Dit onttrekt weer warmte aan het water, maar zorgt ook voor een optimale beluchting over de volle oppervlakte.
- de cooler fans zijn regelbaar, waardoor ik deze in de zomer op volle kracht kan zetten en in de winter op minimum. Nu staan ze al een paar dagen vol te draaien.
het regelen van de fan kan schelen op het energie verbruik om de bak op temperatuur te houden in de winter, of in perioden dat extra koeling niet vereist is.

8103e88c90b76c230392c7cf0a0e63b9.jpg

7da464fc4125da8c8a8b10a817fe45d3.jpg
b7734009f2322e033dbdcdfa7de786a0.jpg

9552ebdf4aee984d0d6f146159926e38.jpg

Laatst bewerkt:
Glenn,

Wat is volgens jou de maximum temperatuur van het water?
Bij mij is de bak nu 27.6 graden. Ik vraag me af of we in Nederland met één of twee weken warm weer per jaar meteen massaal aan de koelers moeten.

Ik denk persoonlijk dat het niet zo'n probleem moet zijn.

Gr.
Jasper

Staat bij mij nu op 28,2 en de flessen in de vriezer zijn bijna bevroren. Normaal zou ik het in deze boerderij zonder problemen goed hebben kunnen houden, maar nu is het buiten wel extreem. Merk eerlijk gezegd nog geen enkel verschil in het gedrag vd vissen. Denken nog steeds maar aan 1 ding, eten, eten, eten.....

He glenn bij je eerste pagina zie ik een lampenopstelling juli 2015 maar kan hem niet openen ben ik nou te vroeg of heb ik wat gemist?

Glenn,

Wat is volgens jou de maximum temperatuur van het water?
Bij mij is de bak nu 27.6 graden. Ik vraag me af of we in Nederland met één of twee weken warm weer per jaar meteen massaal aan de koelers moeten.

Ik denk persoonlijk dat het niet zo'n probleem moet zijn.

Gr.
Jasper

Daar kan/wil ik geen antwoordt op geven...
een ieder moet voor zichzelf bepalen wat het maximum is, door goed op zijn koralen en vissen te letten..
Wil je geen risico nemen dan volg je de gangbare normen....

Mijn persoonlijke ervaringen deel ik. Als anderen dat ook doen krijgen we een breder beeld hoe koralen zich in de geissoleerde omgeving van onze aquariums kunnen aanpassen.

Door al dan niet bewust de grenzen opzoeken heb ik zelf veel geleerd.

ik ben zelf voorstander van het eco vriendelijk en minimalistisch aquarium houden. Dus niet meer dan noodzakelijk.
De dieren en inhoud van de bak staan centraal. Het is dan ook een echte hobby, want decoratieve van de aquarium staat hier secundair...

Laatst bewerkt:
Staat bij mij nu op 28,2 en de flessen in de vriezer zijn bijna bevroren. Normaal zou ik het in deze boerderij zonder problemen goed hebben kunnen houden, maar nu is het buiten wel extreem. Merk eerlijk gezegd nog geen enkel verschil in het gedrag vd vissen. Denken nog steeds maar aan 1 ding, eten, eten, eten.....
elke jaar is het bij mij wel een paar dagen boven de 28 graden.. alhoewel ik tot heden geen problemen gezien heb, hou ik de middelen wel paraat..

deze 2 airco units gaan aan en worden gericht op de bak, als de temperatuur verder dreigt te stijgen.

23be1a1cb557f5999c46bd603f943722.jpg

Voorals nog zie ik nog geen reden om ze nu aan te zetten.
de bak staat al 20 jaar op dezelfde plek en dit is een jaarlijks wederkerend fenomeen die ik goed in de gaten houd.

He glenn bij je eerste pagina zie ik een lampenopstelling juli 2015 maar kan hem niet openen ben ik nou te vroeg of heb ik wat gemist?
je bent te vroeg mitch.. ik moet het nog posten.
ik moest al een maand geleden mijn lampen vervangen, maar ik stel het steeds uit ... waarom ?
noem het inspiratie......ik heb andere dingen die op dit moment leuker zijn en ff voor gaan.

