Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rsm 130d dsr Alphen ad Rijn

Even een update. Heb net foto's gemaakt van de bak. Van alle 3 de kanten deze keer.
4dcab0e7376385c4badaf0fc5f694692.jpg
169f3e07faded0b1c9d1c52e231780eb.jpg
c22d6ab42d4dc9cb744a8d0ae7ab2b05.jpg

Mooi hoor! Kan me bijna niet voorstellen dat dit allemaal in een rsm130 staat;).

De bak gaat rustig door. Geen gekke dingen te melden. 1 ricordea oor heeft het opgegeven. Geen idee waarom, de rest staat er prima bij. Sommige sps stekken staan al een poosje in de bak maar deden tot op heden weinig qua groei.
Nu zie je dan toch eindelijk redelijke groei. Hier een paar vergelijking foto's.
694cdba3b4a2103d07ebe24ddcc7c519.jpg
0585fdd4c28e4be984de39c65a17a4ba.jpg
176c79cec7a82124aeed222ddb287ce1.jpg

Hi Chris,

gaat lekker daar.

Ik heb meerder ricordea's in de bak, verschillende kleuren en ik had het laatst ook dat 1 van de oren er ineens geen zin meer in had.
Op zich geen probleem alleen wel jammer omdat dit de enige gele ricordea was die ik had.

groet
Adri

De bak gaat rustig door. Geen gekke dingen te melden. 1 ricordea oor heeft het opgegeven. Geen idee waarom, de rest staat er prima bij. Sommige sps stekken staan al een poosje in de bak maar deden tot op heden weinig qua groei.
Nu zie je dan toch eindelijk redelijke groei. Hier een paar vergelijking foto's.

Hi Chris,

gaat lekker daar.

Ik heb meerder ricordea's in de bak, verschillende kleuren en ik had het laatst ook dat 1 van de oren er ineens geen zin meer in had.
Op zich geen probleem alleen wel jammer omdat dit de enige gele ricordea was die ik had.

groet
Adri
Ja zonde is dat. Het was bij mij gelukkig geen hele bijzondere maar toch jammer.
Maar als de rest het gewoon blijft doen vind ik het prima.

Heb voor het eerst een triton test gedaan.
Heb vrij kort geleden ook een 30% water wissel gedaan. Toch heb ik een flinke bak tin en koper in het waterkolom.
Of dit echt heel veel kwaad kan weet ik niet. Maar de waardes zijn echt heel hoog. Heb wel voor het koper de triton detox besteld en zal een aantal water wissels gaan doen na de detox'kuur'.
1020ebf6a065d9f42904b81528fbdb46.jpg

8c8c7f7dbe9aa8d9e43aa059da4b2e25.jpg

Ik ben benieuwd of je ook werkelijk verschil zie voor en na de wissels.
I heb begrepen dat je ook wat meer rood licht aangestuurd heb .
Zou het daardoor zijn dat je wel groei heb in je acro's?
Op de eerste foto zag je duidelijk dat de acro problemen had aan de voet. Als dit zou doorzetten was je hem nu kwijt geweest.

greetings, GlennF

Ik ben benieuwd of je ook werkelijk verschil zie voor en na de wissels.
I heb begrepen dat je ook wat meer rood licht aangestuurd heb .
Zou het daardoor zijn dat je wel groei heb in je acro's?

greetings, GlennF
Ik denk dat ik weinig verschil zie. Het staat er best redelijk bij.
Ik heb de rode led verwijderd. Ondanks dat hij flink gedimd was vond ik de led een vervelende rode gloed in de bak geven. Heb deze vervangen voor een warm witte led. Welke een behoorlijk aandeel rood bevat zonder te overheersen.
Heb ook 2 UV leds bijgeplaatst. Heb er nu 4. 2 van 400-410nm en 2 van 410-420nm.

Heb voor het eerst een triton test gedaan.
Heb vrij kort geleden ook een 30% water wissel gedaan. Toch heb ik een flinke bak tin en koper in het waterkolom.
Of dit echt heel veel kwaad kan weet ik niet. Maar de waardes zijn echt heel hoog. Heb wel voor het koper de triton detox besteld en zal een aantal water wissels gaan doen na de detox'kuur'.

Kan je dit even in de juiste context zetten? Doe je regelmatig waterwissels? Of heb je nooit een waterwissel gedaan en toen een keer 30%? En daarna een analyse?

Ik zie dat je in feb 2014 met dsr bent begonnen. Heb je voor die tijd toevoegingen gebruikt? Of voeg je naast DSR nog iets toe?

Laatst bewerkt:
Kan je dit even in de juiste context zetten? Doe je regelmatig waterwissels? Of heb je nooit een waterwissel gedaan en toen een keer 30%? En daarna een analyse?

Ik zie dat je in feb 2014 met dsr bent begonnen. Heb je voor die tijd toevoegingen gebruikt? Of voeg je naast DSR nog iets toe?
Ben gestart met dsr in december.
Heb hier en daar wel een water wissel gedaan. Maar zeker niet wekelijks. De 30% wissel was idd voor 1 keer kort geleden. Zeker dus niet op reguliere basis. Toevoegingen naast dsr doe ik niet. Ik voer met name diepvries. Af en toe gooi ik wat flakes in de bak. Heb wel over een langere periode iedere dag of reefpearls gevoerd of lps/sps voeding van DD.

Ben gestart met dsr in december.
Heb hier en daar wel een water wissel gedaan. Maar zeker niet wekelijks. De 30% wissel was idd voor 1 keer kort geleden. Zeker dus niet op reguliere basis. Toevoegingen naast dsr doe ik niet. Ik voer met name diepvries. Af en toe gooi ik wat flakes in de bak. Heb wel over een langere periode iedere dag of reefpearls gevoerd of lps/sps voeding van DD.

Dank voor de uitleg. Dus de verhoging in koper kan alleen via voeding binnenkomen? Niet een restant van een heel pakket a la red sea voordat je met DSR begon?

Dank voor de uitleg. Dus de verhoging in koper kan alleen via voeding binnenkomen? Niet een restant van een heel pakket a la red sea voordat je met DSR begon?
Nee heb dat nooit gebruikt. Helemaal aan het begin heb ik wel eens easylife gebruikt maar dat was nog ver voordat ik met dsr begon. Daarnaast heb ik toen een volledige water wissel gedaan omdat het niet goed ging.
Dit zal nu niet meer meespelen denk ik.

Ik zie toch regelmatig bij mensen met een triton test een zeer hoog koper gehalte langs komen. Alleen die tin vind ik dan wel weer erg raar.

Ik denk dat ik weinig verschil zie. Het staat er best redelijk bij.
Ik heb de rode led verwijderd. Ondanks dat hij flink gedimd was vond ik de led een vervelende rode gloed in de bak geven. Heb deze vervangen voor een warm witte led. Welke een behoorlijk aandeel rood bevat zonder te overheersen.
Heb ook 2 UV leds bijgeplaatst. Heb er nu 4. 2 van 400-410nm en 2 van 410-420nm.

Kan je de conclusie trekken dat in jou geval de aanpassing van de verlichting bijgedragen heeft aan het stoppen van de bleking bij de voet en nu zelfs aanzet tot de groei van de acro?

greetings, GlennF

Om het in de juiste context te zetten.
Hoe vaak , hoeveel, en met welke zout heb je de wissels uitgevoerd?

Overigens zijn wissel in DSR niet verboden of taboe...
Dus het niet wisselen om het niet wisselen zelf is een verkeerde gedachte..:)

greetings, GlennF
Absoluut.
Niet vast klampen aan een bepaalde gedachte maar kijken wat voor jou werkt en waar je je voordeel mee kan doen.

Houdt het op 3 wissels in half jaar tijd van ongeveer 30 liter op 130 liter.
Al deze wissels heb ik met 'vers' Noordzeewater gedaan. En uiteraard calcium en magnesium etc. Op peil gebracht via de dsr stoffen.

Back
Bovenaan