Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het blijft toch kriebelen

Dank je Rogier. Het begint wat te wennen, maar het blijft kaal.

Glenn, ik heb mij verteld. Ik heb na 3 dagen weer gemeten. Toen was nitraat 0,5. Ik heb 7,3 ml toegediend. Maar ik heb niet dagelijks gedoseerd. Ben er niet helemaal bij. Ik zal 9 april weer meten. Dan zijn het 4 dagen. Ik zal daarna dagelijks gaan doseren.
Ik wil de fosfaat test ook nog weer opnieuw doen. Ik heb nou het potje bij het aquarium in gezet, zodat hij bewaard blijft bij een hogere temperatuur. Ik ben benieuwd of ik nu een andere waarde meet. Ik zal zo de test doen. gedaan. Fosfaat is 0,08. Ik ben ook ijzer aan het toevoegen om het fosfaat naar beneden te krijgen. Dus zeg maar waar het aan ligt dat de waarde gezakt is...
Ik voeg nou 0,15 ppm elke dag toe. Dat is 2,5 ml.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het nitraat weer gemeten: 1. We moeten dus 4,9 ml toevoegen.
4,9 : 4 = 1,2 ml. Dan zouden we dagelijks 1,2 ml nitraat moeten toevoegen. Dat klinkt zo veel. Ik zal na 4 dagen weer meten en kijken of het nog klopt en of het niet te hoog wordt.
Verder staat de bak er nog steeds mooi bij. We zijn nog steeds niet helemaal van de rode flap af, maar het wordt ook niet veel meer. Ik roer nou ongeveer een keer in de week het zand wat door en dan verwijder ik ook de flap die ik nog tegen kom.
Ik zal Arjon vragen binnenkort weer eens wat foto's te plaatsen. Zijn telefoon maakt betere foto's dan die van mij.
 
We hebben gisteren de waterwaardes weer gemeten. Ik heb ze niet allemaal gemeten. Nitraat en fosfaat heb ik een paar dagen geleden al gemeten en die meet ik later weer. Zodat er een week tussen zit. De waardes die bij ons altijd te hoog zijn, heb ik ook niet gemeten.
Tijdens het meten was ik zo handig om de resterende vloeistof van de calcium test bij de strontium ingedaan. Dom :mad:. De strontium test was net nieuw. Ik moet ook niet teveel testen tegelijk willen doen......

We zijn toch niet helemaal tevreden met onze bak. De flap lijkt nu weer terug te komen. Niet alle koralen staan er even mooi bij. We twijfelen er aan om misschien wat levend steen in de sump te doen. We hebben de stroming al veranderd. De verlichting is goed. De waterwaardes zijn ook mooi. Alleen de fosfaat moet naar beneden. Daar werken we aan, door elke dag 2,5 ml ijzer toe te voegen.
Wat mij ook op valt is dat het zand vies blijft. Ik krijg dat ook niet goed schoon door het steeds door te woelen en ik wil niet steeds met mijn vingers in de bak. Dus daar moeten we ook iets op verzinnen. Daar kan ook de flap weg komen.
printscrean 11-04-2014.jpg
 
Van de koralen zullen we een lijstje maken.

Hieronder het schema van de verlichting.

Lichtunit scakeld in 3 delen aan.
2 lampen aan om 9:30
2 lampen aan om 10:00
2 lampen aan om 10:30

2 lampen uit om 21:00
2 lampen uit om 21:30
2 lampen uit om 22:00
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1397381287994.jpg
    uploadfromtaptalk1397381287994.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 59
Hier is ons lijstje met sps koralen. Hij is niet compleet, want ik weet niet alle namen.
Ik zal daar van de week eens een studie van maken.
Paarse montiplaat,
blue tip acro, groene Formosa, buttons, blue mintolipora digitata, gele clandriem.
acropora nana tricolor
 
Hier is ons lijstje met sps koralen. Hij is niet compleet, want ik weet niet alle namen.
Ik zal daar van de week eens een studie van maken.
Paarse montiplaat,
blue tip acro, groene Formosa, buttons, blue mintolipora digitata, gele clandriem.
acropora nana tricolor

Kan je wat detail foto's maken van de flap op de ergste punten en op de piek van de dag

greetings, GlennF
 
Ik zal arjon morgen vragen. Mijn telefoon maakt de foto's lang niet zo scherp.

Verstuurd van mijn GT-I8190 met Tapatalk
 
We hebben de buttons, waar steeds rode flap tussen komt en de lobo van plaats gewisseld. De lobo stond steeds niet mooi uit, maar die lag ook met een kant tegen de wand aan. De lobo staat weer veel mooier uit. Op de steen met buttons zit nog steeds rode flap. De buttons staan wel mooi uit. Ik probeer de flap er steeds voorzichtig tussen weg te halen met een penseel, maar ik wil de buttons niet beschadigen. Lastig.
 
Ik voel me steeds zo schuldig als ik al die buttons dicht zie gaan. Dan hou ik maar weer op. Maar dan zal ik de volgende keer wat langer door poetsen :)
 
ik heb een experiment uitgevoer op een 40 liter aquarium (gekoppeld op mijn rif)
door plaatsen van een sterkere lamp (12uur belichting) en geen koralen en weinig zand in de bak, was de flap weelderig gaan boeien.
zand, wanden en vooruit was onder de flap , inclusief de powerfilter.
weken laten staan zonder iets te doen en het ging niet vanzelf weg, het werd alleen erger.
toen beginnen met zand roeren en powerfilter verschonen steeds als het terug kwam.
na weken was het een standaard ritueel, maar flap ging niet weg.
alles geveegd van de wanden met een blauwe spons en powerfilter 2x vernieuwd.
zand erin gestort (2cm) en bodem vol gezet met koraal stekken.
na en week weer flap op het zand en tussen de koralen.
het een tijd laten gaan maar het werk steeds erger.
bodem weer geroerd met powerfilter , maar nu met de lichten uit.
volgende dag geen lichten aan maar wel roeren met een powerfilter.
power filter niet vervangen maar een aantal dagen verduisterd (3) laten draaien zonder licht.
met licht uit steed de bodem omroeren en alles opvangen in powerfilter (zonder te ruilen, omdat deze niet verstopt raakte)
de rommel werd steed fijner en minder geclusterd en bezonk ook sneller (minder slijmerig, van de bacterie, meer stoffig)
na de 3 dagen zag ik dat alle wanden en plekken waar flap zich op onwikkelde mooi en egaal en zonder sporen van de paarse gloed.
de watten voelden gruizig aan en niet slijmerig.
toen de verlichting 4 uur per dag aangezet en steeds opgebouwd per 2 dagen als ik geen flap terug zag komen.
kwam er flap weer op dan ging het licht weer 2 stappen terug.
inmiddels is de bak weer met de volle verlichting/duur flapvrij.

als ik flap mocht zien opkomen gaat de verlichting i.c.m. afzuigen 2 stappen terug
let daarbij op de afval die je op je powerfilterwatten krijg. veel slijm is veel bacterie (mogelijk cyano)

hopelijk heb je hier wat aan
 
Daar heb ik zeker wat aan. Lijden de koralen niet te veel als het licht helemaal niet aan staat?

Ik heb gisteren nitraat gemeten: 2,5. Mijn dagelijkse toevoeging is dus net iets te hoog. Ik ga nu ipv 1,2 ml 1,1 ml toevoegen. Ik zal over een paar dagen weer meten.
Fosfaat is nog steeds 0,08. Die wil dus nog niet genoeg zakken. Ik voeg nu elke dag 2,5 ml ijzer toe.
 
Hi Maaike, Arjon,

Mijn nitraat schommelt tussen de 2.5 en de 5 en mijn fosfaat schommelt tussen de 0.06 en de 0.08.
Ook mij lukt het niet om de fosfaat naar 0.04 te sturen maar alle koralen staan er goed bij en zijn goed op kleur.
Dit is dus niets om je zorgen over te maken.

Wat je zou kunnen proberen is om tijdelijk twee keer per dag het ijzer toe te voegen met een tussenpose van minimaal 6 tot 8 uur.

groet
Adri



Daar heb ik zeker wat aan. Lijden de koralen niet te veel als het licht helemaal niet aan staat?

Ik heb gisteren nitraat gemeten: 2,5. Mijn dagelijkse toevoeging is dus net iets te hoog. Ik ga nu ipv 1,2 ml 1,1 ml toevoegen. Ik zal over een paar dagen weer meten.
Fosfaat is nog steeds 0,08. Die wil dus nog niet genoeg zakken. Ik voeg nu elke dag 2,5 ml ijzer toe.
 
Laatst bewerkt:
PO4 0,08ppm val binnnen de tolerantie en ik zou me daar niet blind op gaan staren, tenzij je een ULNS beoogd en daar ben je niet aan toe !
daarnaast zul je een koralen selectie meten maken bij ULNS (ultra low nutrient system)

Hi Maaike, Arjon,

Mijn nitraat schommelt tussen de 2.5 en de 5 en mijn fosfaat schommelt tussen de 0.06 en de 0.08.
Ook mij lukt het niet om de fosfaat naar 0.04 te sturen maar alle koralen staan er goed bij en zijn goed op kleur.
Dit is dus niets om je zorgen over te maken.

Wat je zou kunnen proberen is om twee keer per dag het ijzer toe te voegen met een tussenpose van minimaal 6 tot 8 uur.

groet
Adri
 
Dank jullie voor jullie reacties.
Ik zal het fosfaat dan los laten. Niet alle koralen staan er mooi bij, maar dat komt door de flap. Twee sps koralen hebben teveel flap op zich gehad en op die plek zitten geen poliepen meer. Wij hadden de hoop dat als ons fosfaat naar beneden zou gaan, de flap ook zou verdwijnen.
Glenn, zal ik dan het ijzer weer afbouwen? We zitten nu op de maximale dosis.
 
Waar ik weken heb lopen knokken om de flap uit de bak te krijgen, Kh verhogen, minder licht, heel veel afzuigen, bodem omroeren, het mocht allemaal niet baten.
Het kwam sneller terug dan ik kon afzuigen.
Toen het ook op de buttons en sommige steenkoralen begon te ontwikkelen was ik het zat en heb ik chemiclean gebruikt. En heb de eerste week bacteriën van biodigest toegevoegd.
Dit was even wat werk omdat je na 24 van toevoegen een minimale waterwissel van 20% moet doen maar heb er geen spijt van gehad.

We zijn inmiddels 3 weken verder en ik ben nog steeds flapvrij.
De één vind het niet de methode om chemiclean te gebruiken omdat het ook andere dingen om zeep helpt. Ik heb er totaal geen hinder van ondervonden, koralen stonden er goed bij
een bleven na toevoegen er ook goed bij staan. De vissen en andere dieren hebben er ook geen last van gehad.

Ik heb wel mijn voerregime aangepast, ik voer veel minder droogvoer (vlokvoer) en wat meer diepvries en levend voer. Met hierbij natuurlijk de nodige
wierbladen voor de dokter, salarias en vossekop.

groet
Adri
 
Hier enkele foto's zoals alles er nu bij staat
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1397666341352.jpg
    uploadfromtaptalk1397666341352.jpg
    45,5 KB · Weergaven: 51
  • uploadfromtaptalk1397666367184.jpg
    uploadfromtaptalk1397666367184.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 46
  • uploadfromtaptalk1397666386502.jpg
    uploadfromtaptalk1397666386502.jpg
    59,6 KB · Weergaven: 46
  • uploadfromtaptalk1397666397892.jpg
    uploadfromtaptalk1397666397892.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 47
En deze
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1397666418972.jpg
    uploadfromtaptalk1397666418972.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 43
  • uploadfromtaptalk1397666429623.jpg
    uploadfromtaptalk1397666429623.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 41
  • uploadfromtaptalk1397666441236.jpg
    uploadfromtaptalk1397666441236.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 41
  • uploadfromtaptalk1397666452017.jpg
    uploadfromtaptalk1397666452017.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 42
  • uploadfromtaptalk1397666464302.jpg
    uploadfromtaptalk1397666464302.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 41
Bovenaan