Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Heel herkenbaar dat stukje van 'even minder zin hebben'. Volgens mij komt iedere hobbyist weleens even voor een korte of wat langere periode in zo'n fase terecht.

Hoe ga je nu verder Bas? Blijf je dan voorlopig waterwissels toepassen en laat je DSR tijdelijk achterwege of was dit het aan waterwissels en vervolg je de DSR methode vanaf hier ook weer?

We hadden je al gemist op het forum:biggrin:
Een paar water wissels is soms de oplossing om de boel weer opgang te krijgen. succes met strigosus Bas.

Heb trouwens nog wel een vis op de verlanglijst staan: een mooie xanthurum! Lijkt me erg gaaf om deze toe te voegen aan mijn huidige bestand!

Heel herkenbaar dat stukje van 'even minder zin hebben'. Volgens mij komt iedere hobbyist weleens even voor een korte of wat langere periode in zo'n fase terecht.

Hoe ga je nu verder Bas? Blijf je dan voorlopig waterwissels toepassen en laat je DSR tijdelijk achterwege of was dit het aan waterwissels en vervolg je de DSR methode vanaf hier ook weer?

Klopt, Marjan! Heb het al vaker gehoord/gelezen bij 'de oudere garde' op het forum..alhoewel ik mezelf nog tot de beginners reken...

Hoe ik verder ga? Tja, mijn gevoel zegt me dat ik nog 1 a 2 wissels moet doen en dan pak ik zeker weer de DSR methode op, want die methode ligt me prima. Ik kan met DSR prima mijn waterwaarden in de hand houden, dus ga er zeker mee door. Ik hoop in de toekomst net zo'n mooie kleurrijke en volgroeide bak als Glenn te kunnen realiseren. Zover ben ik nu nog niet...
Bovenstaande is puur mijn gevoel en helaas kan ik ondanks alle testen niet aangeven wat er nu exact mis was. Heb deze bak opgestart met bestaan steen uit mijn oude bak en steen ingedraaid steen. Voor hetzelfde geld heb ik daarom een moeilijker doorstart en zou ik eigenlijk wat echt vers levend steen moeten toevoegen om de bak een boost te geven. Misschien moet ik een keer een beetje water opsturen en laten testen om te zien of er iets in mijn water zit of juist mist?

Blijft lastig deze hobby..maar dat is dan ook weer gelijk de uitdaging! ;)

Heey man leuk weer dat je er weer effe ben.
Kommaar op met die foto update.
En druk vaker op het knopje forum haha.

Groetjes wesley

We hadden je al gemist op het forum:biggrin:
Een paar water wissels is soms de oplossing om de boel weer opgang te krijgen. succes met strigosus Bas.

Goed om te horen dat ik gemist wordt.. ;)

Precies mijn idee! Hopelijk helpen de wissels en zit ik straks ook in die stijgende lijn!

Heey man leuk weer dat je er weer effe ben.
Kommaar op met die foto update.
En druk vaker op het knopje forum haha.

Groetjes wesley

Ik checkte wel regelmatig het forum, hoor! En zeker de dagboeken die ik altijd al nauwgezet volgde!

Ik zal idd wat vaker weer het forum bezoeken! Zal van het weekend proberen om wat foto's te maken en te plaatsen!

Ik checkte wel regelmatig het forum, hoor! En zeker de dagboeken die ik altijd al nauwgezet volgde!

Ik zal idd wat vaker weer het forum bezoeken! Zal van het weekend proberen om wat foto's te maken en te plaatsen!

Heey bas das mooi.
Leuk morgen weer even je bak zien dan hier.
Die xanthurum is echt een prachtvis zal zeker niet misstaan in die mooie bak van je.

Groetjes wesley

kan altijd bas! wissels bij een gut feeling zijn prima, daarna kan je weer kijken wat je bereikt.
welke koralen heb je moeite me ? geef eens aan hoe het verloop is.
kan je een posting doen wat je typische gemeten waarden waren.
wat heb je als verlichting ? (je zal het vast ergens vermeld hebben)

Vooruit een kleine update ;)
Heb al een tijdje zorgen over hoe mijn bak draait. Ik pas DSR toe en heb daar eigenlijk geen klagen over. Waterwaarden blijven eigenlijk prima, maar toch doen mijn koralen - voornamelijk de stekjes steenkoraal- het slecht. Mijn groene en rode monti groeien eigenlijk prima, maar de rest kwakkelt of bleekt. Geen idee wat er niet goed zit. Dus kortom heb uiteindelijk besloten om toch maar water te wisselen. Dat is ideaal bij de DSR methode..je kan namelijk heel eenvoudig een wissel uitvoeren en daarna weer de methode oppakken. De bak heeft bijna een half jaar zonder wissels gedraaid, maar ik kreeg het idee dat er toch wat aan de hand was/is. Heb inmiddels al drie keer zo'n 100 liter gewisseld en het gaat nu wat beter met de bak en de koralen..althans dat is mijn gevoel. Wel wat last van flap hier en daar, maar goed dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik de balans in mijn bak wat verstoor door de wissels.

Komende periode maar goed monitoren wat de bak gaat doen! Merk dat ik de afgelopen periode daarom ook wat minder zin had om uitgebreid op het forum te zitten. Daarnaast was het errug druk op het werk...
Kortom tijd om mijn leven te beteren.. ;)

Vandaag in ieder geval bij Ocean & Lake nog een mooie strigosus meegenomen! Blijf dat toch een hele mooie dokter vinden en dus kon ik 'm (of haar?) niet laten zitten...
Werd gelijk geaccepteerd door de gele dokter en zwemt op z'n gemak rond en heeft ook al voorzichtig met de pot meegegeten. topjes

kan altijd bas! wissels bij een gut feeling zijn prima, daarna kan je weer kijken wat je bereikt.

Hi Glenn,

Ik zal van het weekend deze vragen proberen te beantwoorden!

Hoi Bas,

Zag je naam en dagboek niet meer voorbij komen, was bang dat je net als Miranda ook zou stoppen. Jammer dat je SPS-stekken het niet goed doen, is lastig als je niet kunt meten wat de oorzaak is, zodat je kunt ingrijpen. Frustrerend is dat. Maar we meten maar een klein beetje van de parameters die de groei/ontwikkeling beïnvloeden.

Strigosus mooie vis staat ook nog op mijn verlanglijst, gisteren wel een xanthurum gescoord bij aquacompleet stond 10 weken in bestelling, kost wat maar dan heb je ook wat. Inderdaad een mooie vis, wilde deze heel graag.

Succes met je bak, hoop dat de waterwissels een frisse wind door je bak zijn waardoor er weer vooruitgang/groei is.

Groet Mark

Hoi Bas,

Zag je naam en dagboek niet meer voorbij komen, was bang dat je net als Miranda ook zou stoppen. Jammer dat je SPS-stekken het niet goed doen, is lastig als je niet kunt meten wat de oorzaak is, zodat je kunt ingrijpen. Frustrerend is dat. Maar we meten maar een klein beetje van de parameters die de groei/ontwikkeling beïnvloeden.

Strigosus mooie vis staat ook nog op mijn verlanglijst, gisteren wel een xanthurum gescoord bij aquacompleet stond 10 weken in bestelling, kost wat maar dan heb je ook wat. Inderdaad een mooie vis, wilde deze heel graag.

Succes met je bak, hoop dat de waterwissels een frisse wind door je bak zijn waardoor er weer vooruitgang/groei is.

Groet Mark

Idd frustrerend, maar aan stoppen denk ik niet hoor! Daarvoor heb ik nog veel te veel lol van de hobby!

Ga denk ik vandaag weer eens kijken in Hilversum, want daar schijnt een school xanthurums rond te zwemmen...ben benieuwd hoe die er uit zien! Wie weet.. :rolleyes:
Zijn niet goedkoop, maar wel prachtig! Dus het geld zeker waard!

Ik hoop idd dat ik door de wissels weer de goede kant op ga!

Idd frustrerend, maar aan stoppen denk ik niet hoor! Daarvoor heb ik nog veel te veel lol van de hobby!

Ga denk ik vandaag weer eens kijken in Hilversum, want daar schijnt een school xanthurums rond te zwemmen...ben benieuwd hoe die er uit zien! Wie weet.. :rolleyes:
Zijn niet goedkoop, maar wel prachtig! Dus het geld zeker waard!

Ik hoop idd dat ik door de wissels weer de goede kant op ga!

bij problemen zou ik allereerst je water opsturen naar triton
zodoende sluit je alles uit
en weet je precies waar het aanlicht
ik heb nog wel van die zakjes met testbuis van triton liggen stuur maar effe een pb bij intresse
kun je snel schakelen

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Hi Glenn,

Verlichting:

Maxspect Razor 120W (2 stuks)
2 x T5 39W 15K reef white

Koralen die met name moeite kosten zijn diverse acropora's. Veelal zijn het kleine stekjes uit een arme bak die het zwaar hebben in mijn bak. Beginnen vaak van onderaf te bleken en het proces lijkt moeilijk omkeerbaar. Heb zelfs een groene formosa die in mijn nieuwe bak volledig paars geworden is. En groen worden doe ie niet...:confused:
Heb nu nog een minimaal aantal acro's staan. Mijn hystrix uit mijn oude bak die altijd mooi paars was heeft het nooit goed gedaan in deze bak en is nu dusdanig achteruit gehold dat ik misschien wat kleine stekjes ervan af kan halen en de rest moet weggooien. Gelukkig gaan er ook dingen wel goed! ;)

Wat doet het wel goed:
Groene monti plaat (die bij jou vandaan komt en destijds volledig geel was)
Rode monti plaat
Rode monti
Kruipende monti's
diverse buttons
oren (groen, rood, paars)
Blasto's

Wat doet het wat minder:
Toortskoraal heeft geen lange tentakels op het moment en de kleur is minder mooi dan in het verleden:
foto 1.jpg

Duncanopsammia; deze heb ik enige tijd geleden aangeschaft als stek en die heeft het 1,5 week goed gedaan. Daarna gingen de kopjes in staan..dus heb ik 'm verplaatst omdat ik dacht dat ie of teveel licht kreeg of teveel stroming kreeg. Helaas liet hij op zijn nieuwe plek ook geen kopjes zien. Dus weer terug verplaatst en nu laat hij af en toe weer een paar tentakels zien, maar helemaal uit staan doet ie niet. Dacht dat het toch een makkelijker soort was :confused:

Gemeten waterwaarden afgelopen weken:

Kh tussen 7 en 9
CA tussen 450 en 490
MG stabiel 1350
NO3 stabiel 1,5
PO4 tussen 0,07 en 0,12 (meet wekelijks en het is wel eens wat hoger geweest (max 0,19) gedurende een korte periode)

Overige DSR waarden:

BR stabiel 4,5
S stabiel 10
I stabiel 0,01 (vind dit een lastige test om af te lezen, dus meten/corrigeren gebeurt niet trouw :o)
K stabiel 410

Komende periode maar goed monitoren wat de bak gaat doen!

Heb standaard meedraaien:

- wervelbed met biopellets
- wervelbed met kool en fosfaatverwijderaar (dit omdat ik het vermoeden heb/had dat er in het steen nogal wat fosfaat opgeslagen zit/zat)

Voor zover even een beschrijving van de bak en hoe hij draait.

Hi Glenn,

Verlichting:

Maxspect Razor 120W (2 stuks)
2 x T5 39W 15K reef white

Koralen die met name moeite kosten zijn diverse acropora's. Veelal zijn het kleine stekjes uit een arme bak die het zwaar hebben in mijn bak. Beginnen vaak van onderaf te bleken en het proces lijkt moeilijk omkeerbaar. Heb zelfs een groene formosa die in mijn nieuwe bak volledig paars geworden is. En groen worden doe ie niet...:confused:
Heb nu nog een minimaal aantal acro's staan. Mijn hystrix uit mijn oude bak die altijd mooi paars was heeft het nooit goed gedaan in deze bak en is nu dusdanig achteruit gehold dat ik misschien wat kleine stekjes ervan af kan halen en de rest moet weggooien. Gelukkig gaan er ook dingen wel goed! ;)

Wat doet het wel goed:
Groene monti plaat (die bij jou vandaan komt en destijds volledig geel was)
Rode monti plaat
Rode monti
Kruipende monti's
diverse buttons
oren (groen, rood, paars)
Blasto's

Wat doet het wat minder:
Toortskoraal heeft geen lange tentakels op het moment en de kleur is minder mooi dan in het verleden:
Bekijk bijlage 378599

Duncanopsammia; deze heb ik enige tijd geleden aangeschaft als stek en die heeft het 1,5 week goed gedaan. Daarna gingen de kopjes in staan..dus heb ik 'm verplaatst omdat ik dacht dat ie of teveel licht kreeg of teveel stroming kreeg. Helaas liet hij op zijn nieuwe plek ook geen kopjes zien. Dus weer terug verplaatst en nu laat hij af en toe weer een paar tentakels zien, maar helemaal uit staan doet ie niet. Dacht dat het toch een makkelijker soort was :confused:

Gemeten waterwaarden afgelopen weken:

Kh tussen 7 en 9
CA tussen 450 en 490
MG stabiel 1350
NO3 stabiel 1,5
PO4 tussen 0,07 en 0,12 (meet wekelijks en het is wel eens wat hoger geweest (max 0,19) gedurende een korte periode)

Overige DSR waarden:

BR stabiel 4,5
S stabiel 10
I stabiel 0,01 (vind dit een lastige test om af te lezen, dus meten/corrigeren gebeurt niet trouw :o)
K stabiel 410

Komende periode maar goed monitoren wat de bak gaat doen!

Heb standaard meedraaien:

- wervelbed met biopellets
- wervelbed met kool en fosfaatverwijderaar (dit omdat ik het vermoeden heb/had dat er in het steen nogal wat fosfaat opgeslagen zit/zat)

Voor zover even een beschrijving van de bak en hoe hij draait.

Aan je standaard waarden ligt het niet....
Die zijn keurig en je fosfaat is prima zo daar hoef je niks aan te sleutelen. Momenteel heb ik 0.12ppm al een tijdje door veel voeren en het gaat met acros ook prima

greetings, GlennF

Aan je standaard waarden ligt het niet....
Die zijn keurig en je fosfaat is prima zo daar hoef je niks aan te sleutelen. Momenteel heb ik 0.12ppm al een tijdje door veel voeren en het gaat met acros ook prima

greetings, GlennF

Dank voor je reactie, Glenn! De standaard waarden daar zit het m niet in nee...maar wat het dan is? Toch de led verlichting? Tja..daarom heb ik twee t5's erbij gezet. Enerzijds voor het beeld en anderzijds omdat ik denk dat alleen led niet voldoende gaat zijn. Lastig...

Wel ff een snelle foto van mijn nieuwste aanwinst:

gu8e3a5u.jpg

Uiteindelijk niet in Hilversum geweest, maar in Almere! Dank voor de tip, Marjan! topjes

Wordt op het moment een klein beetje op de huid gezeten door de strigosus, maar zwemt al wel rustig rond!

Nijkerk's rif (RSM250)

Kijk ziet er goed uit man.
Prachtige dokter erbij mooie vis is en blijft het toch.
Hoop dat je weer vaker wat fotos post altijd leuk.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan