Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Doorkijker 500 liter DSR

Gistere bij ac 2 gibbesi gekocht en een groot koraal :)

Alles groeit goed. Dat ook voor de flap wat minder is

Drukte al op verzenden handig :0,

Laatst steen schoongemaakt en kwam een hoop grijs stof vanaf dit ben in nu met powerfilter , watten en afzuigen aan het verwijderen. Waarschijnlijk het probleem

Hee

Het alweer een tijd geleden dus tijd voor een update.

Paar tegenslagen gehad. 1 Acro begon uit het niets te bleken. Geprobeerd goede punten te redden maar is niet gelukt. Vond het raar want alle andere Acro s en koralen doen het goed.

Kleuren en groei gaat goed.
Tegenslag 2 is de flap zuig het af powerfilter en bacteriën maar het blijft vooral nu op de stenen en krijg het niet weg.

Draai nu wel 2,5 weken met biopellets hierdoor schuimt de schuimer een stuk beter :)

Zit te denken om even 3 dagen geen licht te doen maar gaat dit werken en kan het ivm de koralen

Tips zijn welkom want hoop er vanaf te komen

Waardes zijn trouwens nog steeds constant

Mvg maikel

Hee allemaal.

Na een hele tijd niks geupdate te hebben, is er toch veel veranderd. Allereerst is de led weg en hiervoor is t5 gekomen. ATI Bleu plus en ATI Coral Plus. Koralen zijn nog nog aan het wennen maar kleuren komen weer mooi terug.
Verder een tegenslag gehad. In de nacht de thermostaat door gebrand, Volgende ochtend staat de bak op 20 graden dus gelijk reserven erin gedaan en een nieuwe gehaald. Een eheim jager 200w.

Daarnaast bleef het maar ge****. met het rif, storten in of was niet stevig. Nu met pvc een constructie gemaakt, dd aquascape en plakken en schuiven maar.
Nu alleen weer de koraaltjes plakken en goed zetten. Paar bleekte licht aan de onderkant, voeg nu wat po4 toe het zie het niet toe nemen, gaat dus de goede kant op.

Qua vissen is er niks bij gekomen en koralen ook niet.

Mvg Maikel

Beetje een tegenslag. Paar koralen bleken vanaf onderaf, mijn groene formosa en nog een paar koralen. Lijkt alsof de vellen eraf vliegen bij een paar en een andere bleekt langzaam weg vanaf onderen.
Hoe het komt weet ik niet maar baal wel groeide net allemaal mooi dicht .
Moet ik wachten of beginnen met stekken van de goede punte ?

Mvg maikel
Graag hoor ik kritiek

Beetje een tegenslag. Paar koralen bleken vanaf onderaf, mijn groene formosa en nog een paar koralen. Lijkt alsof de vellen eraf vliegen bij een paar en een andere bleekt langzaam weg vanaf onderen.
Hoe het komt weet ik niet maar baal wel groeide net allemaal mooi dicht .
Moet ik wachten of beginnen met stekken van de goede punte ?

Mvg maikel
Graag hoor ik kritiek

Een meet ronde en een verslag wat je allemaal gedaan heb is misschien aan de orde...
Vermeld daarbij de testen (uitdrukkelijk) indien die afwijken van de adviezen.

Foto's plaatsen van de koralen kan helpen.
Tevens en foto van de setup en sump plaatsen.

greetings, GlennF

Een meet ronde en een verslag wat je allemaal gedaan heb is misschien aan de orde...
Vermeld daarbij de testen (uitdrukkelijk) indien die afwijken van de adviezen.

Foto's plaatsen van de koralen kan helpen.
Tevens en foto van de setup en sump plaatsen.

greetings, GlennF

Vanavond zou ik thuis gaan meten. Ik heb hier wel al de fotos van de koralen. Het gaat om twee acro's.

AcroFormosa.jpg
Hier de groene formosa bleekt langzaam midden bij de voet

Acro.jpg
Van deze weet ik de naam niet, Bleekt ook langzaam vanuit onder. Deze bleekt sneller dan de formosa.trekt snel omhoog.

Veel is er niet veranderd de laatste tijd.

Draaide op Biopellets maar vanwege DSR deze verwijder.
Kool ook verwijderd.
Van led naar T5 gegaan (hiervoor bleekde de koralen al)
Rif voor een deel opnieuw gebouwd wegens instorten (hiervoor bleekde ze ook al)

Techniek
BM NAC 7 schuimer
Compact 3000 eheim
Eheim jager 200W Thermostaat
Tunze 6015 2x
6065 1x
Water vanuit de afvoer gaat over filter watten

Sump heeft 3 vakken
1 ste watten
2 de Schuimer levende steen
3 de opvoer

Zelf denk ik dat het aan de biopellets lag maar nadat deze er al even uitzijn blijft het bleken maar doorgaan.
Monti platen en takken doen het goed. Het gaat vooral om de acros

Zal vanavond het test verslag plaatsen.

MvG Maikel

Accropora's worden niet voor niemandal gezien als een "pain in the ass".

Tot op heden was het langdurig houden en laten groeien van deze koralen ook uitsluitend het domein van de "expert reefers".

Het is dus geen schande dat je deze problemen in dit stadium tegenkomt.

Om niet teveel klappen te krijgen, moet je deze groep koralen ook geleidelijk inbrengen en jezelf evan overtuigen dat jij en de omstandigheden er rijp voor zijn.

Het kan overal in zitten.... van een verkeerd (uitgelezen) test tot een ondeugelijk osmose toestel, of een extra ombewust gebruikte supplement.
Zelfs een ondeugelijke VSA kan van invloed zijn.

Daarom is het zaak om alles stap voor stap na te lopen.

Zonder teveel op de zaken voorruit te lopen lijkt dit op signalen van nutrients of verlichtings problemen.
Verlichting en nutrient niveau's hebben een nauwe relatie tot elkaar.

greetings, GlennF

Meting4jan.jpg
Eerrste deel van de meting gedaan. Vanavond de rest van de meting. Wat me opvalt is de PH deze was op zijn laagste 7.76.

Vanavond NO3 PO4 K en Sr meten.
Moet wel zeggen dat het nu met de ATI Coralplus in combinatie met BleuPlus echt super mooi uitkomt. Het oogt heel fris.

MvG Maikel

Bekijk bijlage 415937
Eerrste deel van de meting gedaan. Vanavond de rest van de meting. Wat me opvalt is de PH deze was op zijn laagste 7.76.

Vanavond NO3 PO4 K en Sr meten.
Moet wel zeggen dat het nu met de ATI Coralplus in combinatie met BleuPlus echt super mooi uitkomt. Het oogt heel fris.

MvG Maikel

Fosfaat en nitraat kan je beter bij daglicht meten. Hou je ph nauwlettend in de gaten . En noteerde de tijden bij de gemeten waarde.

Moch de PH teveel dalen neem contact met me op, want ik heb dit probleem ook gehad.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Rest van de waardes gemeten

No3 loopt richting de 4
Po4 0.08
Sr 4

Ph ben ik aan het meten om het uur. Heb hem geijkt!
Blijft tussen de 7.7 en 7.94 hoger niet

Acro gestek want hij ging nu wel wat harder bleken.

Mvg maikel

Van wat ik zie, ziet het er erg mooi uit. Ik kijk graag naar andermans bakken. Vraagje uit nieuwsgierigheid en belangstelling. Is mogelijk om nog wat foto's te posten van je bak? groeten Maik

Rest van de waardes gemeten

No3 loopt richting de 4
Po4 0.08
Sr 4

Ph ben ik aan het meten om het uur. Heb hem geijkt!
Blijft tussen de 7.7 en 7.94 hoger niet

Acro gestek want hij ging nu wel wat harder bleken.

Mvg maikel

Met welk merk ph computer meet je deze ph?
heb je deze nieuw of 2de hands gekocht?
als je hem 2de hands hebt is hij dan nat of droog vervoerd (de elektrode)
hoe oud is de elektrode?

er zijn tal van dingen wat mee zou kunnen spelen wat de meting beïnvloed.

mvg Jaap.

Fosfaat en nitraat kan je beter bij daglicht meten. Hou je ph nauwlettend in de gaten . En noteerde de tijden bij de gemeten waarde.

Moch de PH teveel dalen neem contact met me op, want ik heb dit probleem ook gehad.

greetings, GlennF

Nou laat maar horen glenn ik zou graag jou manier willen weten het is altijd leerzaam en handig om te weten.

mvg Jaap.

Van wat ik zie, ziet het er erg mooi uit. Ik kijk graag naar andermans bakken. Vraagje uit nieuwsgierigheid en belangstelling. Is mogelijk om nog wat foto's te posten van je bak? groeten Maik

Hee Dankje ! Het rif is inmiddels iets veranderd maar nog steeds de zelfde opzet van de pilaren brug en plateau. Hou gewoo van zo opbouw. Vind alleen lastig koralen te plaatsen zodat ze toch nog licht hebben.

Foto's zal ik snel plaatsen

Mvg maik

Met welk merk ph computer meet je deze ph?
heb je deze nieuw of 2de hands gekocht?
als je hem 2de hands hebt is hij dan nat of droog vervoerd (de elektrode)
hoe oud is de elektrode?

er zijn tal van dingen wat mee zou kunnen spelen wat de meting beïnvloed.

mvg Jaap.

Ik gebruik de ph meter van tunze en de electode is van aqua medic. Is wel tweede hands maar heb met andere test bij de LFS en komt op de zelfde uit.

Ook heb ik hem geijkt maar waarde blijft laag zat voorheen strak op 8.3 maar kom nu nieteens boven de 7.94

Mvg maikel

De ph meter hoor na het ijken vrij kort de waarde te meten. Als het lang duurt of steeds afwijkend dan is het versleten.

Als de ph met een geijkte meter in de nacht de 7,6 bereikt is het kritiek en kan je weefsel verlies krijgen bij met name stylopora.

Eerst gaan ze pukkelig instaan en op den duur laten ze hele vellen weefsel van onderuit los.

Ik ben bezig met test van een gebalanceerde KH oplossing die ook de PH direct aanstuurt en dus niet alleen buffert.
Deze test is bijna afgerond en zeer succesvol. Het heeft mijn bak van een 7,7 nu gecorrigeerd naar een gemiddelde 8,03.

greetings, GlennF

De ph meter hoor na het ijken vrij kort de waarde te meten. Als het lang duurt of steeds afwijkend dan is het versleten.

Als de ph met een geijkte meter in de nacht de 7,6 bereikt is het kritiek en kan je weefsel verlies krijgen bij met name stylopora.

Eerst gaan ze pukkelig instaan en op den duur laten ze hele vellen weefsel van onderuit los.

Ik ben bezig met test van een gebalanceerde KH oplossing die ook de PH direct aanstuurt en dus niet alleen buffert.
Deze test is bijna afgerond en zeer succesvol. Het heeft mijn bak van een 7,7 nu gecorrigeerd naar een gemiddelde 8,03.

greetings, GlennF

Normaal gaan de ph elektrodes 1 tot hooguit 2 jaar mee en dienen dan vervangen te worden.
dat klinkt erg goed en ik kijk dan ook uit naar jouw nieuwe middel.
mvg Jaap.

Ik gebruik de ph meter van tunze en de electode is van aqua medic. Is wel tweede hands maar heb met andere test bij de LFS en komt op de zelfde uit.

Ook heb ik hem geijkt maar waarde blijft laag zat voorheen strak op 8.3 maar kom nu nieteens boven de 7.94

Mvg maikel

Aangezien je niet ver woont wil ik wel ff bij je komen kijken. Bergschenhoek is nagenoeg rotterdam.
Stuur me maar een pb dan maken we een afspraak voor een evaluatie.

Maak in die tussentijd een overzicht van je ph

Tijd en ph gehalte .

Zoiets.....

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan