Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Enkele vraagjes

H

Hopper

Guest
Hallo,

Ik heb een aantal weken geleden een kleine bak gekocht (60,60,60). 'T is een aquamedic chromis, met biostar flotor filter en afschuimer, stromingspomp met binnenfilter en 150W HQI verlichting. Op de stromingspomp zit ook een venturi, als ik deze opzet zit de bak wel vol belletjes. Is het nodig om extra te beluchten? De bak draait nu ongeveer 2 weken met 15KG levend steen erin, de waterwaardes zij goed, behalve fosfaat(0.75-1). Er zijn al veel bruine algen en de eerste groene algen beginnen te komen. Moet ik iets doen aan het fosfaatgehalte of lost dit zich vanzelf op? Ik heb een week geleden, toen de verlichting uit was een zeesterretje tegen de ruit gezien. Ik heb het echter al een week niet meer gezien. Het is misschien gestorven!? Moet ik het zoeken en eventueel verwijderen? Mag ik levend steen bijzetten of moet ik eerst de opstartfase afwachten met het steen dat er nu inzit?
http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/ph...ang=en&cat_id=2#

http://www.uda.co.uk/Aquamedic%20Aquariums.htm

Alvast bedankt.
 
Hopper zei:
Hallo,

Ik heb een aantal weken geleden een kleine bak gekocht (60,60,60). 'T is een aquamedic chromis, met biostar flotor filter en afschuimer, stromingspomp met binnenfilter en 150W HQI verlichting. Op de stromingspomp zit ook een venturi, als ik deze opzet zit de bak wel vol belletjes
Alvast bedankt.
Bedoel jij met stromingspomp de pomp die op het filtertje zit ?
 
Hallo Peter,

Ik bedoel niet de pomp die op de afschuimer en filter zit, er hangt nog een apparte stromingspomp in waar ook wel nog een binnenfiltertje op zit. Hier zit ook een venturi op, maar als ik deze opendraai komt de hele bak vol te zitten met belletjes.

Groetjes.
 
En vooral NIET gaan zitten klooien en stenen verplaatsen et cetera. Lekker met rust laten dus. Het zeesterretje komt wel weer tevoorschijn. Of misschien ook niet, maar het is het niet waard de halve bak op z'n kop te zetten.

Welkom hier trouwens :)

Heb je mijn beginnershandleiding al gedownload en gelezen?
 
de bruine en daarna de groene alg is normaal voor een nieuw opstartende bak
 
Bedankt voor de reakties, en bedankt voor de gids Tannu. Even vlug bekeken. Zeer handig! Ik ga hem direct lezen.

Groetjes.
 
Voor het veel te hoge fosfaatgehalte zou ik zeker fosfaatkiller inzetten , in een potfiltertje of zo (gedwongen doorstroming!)
 
Hallo,

Ok, ik heb gisteren FOSEX gekocht van JBL en een pot met wat bioballen en pijpjes. De groene algen beginnen nu stevig door te groeien. Mag ik er eventueel nu al (na +/- 2à3 weken) enkele turboslakken in doen?
Mag ik de achterruit van de bak laten begroeien? Deze zie je haast niet en de pomp van de afschuimer en de stromingspomp hangen ertegen, wat het zuivermaken erg bemoeilijkt. Is dit slecht voor het glas of siliconen naden?

Groetjes.
 
Hallo, Hopper!


Kun je misschien wat foto's posten? We zijn hier echt gek op en ik ben vooral benieuwd naar jouw inrichting van deze 'bijzondere' bak.

Bij WW in Den Haag hebben ze ook zo'n bakkie staan....erg leuk.
Je kunt volgens mij het beste een dagboek starten en hier alle veranderingen bijhouden, dan is het voor forumleden ook iets gemakkelijker antwoord te geven op jouw vragen.



Cees de Mol
icon7.gif
 
Bovenaan