Het is geen kwestie van risico nemen Glenn maar het gaat erom als we dierenleed kunnen voorkomen dan moeten we dit met 2 handen aangrijpen. Persoonlijk vind ik dit experiment, want het komt op mij in elk geval over als een experiment, echt te ver gaan :mad:

Ik zet mijn hond ook niet in een auto in de volle zon om vervolgens te gaan kijken bij welke temperatuur die zich minder lekker begint te voelen. In plaats daarvan laat ik haar lekker zwemmen als ik thuis kom van mijn werk. Zo zorg ik ook dat de temperatuur in mijn bak niet boven de 26.5 graden komt zodat ik zeker weet dat alle dieren zich lekker blijven voelen.

Ik hoef in elk geval niet te weten of te bewijzen dat bij temperaturen boven de 29 ook nog leven mogelijk is in mijn bak.

Het zijn vaak kleine dingen zoals dekplaten van sump verwijderen, extra ventilator, licht kap open maken, verlichtingsduur verkorten enz. die gemakkelijk enkele graden verschil kan uitmaken en ik raad iedereen aan zoveel mogelijk maatregelen te nemen om te voorkomen dat de temperatuur te hoog oploopt.

Het is geen kwestie van risico nemen Glenn maar het gaat erom als we dierenleed kunnen voorkomen dan moeten we dit met 2 handen aangrijpen. Persoonlijk vind ik dit experiment, want het komt op mij in elk geval over als een experiment, echt te ver gaan :mad:

Ik zet mijn hond ook niet in een auto in de volle zon om vervolgens te gaan kijken bij welke temperatuur die zich minder lekker begint te voelen. In plaats daarvan laat ik haar lekker zwemmen als ik thuis kom van mijn werk. Zo zorg ik ook dat de temperatuur in mijn bak niet boven de 26.5 graden komt zodat ik zeker weet dat alle dieren zich lekker blijven voelen.

Ik hoef in elk geval niet te weten of te bewijzen dat bij temperaturen boven de 29 ook nog leven mogelijk is in mijn bak.

Het zijn vaak kleine dingen zoals dekplaten van sump verwijderen, extra ventilator, licht kap open maken, verlichtingsduur verkorten enz. die gemakkelijk enkele graden verschil kan uitmaken en ik raad iedereen aan zoveel mogelijk maatregelen te nemen om te voorkomen dat de temperatuur te hoog oploopt.
voor mij is dit geen dierenleed en ik zet mijn hele bestand echt niet op het spel.

Alhoewel we hier in europa misschien 18-22 graden aangenaamd vinden, wil dat nog niet zeggen dat iedereen die in de (sub)tropen woont bij 30+ graden per definitie "lijdend" door het leven gaan ( ik zou het zeker geen straf vinden).
Dat zou denk ik te ver gaan, om dat voor hun te oordelen.

Het vergaren van kennis en ervaring door mensen die het weer delen met anderen levert op het groter plaatje meer profijt op voor de gemeenschap dan het veroordelen en onnodig moraliseren.
Als je weet wat je doet, hoef je niet omzichtig met alles om te gaan.

Dit soort info kan ook gewoon verzwegen worden en iedereen kan dan omzichtig doen en 2 keer nadenken voordat ze hun eigen ervaringen posten. Hierdoor leren wij met z'n allen niks en blijft alles bij het oude bekenden.

Met die instelling zouden wij niet verdergekomen zijn dan 30 jaar terug en ook geen levende koralen in onze bakken mogen doen, want alles ging toch structureel dood bij de meesten. Dat is dan pas echte dieren mishandeling.

Het proberen een uitzoeken heeft ons nu zover gebracht, dat wij een groot deel van de koralen kunnen laten groeien en deze kunnen delen onder hobbyisten. Hierdoor wordt het onnodig verwijderen uit de natuur beperkt en dus gespaard.

omdat een koraal duur is en lastiger in leven te houden is, wilt nog niet zeggen dat het "leven" hiervan meer waard is dan een waterplant. Deze worden ook in de zoetwater wereld gesnoeid en in de prullenbak gegooid. Wij doen dat trouwens ook in zeewater met de (dure) macro algen.

voor zover ik weet hebben koralen geen hersens en zenuwstelsel en kunnen zodoende geen pijn en emotie ervaren.

Het zal in de toekomst vaker gebeuren dat koralen die in overshot zijn, ook niet meer door de handel ingenomen worden en dus als "snoeiafval" in de kliko eindigen.

de realiteit is het gebeurt al regelmatig met gorgonen, apenhaar, sterpoliepen, xenia, keniabomen en noem er maar een paar...

Sta niet verbaast te kijken als het straks ook gaat gebeuren met bepaalde montipora en acropora soorten.

overigens heb je dus nog niet gezien (gelezen) dat ik een complete pakket aan maatregelen heb getroffen en alles paraat staat om de grens die ik zelf gesteld heb niet te overschrijden?

jij bent van mening dat de dekplaten verwijder voor jou optimaal is.
ik ben van mening dat de luchttunnel in de kap efficienter is qua koeling.

Het verschil in uitvoer is anders, maar dat wilt nog niet zeggen, als je het niet doet zoals een ander vind dat het hoort, je het slechter doet of slechte intenties heb.

Dit is waar het om gaat:

Status 2 jaar terug:
Wekelijkse water wissels zouden onoverkomelijk zijn voor een gezond rifaquarium.

Tegenwoordig:
Zie ik heel veel mooie, volle en gezonde bakken voorbijkomen, die draaien o.a. zonder structurele waterwissels.

Het is allemaal begonnen, omdat iemand het zelf succesvol gedaan heeft en ervoor koos deze kennis te delen (ondanks de vele kritiek van de gevestigde orde).
Hier kon het verschil genaakt worden, waarbij velen hun dromen konden realiseren.

Laatst bewerkt:
Sorry Glenn maar in dit betoog kan ik niet meegaan. Het is bekend dat vissen dieper water opzoeken als het oppervlakte water warmer wordt. Dit doen ze met een reden. Warmer water bevat namelijk minder zuurstof en dat hebben vissen nodig. Feit is ook dat complete koraal riffen afsterven inclusief vissenbestand door de stijgende temperatuur van het zeewater in deze gebieden, en dan hebben we het nog niet eens over de extreme temperaturen waar jou bak nu op staat. Het is niet verkeerd om iets aan te nemen wat allang bewezen is.

Ik begrijp juist niet dat je de maatregelen hebt staan maar niet gebruikt. Dit komt op mij over als “uitroken” en kijken tot hoe ver je kan gaan, maar met wat als doel ? Dat we straks geen maatregelen tegen warm weer hoeven te nemen of dat we onze bakken allemaal op 28 graden moeten gaan draaien, gewoon omdat het kan ?

In mijn ogen is dit experiment dus zinloos en voegt niets toe aan onze hobby. Wat mij betreft mag je dit experiment afvinken op je lijst en de stekkers van die airco's in het stopcontact steken.

Overigens is het laatste gedeelte wat je schrijft over het wel of niet uitvoeren van waterwissels compleet irrelevant in deze.

het begint met de cooler fans in de kap.
6x op een rij die als een tunnel over de volle lengte blazen...
- de cooler fans zijn regelbaar, waardoor ik deze in de zomer op volle kracht kan zetten en in de winter op minimum. Nu staan ze al een paar dagen vol te draaien.

Zoals ik dit lees, heeft Glenn al maatregelen genomen en grijpt hij in door middel van zijn airco's indien het nodig is. Ik zou daarentegen meteen die airco's hebben aangezet (wat een luxe [emoji6])

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ieder zijn eigen werkwijze.
Die van Glenn is duidelijk.
Die van de vele reageerders eveneens.

Terug on topic: Glenn's aquarium verzameling.

Verdere discussie over de risico's van hoge temperaturen graag in een separaat hierop gericht topic ;)

Back
Bovenaan