Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Omdat ik al geruime tijd nitraat en nu ook fosfaat toedient, ga ik nu ook gedeeltelijk leiding water gebruiken om het verdampte water aan te vulllen.

Waarom?
Gewoon omdat het kan in de huidige situatie. Het is gemakkelijk (snel tappen) en Ik heb geen last van algen, plagen, cyano, silicaat e.d.
Aangezien ik nu een tekort heb aan nutrients, is het onzin om deze dan te verwijderen uit je water, om deze vervolgens weer toe te dienen.
Daarnaast komt er mogelijk minimale hoeveelheden spore element (die ik niet bewust doseert) mee .
Deze optelsom maakt de keus verantwoord, maar uiteraard blijf ik altijd uitkijken naar signalen en veranderingen.

uploadfromtaptalk1419612459908.jpg

greetings, GlennF

Omdat ik al geruime tijd nitraat en nu ook fosfaat toedient, ga ik nu ook gedeeltelijk leiding water gebruiken om het verdampte water aan te vulllen.

Waarom?
Gewoon omdat het kan in de huidige situatie. Het is gemakkelijk (snel tappen) en Ik heb geen last van algen, plagen, cyano, silicaat e.d.
Aangezien ik nu een tekort heb aan nutrients, is het onzin om deze dan te verwijderen uit je water, om deze vervolgens weer toe te dienen.
Daarnaast komt er mogelijk minimale hoeveelheden spore element (die ik niet bewust doseert) mee .
Deze optelsom maakt de keus verantwoord, maar uiteraard blijf ik altijd uitkijken naar signalen en veranderingen.

Bekijk bijlage 414776

greetings, GlennF

Het kan best, het is alleen even opletten met silicaat die er in kraanwater zit. Te veel kan namelijk bruine smeeralg veroorzaken. Ik kweek zelf levende fyto en het water wat ik hiervoor gebruik komt ook gewoon uit de kraan. Wekelijks gaat er zeker een liter aan kraanwater in mijn bak zonder dat ik er narigheid van krijg. Er zijn ook diverse mensen die kraantjes water gebruiken. Mark in the Box is er een van.

Als er nu een manier was om enkel de silicaat uit het water te krijgen, dat zou een uitkomst bieden in onze hobby...

Bestaat er niet zo iets als rowaphos maar dan voor silicaat. Als ik van mijn osmose apparaat af zou kunnen zou day mooi zijn. Kunnen we niet een osmose Di filter hiervoor gebruiken? Met een heel klein pompje je aqua water daar doorheen pompen? Of die hars gewoon in een wervelbed filter?

In een aquarium die vol in de groei is zak ook silicaat zijn verbruikers hebben behalve silicaat algen.
Ik heb silicaat al 2 jaar op de plank staan om een keertje uit te testen, maar ben er nog niet aan toegekomen om dat toe te passen. Idem voor molybdeen en mangaan.
Dat moment gaat gauw komen omdat ik mijn aquarium nu weer bijna op een punt heb wat ik als uitgangpunt kan gebruiken voor de testen.
Door mijn NPS experiment (waar ik inmiddels klaar me bent:mad:) is dit 10 maanden vertraagd.

greetings, GlennF

Bestaat er niet zo iets als rowaphos maar dan voor silicaat. Als ik van mijn osmose apparaat af zou kunnen zou day mooi zijn. Kunnen we niet een osmose Di filter hiervoor gebruiken? Met een heel klein pompje je aqua water daar doorheen pompen? Of die hars gewoon in een wervelbed filter?

Nee, silicaat harsen halen ook andere zaken eruit. Een DI filter sowieso niet, die haalt alles eruit. Volgens mij bestaat er niets wat enkel en alleen silicaat eruit haalt.

In een aquarium die vol in de groei is zak ook silicaat zijn verbruikers hebben behalve silicaat algen.

greetings, GlennF

Klopt, sponzen en schaaldieren.

Nee, silicaat harsen halen ook andere zaken eruit. Een DI filter sowieso niet, die haalt alles eruit. Volgens mij bestaat er niets wat enkel en alleen silicaat eruit haalt.

Klopt, sponzen en schaaldieren.

ijzer bind silicaat, fosfaat en nog wat andere zaken.

haliclona en spider sponge waren dingen die op mijn verlanglijst stonden, maar nog niet echt van de grond gekomen zijn omdat ik er nog niet aan toe was.

het is zover!

op een verveelt moment dacht ik, "zal ik eens wat nuttigs gaan doen".

daar kwam dit uit:

Edit: Foto verwijderd

16113714941_73e387ca1b_b.jpg

De calculator heeft naast de toevoeging van Mangaan ook een aantal extra functies erbij. De maximale dag dosering en het aantal te doseren dagen is nu uitgewerkt in tabelvorm.

ik ga ermee testen in de stekkenbak en kijken wat daaruit voort vloeit.
ik wilde daar eigenlijk een paar weken mee wachten, omdat ik net met de verlichting van de stekkenbak aan het prutsen was. Dit kan verkeerde data opleveren.

Laatst bewerkt:

Waarom?

Bekijk bijlage 414776

greetings, GlennF

Past het gebruik van kraanwater wel zo goed bij een systeem, waarvan ik begreep dat een van de pijlers het afzonderlijk sturen van de (meetbare) elementen is? En is het dan niet wat zonde om eerst op zoek te gaan naar zuivere toevoegingen/elementen om vervolgens kraanwater toe te voegen waarvan de samenstelling behoorlijk kan fluctueren door het jaar heen?
Het lijkt me in ieder geval nuttig om dan in de calculator ook rekening te gaan houden met minimaal het nitraat en fosfaat gehalte in bijvul- en verversingswater.

het is zover!

op een verveelt moment dacht ik, "zal ik eens wat nuttigs gaan doen".

daar kwam dit uit:

15927935228_ba25ed4f26.jpg

16113714941_73e387ca1b_b.jpg

De calculator heeft naast de toevoeging van Mangaan ook een aantal extra functies erbij. De maximale dag dosering en het aantal te doseren dagen is nu uitgewerkt in tabelvorm.

dat is een handige extra met het aantal dagen erbij te vermelden.
de toevoeging van mangaan is nog een twijfel omdat er ook geen test voor is en het doseren wel heel nauwkeurig moet met zo'n kleine hoeveelheid.

ik ga ermee testen in de stekkenbak en kijken wat daaruit voort vloeit.
ik wilde daar eigenlijk een paar weken mee wachten, omdat ik net met de verlichting van de stekkenbak aan het prutsen was. Dit kan verkeerde data opleveren.

ik ben benieuwd wat er uit de testen voort zal gaan komen en blijf het dan ook volgen.

je bak ziet er top uit op de foto's en het filmpje was echt gaaf!

mvg Jaap.

goed nieuws dus :) ben benieuwd naar jou bevindingen

Past het gebruik van kraanwater wel zo goed bij een systeem, waarvan ik begreep dat een van de pijlers het afzonderlijk sturen van de (meetbare) elementen is? En is het dan niet wat zonde om eerst op zoek te gaan naar zuivere toevoegingen/elementen om vervolgens kraanwater toe te voegen waarvan de samenstelling behoorlijk kan fluctueren door het jaar heen?
Het lijkt me in ieder geval nuttig om dan in de calculator ook rekening te gaan houden met minimaal het nitraat en fosfaat gehalte in bijvul- en verversingswater.

De gedachte achter het systeem is gemak!
Door gezond verstand te gebruiken en niet alles tot het extreme na te jagen, bereik je een balans van zaken die "moeten" worden gecontrolleerd en zaken die "niet perse hoeven" te worden gecontroleerd.

De keus om er een wildchart aan toe te voegen is een bewuste!
Zoals ik al eerder motiveerde zijn er randvoorwaarden waar je aan moet voldoen, voordat deze keus gemaakt kan worden.
De weging van deze wildchart is minimaal, maar het gemak is maximaal.
Om niet in de herhaling te vervallen, staat hier precies waarom die keus gemaakt wordt:
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1171873

Het voeren van de vissen en koralen heeft naar mijn mening een veel groter impact op de nutrients en diverse spore elementen in het water, dan een beetje leiding water lozen in de bak (10L per dag op 1700 liter)

In de werkwijze en de calculator wordt er rekening gehouden met veranderende omstandigheden. In het geval van nitraat en fosfaat wordt dit al opgevangen door de meet intervallen.

Als je kraanwater toevoegt, weet je dat je afhankelijk van de frequentie een hoeveelheid, fosfaat, nitraat en minimale hoeveelheden ander stoffen toevoegt.
Je weet dus zelf al, dat je hier bewust op moet letten, want daar was het juist om te doen. (Zie de geschetste randvoorwaarden)

De hele methode draai op het feit dat alle waarden onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, dat verbruiken kunnen veranderen, dus daardoor ook met regelmaat onafhankelijk gemeten en gestuurd moeten worden.;)

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
ik ben benieuwd wat er uit de testen voort zal gaan komen en blijf het dan ook volgen.

je bak ziet er top uit op de foto's en het filmpje was echt gaaf!

mvg Jaap.

Ik ook
, maar zoals ik al vaker zei "ik heb geen haast".

De bak staat top, daarom vraag/vroeg ik me ook af, "waarom meer doen dan nu?"

Bedank voor de complimenten. We modderen gewoon verder aan.;)

greetings, GlennF

Qua test met mangaan en sceptisch: Wel grappig dat de conclusie al op het label van de fles staat .....

Glenn , ik voeg sinds een week mangaan toe te kort nog dus om te zeggen of het idd een toegevoegde waarde heeft [vandaar dat ik het ook nog niet vernoemd had]

wat wel opval is dat de arcan's en de montipora en de caulastrea na toe dienen heel veel poliep expansie laten zien , de andere soorten zoals de acropora ook wel maar wat minder net als de hystrix , de goniopora staat er weer goed bij maar denk eerder dat dit te maken heeft met de hoeveelheid zwerfvuil die door het beperkt inzetten van de powerfilter weer is toegenomen [ heb gewacht met de mangaan tot de gonio weer goed open stond ]
om te zien of het de mangaan was en niet de fe trace die voor de poliep expansie zorgde heb ik beide stoffen op verschillende tijdstippen toegediend, mangaan smorgens, fe trace savonds , gister voor het eerst beide met de avond toegevoegd

Glenn , ik voeg sinds een week mangaan toe te kort nog dus om te zeggen of het idd een toegevoegde waarde heeft [vandaar dat ik het ook nog niet vernoemd had]

wat wel opval is dat de arcan's en de montipora en de caulastrea na toe dienen heel veel poliep expansie laten zien , de andere soorten zoals de acropora ook wel maar wat minder net als de hystrix , de goniopora staat er weer goed bij maar denk eerder dat dit te maken heeft met de hoeveelheid zwerfvuil die door het beperkt inzetten van de powerfilter weer is toegenomen [ heb gewacht met de mangaan tot de gonio weer goed open stond ]
om te zien of het de mangaan was en niet de fe trace die voor de poliep expansie zorgde heb ik beide stoffen op verschillende tijdstippen toegediend, mangaan smorgens, fe trace savonds , gister voor het eerst beide met de avond toegevoegd

hoeveel mangaan voeg je per dag toe?
is er ook al getest waar de grens is als je er teveel van toevoegt?(deze vraag stel ik algemeen)
ik heb het zelf ook ondervonden van zwerfvuil dat de goniopora daar sterk op reageert.
als ik net de ramen met mijn magneet schoon heb gemaakt dan trekt hij zich in.
het is en blijft een interessante toevoeging.

mvg Jaap.

hoeveel mangaan voeg je per dag toe?
is er ook al getest waar de grens is als je er teveel van toevoegt?(deze vraag stel ik algemeen)
ik heb het zelf ook ondervonden van zwerfvuil dat de goniopora daar sterk op reageert.
als ik net de ramen met mijn magneet schoon heb gemaakt dan trekt hij zich in.
het is en blijft een interessante toevoeging.

mvg Jaap.

voeg 0.04 ml mangaan per dag toe, evenveel als ik trace toevoeg
goniopora hier trek zich nooit in bij ramen schoonmaken, ook niet bij toevoegen van carbon of andere toevoegingen het enigste wat hij niet leuk vindt is als de bak te arm wordt aan zwerfvuil dan gaat het dus mis [ zie mijn dagboek en het stuk bij powerfilter]

voeg 0.04 ml mangaan per dag toe, evenveel als ik trace toevoeg
goniopora hier trek zich nooit in bij ramen schoonmaken, ook niet bij toevoegen van carbon of andere toevoegingen het enigste wat hij niet leuk vindt is als de bak te arm wordt aan zwerfvuil dan gaat het dus mis [ zie mijn dagboek en het stuk bij powerfilter]

Ik ga je stuk over powerfilter even lezen.
dank voor je antwoord.

Qua test met mangaan en sceptisch: Wel grappig dat de conclusie al op het label van de fles staat .....

Marc.....
Aangezien je de neiging heb dingen te laten escaleren en zelf geen remmen heb zal ik zeer kort zijn.
Lees goed !
Mijn texten zijn zorgvuldig gekozen en ik ben geen persoon, die zomaar wat onzin neerzet of anderen napraat, noch laat ik mij in een hoek forceren. Ik doe dingen op mijn tempo en dat zal ook zo blijven.
Als je mij begrijp en kan respecteren, blijven we in een "volwassen" dialoog, anders heb ik reeds eerder aangetoond,
dat ik de discipline heb om me in te houden als dat nodig mocht zijn.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan